رقابت شدید فایرفاکس با کروم در پی عرضه قابلیت‌های امنیتی جدید

شماران سیستم –  موزیلا به‌تازگی قابلیت جدیدی را برای فایرفاکس عرضه کرده است که با مجزا کردن محتوای وب‌سایت‌ها در درون سند باکس خود امینت کاربران را بهبود می‌بخشند. مجزا سازی وب‌سایت‌ها برای اولین بار در سال 2018 در مرورگر کروم به کار رفت و این ویژگی هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی در فایرفاکس عرضه شده است.

کمپانی موزیلا با عرضه قابلیت مجزا سازی وب‌سایت‌ها به‌صورت رسمی به مرورگر فایرفاکس را به یکی از رقبای اصلی گوگل کروم تبدیل کرد. به گزارش شماران سیستم به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی techradar،  موزیلا به‌تازگی قابلیت جدیدی را برای فایرفاکس عرضه کرده است که با مجزا کردن محتوای وب‌سایت‌ها در درون سند باکس خود امینت کاربران را بهبود می‌بخشند.

مجزا سازی وب‌سایت‌ها برای اولین بار در سال 2018 در مرورگر کروم به کار رفت و این ویژگی هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی در فایرفاکس عرضه شده است.

 

اما چرا مجزا کردن وب‌سایت‌ها مهم است؟ در تئوری وب‌سایت‌ها نباید به داده‌های یکدیگر دسترسی پیدا کنند، اما امکان این وجود دارد که یک سایت مخرب از آسیب‌پذیری امنیتی خاصی برای دسترسی به اطلاعات حساس‌ وب‌سایت‌های دیگری که به‌صورت همزمان باز هستند، استفاده کند. گوگل قابلیت مجزاسازی سایت‌ها را در سال 2018 همراه با نسخه 67 گوگل کروم عرضه کرد و این ویژگی به‌صورت اتفاقی با کشف نقص‌های امنیتی مرتبط با پردازنده Spectre و Meltdown همزمان شد. این نقص‌ها که به مدت 20 سال در طراحی تراشه‌ها وجود داشتند، به هکر اجازه می‌دادند که به اطلاعات خصوصی کاربران نظیر پسوردها و کلیدهای رمزنگاری دسترس پیدا کنند.

 securitychrom

موزیلا در پی کشف این دو نقص امنیتی بزرگ اعلام کرد که از طریق پروژه‌ای داخلی به نام Project Fission ردپای گوگل را دنبال خواهد کرد و قابلیت مجزا سازی وب‌سایت‌ها را برای مرورگر کروم عرضه می‌کند.

​​​​​​​این پروژه فرایند بسیاری طولانی داشت و حتی بسیاری از کدها باید از نو نگاشته می‌شدند اما بالاخره به نظر می‌رسد که تلاش‌های موزیلا به نتیجه رسیده است و این قابلیت به‌صورت تست برای کاربران فایرفاکس نایتلی عرضه شده است.

برای بهره‌مندی از قابلیت مجزا سازی سایت‌ها می‌بایست:

1. فایرفاکس نایتلی را دانلود و نصب‌ کرده،

2. این نرم‌افزار را باز کرده و روی دکمه منوی موجود در قسمت بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید،

3. گزینه « Options» را انتخاب کرده و روی ‘Nightly Experiments’ کلیک کنید،

4. تیک باکس ‘Fission (Site Isolation)’ را فعال کنید،

5. مرورگر را بسته و مجددا باز کنید.

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *