گسترش استفاده از ارز دیجیتالی

شماران سیستم –  در بسیاری از کشورهای جهان، پول دیجیتالی به‌زودی جایگزین پول فیزیکی خواهد شد.

 

 

به‌نظر می‌رسد که ما به‌سوی عصر ارزهای دیجیتالی ملی به پیش می‌رویم که از پشتیبانی بانک‌های مرکزی برخوردار هستند.

به گزارش شماران سیستم به نقل از technologyreview، گزارشی که به‌تازگی از سوی صندوق بین‌المللی پول منتشر شده، نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۵بانک مرکزی در سرتاسر جهان، این مسأله را جدی گرفته و بسیاری از دیگر بانک‌ها نیز به کاوش در آن پرداخته‌اند.
 
بنابر این گزارش، دو دلیل عمده در این روند مشاهده می‌شود. نخست، اشکال جدید پول دیجیتالی، نقش پول نقد را رو به زوال برده‌اند.
افزون بر این، برخی از بانک‌های مرکزی علاقه‌مند هستند برای رساندن خود به صدها میلیون نفر از مردمی که حساب بانکی ندارند یا به خدمات مالی مدرن دسترسی ندارند، از فناوری استفاده کنند.
 
از سوی دیگر، منطقی به‌نظر می‌رسد که بانک‌های مرکزی به ارزهای دیجیتالی علاقه نشان دهند.
فناوری‌های جدید در زمینه پرداخت از جمله ارزرمزها، سامانه‌های مالی در سرتاسر جهان را متحول کرده‌اند و لازم است بانک‌های مرکزی پی ببرند که این امر چطور می‌تواند نقش آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
 
هر بانک مرکزی که درنظر داشته باشد برای خودش ارز دیجیتالی عرضه کند، باید به چند پرسش پیچیده و فنی پاسخ دهد. مثلاً آیا سامانه باید به یک زیرساخت متمرکز متکی باشد یا بیشتر مثل یک ارزرمز تمرکززدایی‌شده عمل کند؟ دولت‌ها تا چه حد می‌توانند از نوآوری‌ها در ارزرمزها استفاده کنند؟  
 
گفتنی است ریسک استفاده از یک ارز دیجیتالی که از پشتیبانی بانک مرکزی برخوردار باشد، به خوبی درک نشده است. یک عامل مهم این است که بانک‌های مرکزی هرگز خدمات حساب‌های بانکی انفرادی ارائه نکرده‌اند.

اما ایجاد تغییر در این روند سنتی، احتمالاً منجر به ایجاد درهم‌گسیختگی در عرصه بانکداری تجاری خواهد شد. با این وجود، نکته مهم این است که خواه بانک‌های مرکزی آماده باشند یا نه، فناوری‌های جدید سامانه‌های مالی را متحول خواهند نمود.
 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *