بینایی، چالش بزرگ بعدی برای تراشه‌‌ها

شماران سیستم – این موضوع به یک رنسانس طراحی سیلیکون با فروشندگان IP ختم شده است.

راه‌های زیادی وجود دارد که شرکت‌های نیمه رسانا از طریق همین راه‌ها، سیستم‌های ناهمگون را توسعه می‌دهند تا نسبت به سخت‌افزارهای سنتی و قدیمی، به سطوح بالاتری از کارایی و کارآمدی دست یابند.
در واقع این مسئله، یکی از زمینه‌هایی است که باید فناوری "پردازش بینایی" در آن لحاظ شود. پردازش بینایی، چالشی است که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

 

به گزارش شماران سیستم به نقل از زد.دی نت، یکی از کاربردهای بسیار خوبی که می‌توان برای پردازش بینایی در نظر گرفت، مسئله اتومبیل‌های بدون سرنشین است. یکی از رازهای اتومبیل‌های بدون سرنشین، آن است که خودروهای آزمایشی روی یک بدنه پر از تجهیزات الکترونیکی سوار است.
تمرکز حسگرها و نرم‌افزارها به سمت یک مسئله معطوف شده است و نیازمند یک CPU قوی و چند GPU است که صدها وات توان مصرف می‌کند تا تمام این داده‌ها را پردازش کند و در زمان واقعی تصمیم‌گیری نماید.

البته مسئله فقط به اتوموبیل‌های بدون سرنشین محدود نمی‌شود؛ پردازنده‌های بینایی نقش مهمی در رباتیک، پهبادها، دوربین‌های نظارت هوشمند، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و رابط‌های انسان-ماشین ایفا می‌کنند.
اخیرا کریس روون، مدیرعامل کانیت ونچرز در یک سخنرانی اذعان داشت که این موضوع به یک رنسانس طراحی سیلیکون با فروشندگان IP ختم شده است. این شرکت‌های فروشنده با 95 کسب و کار نوپا در زمینه بینایی فعالیت و با یکدیگر رقابت می‌کنند. از بین این 95 کسب و کار نوپا، 17 مورد آن با موتورهای عصبی و تراشه در ارتباط است.

از دیگداه فنی می‌توان گفت که در پردازش بینایی، سه موضوع مهم مطرح می‌شود. مسئله حس کردن(دوربین، رادار، لیدار و میکروفون)، پیش و پس‌‌پردازش(کاهش صدا، تثبیت تصویر، HDR و غیره) و آنالیز با شبکه‌های عصبی برای تشخیص چهره و اشیاء و تشخیص حرکت، موضوعات مهمی هستند که در پردازش بینایی مطرح می‌شود.
تشخیص حرکت، مبحثی در علوم رایانه و تکنولوژی زبان است که هدف آن تفسیر حرکات انسان از طریق الگوریتم‌های ریاضی می‌باشد.

در مجموع باید گفت موتورهای عصبی قرار است روی گوشی‌ها عرضه شود و تراشه‌سازان با یکدیگر رقابت می‌کنند تا سخت افزارهای قدرتمندتری را ارائه دهند تا تقاضا برای پردازش بینایی را در لیستی از برنامه‌ها برآورده سازند.
 

 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *