موزیلا: «تحکیم قدرت» فیس‌بوک و گوگل به حریم خصوصی کاربران آسیب می‌زند

شماران سیستم – گزارش سلامت اینترنت موزیلا 2018 گویای آن است که ترک کردن سرویسهای وب جامعه محور، مانند فیسبوک و حتی جیمیل، وقتی چالش برانگیزتر به نظر می رسد که خود جنبه اجتماعی آنها باعث پیچیده شدن موضوع می شود.
 

 

گزارش سلامت اینترنت موزیلا 2018 گویای آن است که ترک کردن سرویس‌های وب جامعه محور، مانند فیس‌بوک و حتی جیمیل، وقتی چالش برانگیزتر به نظر می‌رسد که خود جنبه اجتماعی آنها باعث پیچیده شدن موضوع می شود.
اکنون بیش از هر زمان دیگری برای کاربران اینترنتی بدیهی به نظر می رسد که تحت «نظارت سازمانی» قرار دارند، ولی راحت‌طلبی و نُرم‌های اجتماعی مانع از آن می‌شود که کاربران از این سرویس‌ها خارج شوند.

به گزارش شماران سیستم به نقل از ciodive، موزیلا اخیرا این به این نکته اشاره نموده است که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل و آمازون نه لزوما به خاطر ابعادشان، بلکه به خاطر «تحکیم قدرتشان»، و در نتیجه آن، «آسیب زدن» به حریم خصوصی کاربران و رقبای دیگر اینترنتی مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

وقتی این شرکت‌ها حجم عظیمی از داده‌های شخصی را گردآوری می‌کنند، روند نوآوری به فقدان رقابت سالم محدود می‌شود.
حدود 84% از درآمد تبلیغات دیجیتالی در سطح جهان نصیب فیس‌بوک و گوگل می‌شود(البته به استثناء کشورچین). درآمدهای تبلیغاتی از مجموعه فعالیت‌ها و علائق آنلاین کاربران حاصل می‌شوند، چیزی که فیس‌بوک و گوگل در حال سرمایه‌گذاری بر روی آن هستند.

گفتنی است موزیلا زمانی عصری طلایی در مرورگری وب داشت، ولی از آن زمان ابتکاراتش در زمینه محصولات تجاری را به دنبال نمودن اقدامات تحقیق بنیان متمرکز نموده است.
اکنون موزیلا در تلاش است با ظهور انحصارهای اینترنتی مقابله کند، و بر حقوق و حفاظت از کاربران در مواجهه با سازمان‌های بزرگی که بیشتر به PII دسترسی دارند تمرکز نموده است.
مطابق ایده این شرکت، گستره دسترسی‌های شرکت‌های اطلاع‌رسانی همچون گوگل و فیس‌بوک به کاربران اینترنتی چیزی فراتر از اهداف تعیین شده آنهاست.

مطابق این گزارش، در حدود یک سال اخیر، مشتریان علنا بی‌اعتمادی خود به شرکت‌های بزرگ تکنولوژی را بروز داده‌اند، و با پررنگ‌تر شدن بحث قانون حفاظت از اطلاعات(GDPR)، شرکت‌ها چاره‌ای جز ارائه توضیح درباره اینکه چگونه از PII مصرف کنندگان استفاده می‌کنند ندارند.

این بدان معناست که شرکت‌های بزرگ نیز ممکن است با ریسک از دست دادن دسترسی به داده‌ها، که ابزاری بنیادین در کلیت درآمدزائی‌شان است، مواجه باشند.
  

 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *