نرم افزار تحت وب

نرم افزار تحت وب، یکی از سیستم هایی است که با گسترش اینترنت، رشد چندین برابری داشته و در سالهای گذشته که سیستم های تحت وب جای خود را در بسیاری از کسب و کارها باز کرده اند، نرم افزار های تحت وب نیز محبوبتر از قبل شده اند.

نرم افزار تحت وب

برنامه تحت وب، برنامه ای است که کاربران برا  اجرای آن، تنها نیاز به اینترنت و یک مرورگر دارند. این یعنی شما می توانید برنامه های تحت وب را هم بر روی کامپیوتر هم بر روی دیگر دستگاه ها مانند گوشی موبایل باز کنید و از آنها استفاده کنید.

با توجه به مزایایی که وب بیس اپلیکیشن (Web Based application) ها دارند، بسیاری از کسب و کارها، سیستم های خود را بر بستر برنامه های وب پیاده سازی کرده اند و امروزه، این سیستم ها حتی در نرم افزار های حسابداری و سیستم های بزرگ مانند نرم افزار ERP تحت وب نیز به وجود آمده اند.

البته که یک نسخه تحت وب نرم افزار، محدودیتی از نظر قابلیت ها ندارد و تمامی ویژگی هایی که در سیستم های دیگر قابل پیاده سازی است، در این سیستم ها نیز به راحتی پیاده سازی می شوند و حتی برخی از قابلیت های بیشتر را نیز در این نرم افزار ها مشاهده خواهیم کرد. در ادامه به برخی از سوالات مهم در مورد نرم افزار تحت وب پاسخ خواهیم داد:

  • نرم افزار تحت وب چیست؟
  • مزایای برنامه تحت وب چیست؟
  • سیستم تحت وب، چگونه ساخته می شود؟

نرم افزار تحت وب چیست؟

یک نرم افزار مبتنی بر وب، برنامه ای است که روی یک مرورگر وب اجرا می شود. تا زمانی که شما یک مرورگر و اتصال به اینترنت داشته باشید، می تواند روی هر پلتفرمی، این نرم افزار را اجرا کنید. به همین دلیل است که به آن برنامه های مبتنی بر مرورگر نیز میگویند. به عنوان مثال، می توانید از طریق مرورگر وب خود در رایانه شخصی خود وارد فیس بوک شوید و همچنین می توانید با استفاده از مرورگر موبایل وارد فیس بوک شوید.

شما می توانید برنامه مبتنی بر وب را نرم افزاری در نظر بگیرید که نسخه بهتری از یک وب سایت است. همانطور که میدانید یک وب سایت معمولا اطلاعاتی را به عنوان یک خواننده به شما ارائه می دهد. شما می توانید داده ها را بخوانید و با یک وب سایت به صورت حداقلی تعامل داشته باشید.

نرم افزار تحت وب چیست

با این حال یک نرم افزار تحت وب، رابط کاربری تعاملی ارائه می دهد. می توانید تنظیمات پیچیده را به دلخواه تغییر دهید. همچنین، برنامه های تحت وب یک بار بارگیری می شوند. این بدان معناست که وقتی از یک برنامه مبتنی بر وب را باز می کنید، اگر بخواهید از صفحات دیگر بازدید کنید، دوباره رفرش نمی شود. وقتی به هر صفحه دیگری دسترسی پیدا میکنید، مستقیماً شما را بدون بازخوانی وب سایت به آنجا می برد.

در مجموع، یک سیستم تحت وب، یک رابط کاربری روان ارائه می دهد و بر خلاف برنامه های مبتنی بر موبایل، شما حتی نیازی به نصب این برنامه ها ندارید. اکنون پاسخ این سوال که نرم افزار تحت وب چیست را میدانید و بهتر است تا مطالب مهمتر را در این زمینه بررسی کنیم.

مثال هایی از نرم افزار تحت وب

بسیاری از سیستم های نرم افزاری که از به صورت روزانه با آنها کار میکنم، برنامه های تحت وب هستند که برخی از آنها بسیار شناخته شده و برخی دیگر، کمتر شناخته شده می باشند. به عنوان مثال برای برنامه تحت وب می توان پلتفرم های زیر را مثال زد:

  • Google Docs
  • Google Slides
  • Google Sheets
  • Microsoft 365

مزایای برنامه تحت وب (Web Base)

برنامه های Web Base در وب محبوب هستند و بسیار مورد پسند قرار می گیرند. اگر آنها را با برنامه های رایانه شخصی یا تلفن همراه مقایسه کنید، برنامه های وب مزایای بیشتری دارند. در اینجا برخی از مزایای یک اپلیکیشن تحت وب را بررسی خواهیم کرد:

مزایای برنامه تحت وب (Web Base)

1.قابل دسترسی از همه نوع دستگاه: شما نمی توانید یک بازی رایانه شخصی را روی موبایل بازی کنید مگر اینکه نسخه موبایلی آن وجود داشته باشد. با این حال، برنامه های کاربردی مبتنی بر وب متفاوت هستند. چه لپ تاپ، رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه داشته باشید، تا زمانی که مرورگر دارید، می توانید برنامه های مبتنی بر وب را در دستگاه مورد نظر اجرا کنید. همچنین، نسخه مرورگر گاهی اوقات مهم نیست.

بنابراین، ممکن است نسخه قدیمی یک مرورگر وب را اجرا کنید، اما همچنان می توانید به آخرین نسخه یک برنامه وب در آن مرورگر دسترسی داشته باشید. برنامه های تحت وب برای مشاغل بسیار عالی هستند. معمولاً مشاغلی که می خواهند مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهند و ایجاد یک برنامه جداگانه برای iOS، اندروید و وب هزینه بسیار زیادی برای آنها خواهد داشت، نسخه وب را انتخاب می کنند.

به جای ایجاد سه نوع برنامه، می توانید یکی ایجاد کنید و از آن در همه دستگاه ها استفاده کنید!

2.برنامه های مبتنی بر وب قابل سفارشی سازی هستند: اکثر وب سایت ها برای دیده شدن روی رایانه خوب هستند. اما وقتی آن وب‌سایت‌ را در مرورگرهای تلفن همراه خود باز می‌کنید، گاهی اوقات سایت از حالت استاندارد خارج می شود. با این حال، در برنامه های مبتنی بر وب، محتوا با توجه به دستگاهی که استفاده می کنید تغییر می کند. اگر از موبایل استفاده می کنید، کوچک می شود و در صورتی که از رایانه شخصی استفاده می کنید، محتوای بزرگتری را مشاهده خواهید کرد.

3.حفاظت بهتر از داده ها: این روزها بیشتر شرکت ها بر روی برنامه های تحت وب مبتنی بر ابر تمرکز می کنند. این برنامه ها دارای یک سیستم متمرکز هستند که محافظت بهتری را ارائه می دهد. بنابراین، در صورت بروز فاجعه ای که ممکن است داده های خود را از دست بدهید، داده ها را می توانند در کمترین زمان بازیابی شوند.

4.نگهداری و ارتقاء سیستم: به‌راحتی می‌توان به‌روزرسانی را برای برنامه‌های مبتنی بر وب منتشر کرد. برخلاف برنامه های موبایل یا رایانه شخصی، شما باید آن را منتشر و به روز کنید و کاربران باید آن را نصب کنند. در این حالت، هنگامی که شرکت یک به روز رسانی را منتشر می کند، به طور خودکار در مرورگر نصب می شود و نیاز نیست تا هر کدام از کاربران به صورت مجزا به روز رسانی را انجام دهند.

بنابراین، هر زمان که از برنامه وب بازدید می کنید، به احتمال زیاد آخرین نسخه را مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل است که توسعه دهندگان این روزها برنامه های وب را به نسخه های دیگر ترجیح می دهند.

عملکرد نرم افزار تحت وب

وقتی صحبت از توسعه برنامه های کاربردی در سطح سازمانی می شود که حجم زیادی از داده ها را ذخیره و پردازش می کنند، توسعه یک برنامه تحت وب می تواند رویکردی بسیار جذاب باشد. به این دلیل که ذخیره و پردازش مقادیر زیادی از داده ها به سخت افزار قدرتمند و گران زیادی نیاز دارد و اگر متمرکز نباشد، هر کاربر در یک سازمان به یک کامپیوتر بسیار قدرتمند یعنی یک کامپیوتر گران قیمت نیاز خواهد داشت.

عملکرد نرم افزار تحت وب

اما در صورتی که همین برنامه به عنوان یک برنامه وب توسعه داده شود، تمام پردازش و ذخیره سازی پیچیده داده ها توسط سرور قابل انجام است و به کاربران (مرورگر وب) به سادگی نتایج نهایی نشان داده می شود که باعث صرفه جویی در سرمایه گذاری در سخت افزار گران قیمت می شود.

قابلیت استفاده از سیستم های اپن سورس

ابزارها، چارچوب‌ها و منابع توسعه نرم‌افزار متن باز زیادی در دسترس هستند که نه تنها به سرعت بخشیدن به توسعه برنامه‌های کاربردی وب (با استفاده از کتابخانه‌های آماده) کمک می‌کنند، بلکه به کاهش هزینه توسعه آن کمک می‌کنند. فریم‌ ورک‌هایی مانند Bootstrap، AngularJS، Kendo و … بسیاری از ویژگی‌ها و عملکردهای خارج از جعبه را ارائه می‌کنند که می‌توانند به سادگی به برنامه‌های کاربردی وب متصل شوند، که گاهی اوقات می‌تواند به صرفه‌ جویی در تلاش‌های توسعه کمک کند.

انواع نرم افزارهای تحت وب

دو نوع متداول برای ارائه یک برنامه کاربردی نرم افزاری مبتنی بر وب وجود دارد: گزینه میزبان و گزینه دانلود شده:

  • نرم افزار میزبانی شده (گاهی اوقات نرم افزار بر حسب تقاضا/نرم افزار به عنوان سرویس نامیده می شود) پس از ثبت نام آنلاین برای استفاده شما آماده است. هم خدمات میزبانی رایگان و هم خدمات میزبانی پولی در دسترس است.
  • یک گزینه جایگزین، دانلود و نصب یک نرم افزار بر روی سیستم خود است. این به مهارت فنی بیشتر و سرمایه گذاری اولیه نیاز دارد، اما در طولانی مدت می تواند مقرون به صرفه تر باشد. گزینه نصب شده همچنین از نظر پیکربندی و سفارشی سازی بیشتر، انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد.

وب اپلیکیشن چگونه کار می کنم؟

نرم افزار تحت وب، نیازی به دانلود ندارند زیرا از طریق شبکه قابل دسترسی هستند. کاربران می توانند از طریق مرورگر وب مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس یا سافاری به یک برنامه وب دسترسی داشته باشند.

برای اینکه یک برنامه وب کار کند، به وب سرور و پایگاه داده نیاز دارد. سرورهای وب درخواست‌ هایی را که از یک کلاینت می‌آیند مدیریت می‌کنند، در حالی که سرور برنامه کار درخواستی را تکمیل می‌کند. یک پایگاه داده هر گونه اطلاعات لازم را ذخیره می کند.

برنامه های کاربردی وب معمولاً دارای چرخه های توسعه کوتاه و تیم های توسعه کوچک هستند. توسعه دهندگان اکثر برنامه های وب را با استفاده از جاوا اسکریپت، HTML5 یا CSS می نویسند. برنامه نویسی سمت کلاینت معمولاً از این زبان ها استفاده می کند که به ساختن قسمت جلوی برنامه کمک می کند. برنامه نویسی سمت سرور اسکریپت هایی را ایجاد می کند که یک برنامه وب از آنها برای عملکرد های مختلف بهره میبرد. زبان هایی مانند پایتون، جاوا و روبی معمولا در برنامه نویسی سمت سرور استفاده می شوند.

راهکار های تحت وب شماران سیستم

در حال حاضر شما میدانید که نرم افزار تحت وب چیست و چه مزایایی دارد؟

به دلیل وجود این مزایا، سیستم های مختلفی امروزه به شکل سیستم های تحت وب ارائه می شوند که یکی از آنها، نرم افزار ERP تحت وب شماران سیستم می باشد. همچنین شما می توانید تمامی سیستم ها را به صورت تحت وب اجرا کنید. از جمله سیستم یکپارچه تحت وب، نرم افزار مدیریت فرایند کسب و کار تحت وب، نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب و …

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه نرم افزار های تحت وب مناسب برای سازمان شما، می توانید با کارشناسان شماران سیستم در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *