شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی بر رفتار چهره به چهره افراد ندارد

شماران سیستم – نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که فعالیت در جوامع آنلاین ارتباطی با کاهش رفتارهای اجتماعی افراد ندارد.
 

« از زمان پدیدار شدن شیوه‌های نوین ارتباطی از قبیل تلفن‌های همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، عده‌ای همواره بابت این موضوع که ابزارهای جدید می‌تواند باعث نابودی رفتارهای اجتماعی افراد شود، اظهار نگرانی کرده‌اند.
این در حالی است که تحقیقات اخیر گروهی از پژوهشگران نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی تاثیر قابل ملاحظه ای بر زندگی اجتماعی کاربران ندارد.

به گزارش شماران سیستم به نقل از وب‌سایت Science Daily، محققان دانشگاه میسوری و کانزاس دریافته‌اند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی تاثیر منفی چندانی بر تعاملات چهره به چهره افراد ندارد.

مایکل کرنی (Michael Kearney) استادیار مدرسه روزنامه‌نگاری میسوری می‎گوید: «طبق فرضیه کنونی، وقتی مردم زمان زیادی را در برنامه‌هایی همچون فیس‎بوک و اسنپ‌چت سپری کنند، کیفیت تعاملات شخصی آنها کاهش می‌یابد ولی یافته‌های ما نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی تاثیر چندانی بر تعاملات اجتماعی افراد بر جای نمی‌گذارد.»

کرنی و تیم تحقیقاتی وی برای بررسی این فرضیه، دو پژوهش طولانی مدت و کوتاه مدت انجام داده‌اند.

 

در تحقیق طولانی مدت آنها که از سال 2009 تا 2011 طول کشیده است، به بررسی اثرات استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کاربران مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مشخص شد که بروز تغییرات در نحوه استفاده از رسانه‌ها، الزاماً ارتباطی با تغییر در تعاملات مستقیم اجتماعی ندارد.

در پژوهش دوم که فقط پنج روز به طول انجامید، از گروهی از دانشجویان نظرسنجی به عمل آمد و آنجا نیز مشخص شد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سنین پایین، بر روابط اجتماعی افراد در آینده کاملاً بی تاثیر است.
با این حال محققان معتقدند اگر یک فرد خودش از سنین پایین تنها و منزوی باشد، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به کاهش سطح رفاه او در آینده دامن بزند.

کارنی می‎گوید مردم خودشان در نهایت باید مسئولیت حفظ روابط خویش را چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در سایر ابزارها برعهده بگیرند.

گفتنی است این پژوهش در نشریه Information, Communication and Society منتشر شده است.
  

 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *