سامانه مودیان

سامانه مودیان، یک سامانه ثبت اطلاعات مالیاتی برای افراد حقوقی و حقیقی در ایران است که به منظور کاهش فرار مالیاتی و افزایش شفافیت و عدالت مالی در کشور ایجاد شده است. با استفاده از سامانه مؤدیان، افراد می‌توانند اطلاعات مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کرده و در این زمینه شفافیت بیشتری ایجاد کنند.

سامانه مودیان

اما در مواردی که افراد نیاز به فرار مالیاتی دارند، می‌توانند با روش‌هایی مانند پنهان کردن درآمد، جعل سند، استفاده از شرکت‌های بی‌ثبات یا حتی فرار از کشور، این امر را انجام دهند. اما در صورت کشف این اقدامات، تحت قانون مالیاتی قرار می‌گیرند و ممکن است جریمه‌هایی از جمله پرداخت مالیات اضافی، جریمه‌های مالیاتی و حتی محاکمه و دادگاه به آن‌ها تعلق بگیرد. بنابراین، استفاده از سامانه مودیان برای ثبت اطلاعات مالیاتی، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی و پیشگیری از بروز تخلفات مالیاتی است.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان یک سیستم آنلاین برای ثبت و ذخیره سازی اطلاعات مالیاتی مودیان ایرانی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده. طراحی و پیاده سازی این سامانه در سال 97 انجام گرفت و همراه با قوانین جدید مالیاتی که به منظور کاهش فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در حوزه مالیاتی بودند، بهره برداری از این سیستم نیز انجام گرفت.

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که سامانه مؤدیان چیست؟ سامانه مودیان یک سیستم آنلاین است که به مودیان مالیاتی این امکان را می دهد تا اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. این اطلاعات شامل درآمد، مالیات و عوارض، هزینه ها، کسری ها، اعتبارات و سایر اطلاعات مربوط به مالیات می شود. با ثبت این اطلاعات، شفافیت بیشتری در حوزه مالیاتی به وجود می آید و امکان اطلاع رسانی بهتر به افراد نیز وجود دارد.

برای پرداخت آنلاین مالیاتی نیز، باید از سامانه مودیان استفاده کنید و همین موضوع نیز امکان پرداخت را سریعترین و حتی آسانتر از قبل کرده است. به صورت کلی می توان گفت این سایت مودیان، هم برای صاحبان مشاغل و هم برای سازمان امور مالیاتی، مزایای بسیاری به همراه دارد. سامانه مودیان به عنوان یک سامانه ثبت اطلاعات مالیاتی، بسیار اهمیت دارد.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

با توجه به اهمیت شفافیت مالیاتی و نقشی که پرداخت به موقع و دقیق مالیات در سیستم اقتصادی کشورها دارد، دولت‌ها همواره سعی می‌کنند با تدوین قوانین مناسب، به این مسئله کمک کنند و مشمولین را به پرداخت دقیق و به موقع مالیات تشویق و ملزم سازند. همین موضوع نیز باعث شده تا در سالهای اخیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تدوین شود.

دانلود قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان PDF

دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست و به منظور دستیابی به اهدافی مانند شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشمولین، قانون جدید پایانه‌ های فروشگاهی را تصویب کرده است. این قانون فقط برخی از مشمولین را ملزم به رعایت مقررات آن می‌کند.

قانون پایانه‌ های فروشگاهی، به منظور تعیین وظایف مالیاتی افرادی که از صندوق‌های مکانیزه فروش و پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند، تدوین شده است. این قانون در واقعیت، علی رغم تاریخ لازم‌ الاجرا بودن آن که 15 روز پس از انتشار آگهی در روزنامه رسمی می‌باشد، به دلیل ناموجودی زیرساخت‌های لازم، به تازگی در حال اجرا است.

برای بررسی این قانون، می توانید دانلود فایل کامل قانون پایانه های فروشگاهی را انجام دهید.

اهمیت سامانه مودیان مالیاتی

  1. کاهش فرار مالیاتی: با استفاده از سامانه مودیان، افراد به صورت دقیق تر و شفاف تری از وضعیت مالیاتی خود خبر می‌گیرند. این امر به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می‌کند، زیرا با افزایش شفافیت، سازمان امور مالیاتی می‌تواند بهترین راه‌کارها را برای کاهش فرار مالیاتی اتخاذ کند.
  2. ثبت دقیق اطلاعات: با استفاده از سامانه مودیان، افراد قادرند اطلاعات مالیاتی خود را به صورت دقیق‌تر ثبت نمایند. این اطلاعات شامل درآمد، مالیات و عوارض، هزینه‌ها، کسری‌ها، اعتبارات و سایر اطلاعات مرتبط با مالیات است. با ثبت دقیق این اطلاعات، احتمال وقوع تخلفات مالیاتی بهبود می‌یابد.
  3. پرداخت آسان مالیات: با استفاده از سامانه مودیان، افراد می‌توانند به راحتی مالیات خود را پرداخت کنند. این امر به معنای کاهش زمان و هزینه‌های مربوط به پرداخت مالیات است و برای سازمان امور مالیاتی هم به معنای جمع آوری بهتر و به موقع مالیات است.
  4. افزایش شفافیت: استفاده از سامانه مودیان، به افزایش شفافیت در حوزه مالیاتی کمک می‌کند. این شفافیت، در افزایش اعتماد عمومی به سازمان امور مالیاتی و همچنین در افزایش اعتماد مالیاتی افراد نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

آموزش سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

این سامانه مالیاتی به صورت آنلاین تمام اطلاعات مربوط به سال مالی مودیان را در خود جای می دهد تا روابط بین سازمان امور مالیاتی کشور و مودیان آسان تر گردد. بنابراین  آموزش سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به مشمولان مالیاتی کمک می کند تا به صورت سریع و واضح اظهارنامه مالیاتی  یا سایر  اطلاعات فعالیت اقتصادی خود را در اختیار سازمان مربوطه قرار دهند. بدیهی است اگر شما با نحوه درج اطلاعات و مستندات در این سامانه آشنا نباشید در فرایند ارزیابی وضعیت مالیاتی توسط این سازمان‌، دچار مشکل خواهید شد.

آموزش سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

آموزش ثبت نام در سامانه مودیان را می توان اولین فرایند شناسایی مشمولان امور مالیاتی دانست که کاربران می توانند با کد ملی، شناسه مالیاتی و رمز عبور وارد سیستم شوند. بعد از احراز هویت در این سامانه باید تکمیل مشخصات مالیاتی اشخصا حقیقی و حقوقی، ثبت اظهارنامه مالیاتی و دریافت شناسه پرداخت امور مالیاتی را انجام دهید.

سامانه مودیان

سامانه ای است که تحت مدیریت سازمان مالیاتی کشور ساخته شده است و هر مودی در این سامانه دارای یک کارپوشه اختصاصی به خود می باشد. این سیستم مرجع فعالیت های مالیاتی از جمله ثبت، صدور و استعلام می باشد.

آموزش تصویری سامانه مودیان

پایانه های فروشگاهی

به صورت کلی می توان گفت هر دستگاهی که قابلیت اتصال به سامانه مودیان را داشته باشد و با استفاده از آن صدور صورتحساب الکترونیکی انجام بگیرد و در عین حال به شبکه رسمی پرداخت نیز متصل باشد، یک نوع پایانه فروشگاهی در نظر گرفته می شود.

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی یک سیستم منحصر به فرد می باشد که بر روی آن شماره اختصاصی مالیاتی برای مودیان ثبت شده است و در حافظه مالیاتی مودی ذخیره می شود.

آموزش تصویری سامانه مودیان

ماده ج از بند 5 قانون متعلق به تعریف امور مالیاتی  پایانه های فروشگاهی به صورت مفصل توضیح می دهد که “کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی، اشخاص حقوقی و حقیقی تبین شده در فصل های ۴ و ۵ باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند.”

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

برای ورود در سامانه مودیان مالیاتی در وهله اول افراد حقوقی و حقیقی باید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

  1. در ابتدای کار باید شناسه ملی، شماره تلفن و شماره های درج شده در تصویر امنیتی را در بخش مورد نظر وارد کنید.
  2. کد پیامک شده را برای تکمیل فرایند احراز هویت وارد کنید.
  3. پس از تایید اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی مورد نظر می توانید وارد صفحه یا پنل کاربری شوید.
  4. در بخش فهرست، می توانید لیستی از خدمات مختلف مربوط به امور مالیاتی را مشاهده نمایید.
  5. اطلاعاتی همچون درخواست ها، مشاهده سوابق مالیاتی، سررسید مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و… از جمله مواردی هستند که شما می توانید به آن ها در این بخش دسترسی داشته باشید.

قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟

یکی از تعریفات قانونی پایانه‌های فروشگاهی، شامل دستگاه دستگاه کارتخوان بانکی (پوز)، رایانه و تمامی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی است که قادر به اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی هستند. این پایانه‌های فروشگاهی باید در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ثبت و مدیریت شوند. صاحبان پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند از دریافت صورتحساب مالیاتی بهره‌مند شوند و برای این منظور باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کرده و صورتحساب مالیاتی خود را صادر نمایند.

قانون پایانه های فروشگاهی چیست

قانون سامانه مودیان

سامانه مودیان مانند یک راه ارتباطی بین سازمان امور مالیاتی با مشمولان دریافت صورت حساب الکترونیک مالیاتی عمل میکند. کلیه ی ثبت نام کنندگان در این سامانه دارای پروفایل و شناسه ی اختصاصی هستند که مخصوص واحد صنفی می باشد. اطلاعات مربوط به تبادلات مالی و صورتحساب های الکترونیک مالیاتی در این سامانه موجود است. سامانه مودیان مرجع نهایی ثبت و صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی مالیاتی است . کلیه واحدهای صنفی می بایست از طرز کار با سامانه مؤدیان اطلاع داشته باشند.

قانون سامانه مودیان

به صورت کلی، سامانه مودیان یک سیستم آنلاین برای ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال به درگاه پایانه های فروشگاهی است که توسط مودیان مالیاتی از آن استفاده میشود. از مهم ترین ویژگی های سامانه مودیان مالیاتی کاهش شکاف طبقاتی، کاهش و کنترل تورم، افزایش سهم مالیاتی، کاهش وابستگی نفتی میباشد.

آدرس سامانه مؤدیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی به نشانی اینترنتی tp.tax.gov.ir سامانه اس است که مودیان مالیاتی مشمول از آن برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیک استفاده میکنند. بر اساس قانون سازمان امور مالیات کشور کلیه مودیان وظیفه دارند که در این سامانه ثبت نام کنند. سامانه مودیان مالیاتی برای دریافت گزارش های الکترونیکی مالیاتی ایجاد شده است. مهم ترین هدف راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی جلوگیری و ممانعت از فرار مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور بر آن نظارت می شود.

 آدرس سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir

طبق قانون آبان 1398 کلیه ی مودیان می بایست در این سامانه ثبت نام کرده و مشمولین مالیاتی می بایست در موعد قانونی صورت حساب های مالیاتی خود را ارسال کنند.  به هر کدام از مودیان یک فایل مجازی اختصاص داده میشود. این پروتال مجزا مانند راه ارتباطی مودی با سازمان امور مالیات میباشد.

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

در صورت عدم ثبت نام در سامانه مودیان و عدم ارسال به موقع صورتحساب‌های الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، ممکن است منجر به تحمیل جریمه برای آن افراد شود. جریمه مذکور براساس ۲۳٪ از فروش محاسبه می‌شود.

مشمولان ثبت نام در سامانه مودیان مالیات بر ارزش افزوده

اگر شما هم صاحب کسب و کار و پایانه فروشگاهی باشید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

به صورت کلی، دو گروه از افراد باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند:

  1. تمامی افراد حقیقی که صاحب شغل و کسب و کار صنفی یا غیر صنفی هستند.
  2. افراد حقوقی از جمله شرکت های تجاری و غیر تجاری

بر اساس قانون مذکور، بند ج ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و مودیان، تمام افراد صاحب کسب و کار (صنفی یا غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع بند 4 و 5 باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 12/03/1366، مشمول این قانون شده اند. بر اساس این قانون تمامی افرادی که شامل این سیستم می شوند باید در سامانه ثبت نام کرده و فرایند های مورد نیاز را انجام دهند. در غیر اینصورت شامل جریمه در نظر گرفته شده خواهند بود.

زمان ثبت نام سامانه مودیان 1401

به صورت کلی زمان ثبت نام در سامانه مؤدیان به 3 گروه تقسیم بندی شده اند و هر کدام از آنها فرصت محدودی برای ثبت نام در سامانه دارند. در نظر داشته باشید که زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای افراد، از مهر سال 1401 شروع شده است. در ادامه، آموزش ثبت نام سامانه مودیان را نیز به همراه عکس مورد بررسی قرار داده ایم:

گروه بندی های مودیان

  • گروه اول: تا 1 آبان
  • گروه دوم: تا 1 آذر
  • گروه سوم: تا 25 اسفند

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی my.tax.gov.ir

my.tax.gov.ir ثبت نام یا ورود به سامانه مودیان مالیاتی کار ساده ای است، اما در برخی از موارد ممکن است ثبت نام کننده نتواند به خوبی این کار را انجام دهد. به همین دلیل در اینجا به صورت کامل آموزش ثبت نام در سامانه مودیان را برای هر دو گروه افراد حقیقی و افرادی حقوقی مورد بررسی قرار داده ایم:

آموزش ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مالیاتی (مؤدیان)

برای ورود و ثبت نام در سامانه مؤدیان مالیاتی، باید به وب سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید. برای ورود می توانید از گوشی یا کامپیوتر استفاده کنید و فرقی ندارد که با چه دستگاهی ثبت نام خود را انجام می دهید. اگر به دنبال یک راهنمای ثبت نام سامانه مودیان هستید، ادامه همین مطلب برای شما مناسب خواهد بود.

آموزش ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

پس از ورود به سامانه، از قسمت نوار بالایی فرم، باید بر روی ثبت نام کلیک کنید. در صورتی که قبلا ثبت نام خود را تکمیل کرده اید، در این مرحله می توانید به پنجره ورود مراجعه کنید. در قسمت اول، کد ملی / کد فراگیر / شناسه ملی خود را وارد کنید. در فیلد بعدی نیز شماره تلفن خود را وارد کنید (دقت داشته باشید که شماره وارد شده باید برای فردی باشد که کد ملی آن در فیلد بالا ذکر شده است). در آخر تاریخ تولید را وارد کنید و کد مشاهده شده در تصویر را داخل فیلد مورد نظر یادداشت کنید.

ثبت نام در سامانه مودیان

در این مرحله برای احراز هویت، کدی به شماره تلفن شما ارسال می شود که این کد باید داخل فیلد مورد نظر یادداشت شود. بعد از وارد کردن کد، بر روی کلید ورود به سامانه بزنید. در اینجا، ثبت نام اولیه شما در سامانه مودیان انجام گرفته است.

آموزش ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

برای ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان مالیاتی، باید به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید و بر روی دکمه آبی رنگ “ثبت نام اشخاص حقوقی” کلیک کنید.

آموزش ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

در این این مرحله یک فرم جدید برای شما باز می شود که در ابتدا باید کلمه امنیتی را وارد کنید و فیلد نوع مودی را بر روی حقوقی قرار دهید. در فیلد آخر نیز شماره/شناسه ملی/فراگیر را پر کنید و بر روی ورود / ثبت نام کلیک کنید.

ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

نحوه ورود به سامانه مودیان

بعد از اینکه نحوه ثبت نام سامانه مودیان را بررسی کردیم باید به این سیستم وارد شویم. برای ورود به سامانه مودیان توسط شخص حقیقی یا حقوقی باید به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید و فیلد مورد نظر را در نوار بالایی، بر روی ورود قرار دهید و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.

ورود به سامانه مودیان

فراخوان سامانه مودیان

فراخوان (فراخوان سامانه مؤدیان) ثبت نام قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

فراخوان سامانه مودیان

شرح فراخوان سامانه مودیان

مراحل فراخوان نوع مشمولین ثبت نام در سامانه، صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی دوره
فراخوان داوطلبانه داوطلبانه برخی مودیان خاص از جمله شرکت‌های بورسی و دولتی و مودیان موضوع قانون بودجه سال 1401 از تاریخ 1401/5/15 پاییز 1401
فراخوان اول الزامی شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس از تاریخ 1401/8/1 پاییز 1401
فراخوان دوم الزامی شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ 1401/10/1 زمستان 1401
فراخوان سوم الزامی اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون جدید ارزش افزوده مصوب سال 1400 (موارد استثنا عبارتند از قراردادهای پیمانکاری و معاملات و اطلاعات نیروهای مسلح  – وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی)   بهار 1402

آخرین اخبار مودیان

خاندوزی: سامانه مودیان، بزرگترین زیرساخت برای اخذ مالیات هوشمند است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی: با توجه به آگاهی های کمی که در خصوص مالیات در سطح جامعه وجود دارد، توسعه و یکپارچه سازی مرکز ارتباط مردمی 1536 سازمان امور مالیاتی در ستاد و اداره کل گام مهمی است که در این راستا انجام شده.

 این روند، چگونگی مواجهه و نوع ورودی که کاربر ها و مودیان در نظام مالیاتی دارند را کاملا به صورت سیستمی، کاربر پسند، شفاف و سریع می کند. میلیون ها پرونده ارزش افزوده، تعین تکلیف نشده، با اجرای این قانون، تعین تکلیف خواهد شد.

سوالات متداول

زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای سال 1402 چه تاریخی است؟

مهلت ثبت نام سامانه مودیان برای سال ۱۴۰۲، بر اساس اطلاعات سال گذشته، برای اشخاص حقیقی، 31 تیر ماه و برای اشخاص حقوقی، حداکثر 4 ماه پس از سال مالیاتی یا پایان تیر ماه خواهد بود. مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده هر فصل نیز ، 15 روز پس از پایان آن فصل می باشد.

آخرین فراخوان سامانه مودیان برای چه تاریخی است؟

آخرین فراخوان سامانه مودیان برای بهار 1402 می باشد که مشمولین از جمله اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون جدید ارزش افزوده مصوب سال 1400 (موارد استثنا عبارتند از قراردادهای پیمانکاری و معاملات و اطلاعات نیروهای مسلح  – وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی) می باشند. 

سامانه مؤدیان چیست؟

سامانه مودیان، یک سامانه ثبت اطلاعات مالیاتی برای افراد حقوقی و حقیقی در ایران است که به منظور کاهش فرار مالیاتی و افزایش شفافیت و عدالت مالی در کشور ایجاد شده است. با استفاده از این سامانه، افراد می‌توانند اطلاعات مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کرده و در این زمینه شفافیت بیشتری ایجاد کنند.

مقالات مرتبط
7 نظر
علی

با تشکر از سایت خوبتون و نکاتی که گفتید

سمانه

سلام، ممنون از راهنمای جامعتون، سامانه مودیان یه مقدار گیج کننده هست و آدم برای کار باهاش نیاز به یه راهنمای جامع و تصویری داره.

مدیر محتوا

بله، در اول کار ممکنه این سامانه یه مقدار پیچیده به نظر برسه، اما اگر از آموزش ها استفاده کنید، مراحل بسیار ساده خواهد بود.

سعید

آیا این امکان وجود داره که ثبت نام در سامانه مودیان رو با موبایل انجام بدیم؟ چون تصاویری که قرار دادین برای محیط کامپیوتر هست؟

مدیر محتوا

سلام، بله امکان ثبت نام با استفاده از موبایل هم وجود دارد و می توانید با موبایل ثبت نام کنید.

رحیم

با سلام میشه از این سایت انصراف داد؟

مدیر محتوا

سلام، نیازی به انصراف از این سایت نیست، اگر جزو افراد حقیقی یا حقوقی هستید که با مسائل مالیاتی سر و کار دارید، در هر صورت باید در این سایت فعالیت های خودتون رو انجام بدید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *