استفاده از بلاکچین برای رفع مسائل مربوط به اخلاقیات هوش مصنوعی و سوگیری‌ها به کار می‌رود

شماران سیستم –  تحقیقات گارتنر نشان داده است که سازمان‌هایی که از AI استفاده می‌کنند در طی دو سال اخیر از 4 درصد به 14 درصد افزایش یافته‌اند، از این رو حفاظت از شفافیت، قابل اعتماد بودن و اصول اخلاقی مربوط به داده‌ها در صنعت چندین میلیارد دلاری هوش مصنوعی اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی AI تا سال 2027 به 266 میلیارد دلار برسد. بنا بر گزارش IDC، انتظار می‌رود که هزینه‌کردهای جهانی برای AI در طی چهار سال آینده دو برابر شود، و در سال 2024 به 110 میلیارد دلار برسد. با این حال، افزایش سریع بکارگیری AI منتج به نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی، عدالت و شفافیت شده است. به گزارش شماران سیستم و به نقل از ZDNet، استارتاپ تکنولوژی آنبایاسد مستقر در گوتنبرگ سوئد قصد دارد تا این مسائل را حل کند.

این شرکت در حال ایجاد راهکارهایی برای حل چالش‌های اخلاقی در AI و داده‌های بزرگ با استفاده از تکنولوژی بلاکچین است.

 

این شرکت راه‌اندازی ابزار خود با نام Data Marketplace را اعلام کرده است. این ابزار قرار است تا یک «راهکار B2B خرید یکباره» برای شرکت‌هایی باشد که با اپلیکیشن‌های AI و یادگیری ماشین کار می‌کنند.  این راهکار دربرگیرنده ابزارهای توسعه AI محرمانگی‌محور و غیرمتمرکز برای شرکت‌هایی است که با اپلیکیشن‌های AI و یادگیری ماشین، از جمله جمع‌آوری داده‌ها، حاشیه‌نویسی، برچسب‌زنی و تحلیلی، که بر روی بلاکچین ضبط می‌شوند کار می‌کنند.

گفتنی است این پروژه در مارس 2020 در ورژن بتا معرفی شد، و اکنون برای استفاده تجاری آماده استفاده شده است.

 

blockchaine

در حال حاضر، بیشتر ابزارهای تولید دیتاست برای آموزش الگوریتم‌های AI و یادگیری ماشین عمدتا متمرکز هستند، بدون اینکه در طی این فرایند شفافیتی وجود داشته باشد. این می‌تواند نتایج جهتداری را در طی یادگیری الگوریتم در پی داشته باشد، و با داده‌های هرز از مسیر خود منحرف شود.

 این استارتاپ از بلاکچین Telos برای ردیابی تمام اقدامات بر روی پلتفرم Data Marketplace استفاده می‌کند، از جمله ایجاد پروژه‌ها و وظایف، نقش‌آفرینی کارکنان، و تبادل داده‌ها. آنبایاسد از موتور هدایت Telos، با نام Telos Decide، برای یکپارچه‌سازی در گردش کارهای کسب و کارها استفاده می‌کند.

تحقیقات گارتنر نشان داده است که سازمان‌هایی که از AI استفاده می‌کنند، در طی دو سال اخیر از 4 درصد به 14 درصد افزایش یافته‌اند، از این رو حفاظت از شفافیت، قابل اعتماد بودن و اصول اخلاقی مربوط به داده‌ها در صنعت چندین میلیارد دلاری هوش مصنوعی اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *