نرم افزار حسابداری

 

در دنیای امروز, فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی دیگر تنها به عنوان یک ابزار کار و یا یک منبع تولید نمی باشد بلکه فناوری اطلاعات به عنوان بستر مناسب جهت بکارگیری سیستم‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود.
با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی در بخشهای مختلف سازمان منجمله دربخش حسابداری، حسابداران فرصت بیشتری نسبت به گذشته در اختیار خواهند داشت تا بجای پرداختن به عملیات وقت‌گیر و تکراری به تجزیه و تحلیل اثرات ناشی از وقایع مالی و پیش‌بینی روند وضعیت مالی موسسه و تهیه گزارش‌های مناسب و به موقع برای استفاده کنندگان داخلی و خارجی گزارش‌ها بپردازند.
در گذشته سیستم‌های حسابداری به شکل برنامه‌های ساده برای جایگزین شدن فرایند ثبت دستی فعالیت‌ها، تهیه تراز آزمایشی و ترازنامه و یا محاسبه حقوق بکار می‌رفتند ولی در حال حاضر به واسطه مواردی مثل بودجه‌بندی مالی، تأمین مالی و حسابداری بهای تمام شده سیستم حسابداری به عنوان امری فراتر از دفترداری ساده به یک سیستم پشتیبان در تصمیم‌گیری تبدیل‌شده است.
تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات بر سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری سازمان را به صورت مشهود در موارد زیر می‌توان بیان کرد:
* در بخش حسابداری این امکان را به وجود آمده است که همزمان با ثبت عملیات ،تشخیص اتوماتیک سرفصل حساب های مربوطه بر اساس الگوی شابلون طراحی و تایید شده و ثبت هر سند حسابداری بر اساس هر یک از رخدادهای عملیاتی انجام و به تبع آن در دفاتر روزنامه و دفاتر کل ثبت گردد و در نتیجه صورت‌های مالی و دیگر گزارش‌ها به محض ورود اطلاعات آماده شوند که در ادامه امکان تهیه گزارشات متنوع ¸مدیریتی را فراهم می سازد.
* بکارگیری نرم‌افزارهای حسابداری یکپارچه که مبتنی بر ثبتهای عملیاتی می باشد محدودیت‌های زمان، حجم و گوناگونی داده را در سیستم‌های حسابداری رفع کرده و اجازه می‌دهد اطلاعات بدون کوچکترین مغایرتی در بخشهای مختلف ثبت و گزارشات به موقع و دقیق به مدیریت ارائه گردد.
 * پیشرفتهای فناوری نیز در بخش تولید تأثیر مستقیم داشته و به جمع آوری اطلاعات در هنگام انجام عملیات تولید کمکهای چشمگیر نموده است . که بستر صدور اسناد مکانیزه بهای تمام شده محصولات و یا حتی فعالیتها را در پایان هر ماه فراهم نموده است این مهم تاثیرات ویژه‌ای بر سرعت و دقت محاسبات و گزارشات سیستم حسابداری بهای تمام‌شده به عنوان زیرسیستمی از سیستم اطلاعاتی مدیریت داشته است .
* بکار گیری فناوری اطلاعات در سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری این امکان را به وجود آورده است که در تعداد کارکنان و زمان صرفه‌جویی گردد. در واقع در نرم افزارهای یکپارچه به سبب عدم ثبت اطلاعات تکراری توسط کارکنان مختلف در واحدهای مختلف صرفه جویی ذکر شده به وجود خواهد آورد. بکارگیری فناوری اطلاعات در واحدهای تجاری باعث می‌شود که ویژگی‌های کیفی اطلاعات ارائه‌شده در گزارشات متعدد و صورت‌های مالی به دلیل یکپارچگی سیستم و ثبت سند منطبق با عملیات قابل‌اتکا باشند.
* فناوری اطلاعات موجب بهبود ویژگی‌های کیفی اطلاعات حسابداری مانند مربوط بودن و قابلیت مقایسه اطلاعات می‌شود و در بخش تولید موجب سرعت و دقت بیشتری در محاسبه بهای تمام‌شده محصولات شده است و در نهایت با وجود ویژگی های ذکر شده , استفاده از یک سیستم مناسب نرم افزاری به پیاده سازی یک سیستم اطلاعات مدیریت کارایی دو چندانی خواهد بخشید.
در چشم انداز رقابتی کسب و کار امروز، بسیار ضروری است که سازمان از نرم افزار به عنوان اهرمی برای ارتقا خود استفاده نماید و از این طریق بهره وری خود را افزایش دهد.در واقع نیاز اساسی مدیران دسترسی به کلیدی ترین اطلاعات کسب و کار (بطور خاص اطلاعات حسابداری) می باشد، اطلاعاتی که یکپارچه است و در هر زمان و هر مکان در دسترس باشد، در لحظه و همچنین صحت آن نیز تایید شده باشد.
شرکت شماران سیستم با درک درست نیاز سازمانهای مختلف در لزوم استفاده از فناوری اطلاعات علاوه بر پوشش سیستم‌های اطلاعات مدیریت در بخش حسابداری ، سایر بخشهای مختلف کسب و کار را پوشش داده و با ارائه اطلاعات درست و به موقع، سازمان را در بالا بردن بهره وری، کارایی و در نتیجه سودآوری یاری میکند.

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *