نرم افزار زنجیره تامین

قابلیت انبار و کالا زنجیره تامین

مدیریت موجودی ها با استفاده از مشخصه‌های ثابت و متغیر و سریال کالا، کالای ارسالی برای سازنده، انبارگردانی تک شمارشی و سه شمارشی و … با استفاده از نرم افزار زنجیره تامین شماران سیستم.
موجودی کالا به عنوان یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های سازمان‌ها محسوب می‌شود. نرم‌افزار انبار شماران برای سازمان‌دهی فعاليت‌هاي مربوط به گردش مواد اولیه تولید، کالای نیمه ساخته، محصولات قابل‌عرضه و اقلام مصرفی طراحی شده است، استفاده از گزارش‌های دقیق بر بستر یک نرم‌افزار کاملاً یکپارچه و مرتبط با سایر نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی مواد، برنامه‌ریزی خرید، سفارشات خارجی، تولید و فروش و حسابداری سازمان را در استفاده بهینه از منابع یاری می‌رساند.

نرم افزار زنجیره تامین شماران

امکانات

تامین

قراردادهای خرید زنجیره تامین

ثبت قرارداد ریالی و ارزی، پایش و کنترل تعدادی و مالی قراردادهای منعقدشده و کنترل پرداخت به تأمین‌کنندگان و …
بخش قراردادهای خرید نرم‌افزار زنجیره تامین، برای راهبری صحيح کالاهای وارده به سازمان از طریق بهبود در فرآیند تأمین به‌موقع کالا و کنترل دقیق تعهدات تأمین‌کنندگان ارائه شده است. مقایسه اقلام سفارشات اعلام‌شده به تأمین‌کنندگان و زمان‌های تحویل آنها سبب افزایش کنترل سازمان خواهد شد. قرارداد خرید از طریق کنترل کیفی اقلام وارده از ورود کالاهای بی‌کیفیت، نامنطبق و بیش از سفارشات اعلامی جلوگیری به عمل می‌آورد.

امکانات

کالای تولیدی سازندگان

کنترل عملکرد سازندگان و انحراف احتمالی در ارسال مواد و تحویل کالا بر اساس فرمول ساخت و …
عملیات برون‌سپاری و تولید کالا توسط سازندگان خارج از سازمان به لحاظ کنترل مقادیر موجودی کالای نزد سازندگان و نگهداری اطلاعات مالی بسیار با اهمیت است. در نرم‌افزار کالای تولیدی سازندگان توسط کاردکس مجازی از موجودی کالا مطلع شده و بر اساس فرمول ساخت، مواد اولیه باقی‌مانده نزد سازنده قابل شناسایی است. این بخش نیز یکی جذابترین قابلیت های نرم افزار زنجیره تامین می باشد. 

امکانات نرم افزار زنجیره تامین

امکانات

های نرم افزار زنجیره تامین

ارزیابی تامین کنندگان

چک لیست ارزیابی کالا و خدمات ارائه‌شده و ارزیابی بر اساس چک لیست و … در زنجیره تامین.
فرآیند ارزیابی زنجیره تامین با مشکلات پيچيده و محدوديت‌های زماني مواجه است به همین سبب برخی از سازمان‌ها از ارزیابی‌ تأمین‌کنندگان چشم‌پوشي می‌کند. نرم‌افزار زنجیره تامین شماران، سازمان‌ها را در ارزیابی تأمین‌کنندگان از طریق تعیین معیارها و پارامترهای کارشناسی شده و تصمیم‌گیری در مورد بهینه‌سازی خرید بر اساس شاخص‌های ارزیابی و سوابق قبلی معاملات یاری می‌کند.

امکانات

توزین و باسکول مدیریت زنجیره تامین

ارتباط یکپارچه بین حواله‌های صادره با باسکول خروجی و اعلامیه ورود با باسکول ورودی و …
باسکول گلوگاه اصلی ورود و خروج کالا در یک کارخانه و یا انبار است. در نرم‌افزار باسکول این امکان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که با آسانی بتوانند مقادیر کالا را به هنگام ورود و خروج وسایل نقلیه کنترل نمایند. با توجه به یکپارچگی نرم‌افزار، امکان ردیابی و کنترل مغایرت‌های ایجادشده به وجود می‌آید.

بهترین نرم افزار زنجیره تامین

امکانات

مدیریت زنجیره تامین

حمل و نقل نرم افزار زنجیره تامین

صدور بارنامه و اسناد حسابداری کرایه حمل و …
حمل‌ونقل از انعقاد قرارداد فروش تا تحویل محصول به مشتریان جزئی از فرآیند نرم‌افزار حمل‌ونقل شماران به محسوب می‌شود. ثبت مشخصات وسیله نقلیه، محاسبه کرایه حمل بر اساس مسیر، ثبت مشخصات بارنامه و …برای واحدهای ترابری و لجستیک شرکت‌ها و سازمان‌ها مناسب است.

امکانات

سفارشات و خرید خارجی

ثبت سفارش، گشایش اعتبار، ثبت کلیه عملیات مربوط، محاسبه بهای تمام‌شده و …
آگاهي از وضعيت سفارشات خارجی به‌منظور تأمین کالا و تحویل به‌موقع سفارشات مشتريان نیاز ضروری سازمان‌ها است. نرم‌افزار سفارشات و خرید خارجی شماران با مدیریت متمرکز و بهینه در فرآیند سفارشات خارجی امکان کنترل فرآیند اعتبارات اسنادی از ثبت سفارش تا ورود کالا به انبار را برای مسئولین مربوطه به وجود می‌آورد.

نرم افزار مدیریت زنجیره تامین

امکانات

مدیریت زنجیره تامین شماران

برنامه ریزی خرید و تدارکات

فرآیند درخواست‌ کالا از انبار تا درخواست خرید و ارسال برای کمیسیون خرید و تهیه استعلام، ثبت نتیجه استعلام و …
برنامه‌ریزی خرید و تدارکات به مدیریت و سازمان‌دهی فرآیندهای تأمین کالا و خدمات موردنیاز شرکت از تأمین‌کنندگان داخلی و خارجی می‌پردازد. برنامه‌ریزی خرید و تدارکات موجب مدیریت بهینه قرارداد با فروشندگان می‌گردد. از طریق برنامه‌ریزی خرید می‌توان مانع اتلاف منابع مالی سازمان گردید. نرم‌افزار شماران سیستم با اختصاص صحیح منابع مالی و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی در تدارکات کالا از هرج‌ومرج در امر خرید جلوگیری می‌کند.

امکانات

در نرم افزار زنجیره تامین شماران سیستم می توانید تمامی امکانات مورد نیاز از جمله قابلیت انبار و کالا، قراردادهای خرید، ارزیابی تامین کنندگان، توزین و باسکول، حمل و نقل، سفارشات و خرید خارجی، برنامه ریزی خرید و تدارکات و بسیاری دیگر از قابلیت های را مشاهده کنید.

به صورت کلی می توان گفت نرم افزاری که تمام نیاز های شما را برای scm برآورده کند، می تواند بهترین نرم افزار زنجیره تامین نامگذاری شود. شماران سیستم در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام داده و نرم افزار خود را به جدیدترین امکانات مورد نیاز کارفرمایان مجهز کرده است.

زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین به فعالیت هایی می گویند که بیشتر سازمان ها برای ارائه کالا یا خدمات به مصرف کننده نیاز دارند. تمرکز زنجیره تامین بر فعالیت هایی است که سازمان ها برای تبدیل مواد خام یا اجزای آنها در زنجیره تامین انجام میدهند. زنجیره تامین (Supply Chain)، در برگیرنده تامین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان می باشد که در راستای افزایش رضایت مشتریان تلاش می کنند. زنجیره تامین از مراحل مختلفی تشکیل شده است تا بتواند محصولات یا خدمات را به مشتریان برساند و باعث کاهش هزینۀ نهایی تولید محصول شود.

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین دیدگاه گسترده تری نسبت به تصمیمات استراتژیک موثر بر فعالیت های زنجیره تامین به ما می دهد. ابزارهای زیادی وجود دارند که می تواند از ساخت استراتژی زنجیره تامین پشتیبانی کند، ارزشی که توسط مصرف کنندگان درک می شود، باید در هنگام ایجاد هر استراتژی مورد توجه کامل قرار گیرد. در مدیریت زنجیره تامین، بیشتر به استراتژی خواهیم پرداخت و اهمیت استراتژی سازمانی را بر روی فعالیت های زنجیره تامین مورد بررسی قرار می دهیم. برای اینکار ابزارهای زیادی وجود دارند که نرم افزار زنجیره تامین، یکی از ابزارهای اتوماسیون اداری است که می تواند در افزایش رضایت مشتریان و کارکنان، موثر باشد.

وظایف نرم افزار مدیریت زنجیره تامین

یکی از متنوع ترین ابزارها، نرم افزار زنجیره تامین است که از الگوریتم هایی خاص در جهت بهبود روند های زنجیره تامین و کم شدن موجودی انبار، مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار زنجیره تامین در جهت اتوماسیون بخش های مختلف سیستم زنجیره تامین بکار می رود؛ همچنین شما می توانید به سادگی از آن برای انتقال الکترونیک سفارشات از کارخانه به تامین کنندگان مواد اولیه استفاده کنید.

اهمیت مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین یک بخش جدایی ناپذیر از شرکت ها است که وجود آن برای هر سازمانی ضروری است. استفاده از نرم افزار زنجیره تامین می تواند به موفقیت شرکت و شناسایی چالش های پیش رو کمک کند؛ به همین دلیل مدیریت صحیح زنجیره تامین، از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از دلایل اهمیت زنجیره تامین عبارتند از:

افزایش رضایت مشتری

  • مشتریان می خواهند محصولات در مکان درست در دسترس باشند.
  • مشتریان انتظار دارند که مجموعه مورد نظر مقدار صحیحی از محصول مورد نظر تحویل داده شود.
  • پشتیبانی از محصولات، از جمله کارهایی است که باید بعد از تحویل محصول به دست مشتری انجام شود.
  • تحویل به موقع محصولات، از جمله انتظاراتی است که با مدیریت صحیح نرم افزار زنجیره تامین برآورده خواهد شد.

کاهش هزینه های عملیاتی

  • کاهش هزینه های خرید: خرده فروشان برای تحویل سریع محصولات گران قیمت، به نرم افزار زنجیره تامین وابسته هستند تا از نگهداری موجودی های پر هزینه در فروشگاه ها جلوگیری کنند.
  • کاهش هزینه تولید: تولید کنندگان برای تحویل مطمئن مواد به کارخانه های مونتاژ به زنجیره تامین نیاز دارند تا از کمبود موادی که منجر به تعطیلی تولید می شود جلوگیری کنند.
  • کاهش هزینه کل زنجیره تامین: زنجیره تامین کارآمد، شرکت ها را قادر می سازد تا در میدان رقابت ماندگار شوند؛ همچنین نرم افزار زنجیره تامین برای طراحی شبکه هایی که اهداف خدمات مشتری را با حداقل هزینه کل برآورده می کنند، به مدیران زنجیره تامین وابسته هستند.

بهبود موقعیت مالی

  • افزایش سود: یکی از دلایلی که باعث افزایش اهمیت زنجیره تامین می شود، افزایش سود می باشد، زیرا به کنترل و کاهش هزینه های زنجیره تامین سازمان ها کمک خواهد کرد.
  • افزایش جریان نقدی: با افزایش جریان توزیع محصول به مشتری، جریان نقدی افزایش پیدا خواهد کرد.

مدل های زنجیره تامین

برای زنجیره تامین مدل های مختلفی وجود دارد که می تواند در جهت بهبود فرایندهای سازمان ها موثر باشد. برخی از این مدل ها عبارتند از:

  • جریان پیوسته (Continuous flow): زمانی که تقاضا برای محصولات زیاد باشد، این مدل می تواند به خوبی عمل کند؛ همچنین کم بودن تغییر پذیری این مدل از نرم افزار زنجیره تامین، باعث محبوبیت آن شده است.
  • چابک (Agile): این مدل برای سازمان هایی مناسب است که محصولات خاصی را تولید می کند و متقاضی زیادی برای محصولات خاص وجود دارد.
  • پیکربندی سفارشی (Custom-configured): این مدل ترکیبی از دو مدل چابک و جریان پیوسته می باشد و برای کسب و کارهایی مناسب است که برای برطرف کردن نیازهای سازمان، باید پیکربندی ها را سفارشی سازی کنند.
  • مدل تغییر پذیر(Flexible model): مشتریان در این مدل نسبت به انتخاب بخش های مختلف از مدل ها، آزادی بیشتری دارند.
  • زنجیره سریع (Fast chain): این مدل از زنجیره تامین، برای کالاهایی مناسب است که طول عمر کمتری دارند.

نحوه عملکرد زنجیره تامین

بعد از اینکه با نرم افزار زنجیره تامین و مفهوم آن آشنا شدیم، حال نوبت به نحوه عملکرد زنجیره تامین می رسد. هدف زنجیره تامین توجه به نیازها و خواسته های مشتری است تا با توجه به آنها استراتژی اصولی تدوین کند. همانطور که گفته شد، به کمک نرم افزار های زنجیره تامین می توانیم از تولید محصولات تا رسیدن آنها به دست مشتریان را برنامه ریزی و کنترل کنیم؛ همچنین نرم افزار زنجیره تامین می تواند موجودی داخلی و خارجی فروشگاه ها را کنترل کند تا نیازهای مشتریان را برطرف کند.

گام های اساسی برای رسیدن به هدف مورد نظر در زنجیره تامین، شامل موارد زیر می باشد:

تطابق برنامه با نیازهای مشتری

در این بخش شما باید عواملی مانند موجودی کالاها را مورد بررسی قرار دهید تا با استفاده از مدیریت موجودی، در هزینه ها و منابع مورد نیاز صرفه جویی کنید.

تجزیه و تحلیل داده ها برای درک نیاز مشتری

جمع آوری اطلاعات باعث شده تا زمینه های کمبود در سازمان را شناسایی کنید و روش هایی را برای افزایش ارزش برای شرکت و مشتری در نظر داشته باشید. داده هایی که جمع آوری می کنید، می تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص تقاضاهای مشتری در اختیار شما گذارد تا با تدوین استراتژی اصولی، نسبت به کاهش هزینه ها و تلاش در جهت افزایش رضایت مشتری اقدام نمایید.

تعیین لجستیک های مشتری

اینکه محصولات شما تا زمان توزیع آن در کجا قرار بگیرد، از جمله کارهایی است که باید در این مرحله مورد توجه قرار گیرد. مدیران سازمان ها با تجزیه و تحلیل تغییرات فصلی و تاثیرات آنها بر انتقال بار، داده ها را جمع آوری کرده و برای بهبود شرکت و چگونگی توزیع بار از آن استفاده خواهند کرد.

اجزای اصلی در مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین به فعالیت هایی می گویند که شرکت ها برای تامین مواد اولیه تا توزیع محصولات به دست مشتریان، به آن نیاز خواهند داشت. اطلاعات درست در مدیریت زنجیره تامین، به مدیران سازمان ها کمک می کند تا در جهت بهبود عملکرد شرکت برنامه ریزی داشته باشند. اما عوامل و اجزای مهم در مدیریت زنجیره تامین شامل موارد زیر می باشد: page design by sobhan shahi

  1. برنامه ریزی
  2. پیدا کردن منابع مناسب
  3. تولید
  4. توزیع کالاها
  5. پشتیبانی
  6. ارزیابی نهایی

موانع و چالش های مدیریت زنجیره تامین

با وجود نرم افزار زنجیره تامین و استفاده از نرم افزارهای اتوماسیون اداری، باز هم سازمان ها با مشکلات و موانع زیادی مواجه خواهند شد. در ادامه این بخش با مهمترین چالش ها در زنجیره تامین آشنا خواهیم شد:

  • انبارهای ناکافی
  • چالش های مدیریتی
  • چالش های اقتصادی
  • زیر ساخت های نامناسب
  • کمبود اطلاعات در بازار
  • انعطاف پذیر نبودن سیستم
  • زیر ساخت مخابراتی ناکافی
  • کمبود نیروی انسانی متخصص
  • ضعف در برنامه ریزی اقتصادی
  • وسایل نقلیه فرسوده برای توزیع بار