افزایش سقف معافیت مالیات حقوق سال 1393

نرم‌افزار حقوق و دستمزد

افزایش سقف معافیت  مالیات حقوق سال 1393

بنا به لایحه بودجه سال 93 حقوق تا سقف یک میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شد. 

  سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52 قانون برنامه پنجم که مربوط به حقوق است در لایحه بودجه سال 93، 120 میلیون ریال در سال تعیین شد.
بر این اساس حقوق ماهانه تا سقف یک میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف می‌شود. این در حالی است که سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال 92، 830 هزار تومان تعیین شده بود.
بر اساس ماده52 قانون برنامه پنجم سقف معافیت مالیاتی موضوع مواد (84) و (85) قانون مالیات‌های مستقیم در طول برنامه هر ساله در بودجه سنواتی تعیین می‌شود. همچنین در ماده (85) قانون مذکور به جای عبارت «مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب 12 شهریور 70» عبارت «وزارتخانه‌ها و مؤسسات و سایر دستگاههای دولتی موضوع مواد (1) و (2) و قسمت اخیر ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور در صورت اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، قضات، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی عالی و تحقیقاتی» جایگزین می‌شود.
بنا به ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم تا میزان یکصد و پنجاه برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰ – درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات معاف می‌شود.
البته در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم ماده 84 نیز اصلاح‌شده به طوری که بر اساس این لایحه تا میزان 84 میلیون ریال درآمد سالیانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات حقوق معاف است. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، سقف معافیت مذکور را برای هر سال مطابق شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری سال قبل اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کند.
همچنین بنا به ماده 85 قانون مالیات‌های مستقیم نرخ مالیات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب۱۳شهریور ۱۳۷۰ پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون به نرخ مقطوع 10 درصد و در مورد سایر حقوق‌بگیران نیز پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون تا مبلغ چهل و دو میلیون ریال به نرخ 10 درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ‌های مقرر در ماده ۱۳۱ این قانون خواهد بود.
این ماده نیز در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح‌شده به صورتی که نرخ مالیات بر درآمد حقوق مازاد بر مبلغ مذکور در ماده (84) این قانون و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مازاد آن 20 درصد است.

مطالعه کنید: ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *