آیا اتومبیل‌های خودران، سرنشین را فدای عابرینم ی‌کنند؟

شماران سیستم – خودروهای بدون راننده ممکن است طوری برنامه‌ریزی شوند تا در مواقع بحرانی از بین دو اتفاق بد، سرنشین خود را بکشند.

خودروهای بدون راننده ممکن است طوری برنامه‌ریزی شوند تا در مواقع بحرانی، از بین دو اتفاق ناخوشایند(یعنی انتخاب زندگی سرنشین و یا عابر پیاده) ناگزیر شوند سرنشین خود را به مخاطره بیندازند.

به گزارش شماران سیستم به نقل از اینکوایرر، از ۲۰۰۰ فرد شرکت‌کننده در یک مطالعه که توسط آزمایشگاهرسانه‌ایفناوریماساچوستدربوستون انجام شده، اکثرشان این نظر را داشتند که ماشین خودران باید سرنشین خود را فدای عابران پیاده کند.
حدود ۷۶ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند اخلاقی‌تر آن است که خودروهای هوشمند خودران تک سرنشین خود را به کشتن دهند و در عوض از کشته و زخمی شدن ده‌ها عابر پیاده جلوگیری کنند، هر چند این استدلال همچنان از سوی صاحبنظران و کارشناسان از زوایای گوناگون مورد بحث و مجادله است.

بحث‌ و جدل در این زمینه، به ویژه از زمانی که خودروی بدون راننده گوگل معرفی شده، زیاد شده است. از جمله مهم‌ترین این مباحث این است که در هنگام وقوع چنین حادثه‌هایی، چه کسی یا چه چیزی را باید سرزش کرد؟
نخستین تصادفات اتومبیل بدون راننده گوگل، جزئی بوده و در اکثر قریب به اتفاق موارد هم اشتباه از سوی انسان بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد هراس از این که این خودروها مخاطره‌آمیزند چندان موجه نیست.

با وجود همه این مباحث، نظرسنجی مورد نظر در حقیقت جنبه دیگری از موضوع را نمایان می‌کند. مطابق این نظرسنجی، به نظر می‌آید که مردم بیشتر علاقه‌مندند که در چنین مواردی، تصمیم‌گیری نهایی بر عهده خودروها باشد.
نکته جالب توجه‌تر است که مطابق همین نظرسنجی، بیشتر مردم حاضر به خرید همین نوع ماشین‌ها نیستند!
 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *