ابزار شناسایی چهره فیس‌بوک

شماران سیستم – فیس‌بوکبااستفادهازابزارشناساییجنجال‌برانگیزیکهبه‌تازگیجلویآنراگرفته،توانستهاستیکفردمزاحمرادراداراتمرکزیخوددستگیرکند.

وقتی که مشخص شد پلیس برای ردیابی شرکت‌کنندگان در تظاهرات از Geofeedia استفاده کرده، فیس‌بوک دسترسی آن به داده‌های خود را قطع کرد. اما جالب است که فیس‌بوک هم یکی از مشتریان Geofeedia بوده است.

به گزارش شماران سیستم به نقل از theverge، هفته پیش که مشخص شد پلیس برای ردیابی تظاهرات‌کنندگان از یک برنامه پایش رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کرده، شرکت‌های عمده فناوری خیلی زود دسترسی API به این ابزار را قطع کردند.

اما گفته می‌شود که دست‌کم یکی از این شرکت‌ها، خودش هم قبلاً می‌دانسته است که Geofeedia چه قابلیت‌هایی دارد. بنابر اظهارات کارمندان پیشین Geofeedia، فیس‌بوک هم از این ابزار برای حراست سازمانی استفاده می‌کرده است. آنها گفته‌اند: «یک فرد مزاحم اقدام به تهیه عکس‌هایی از دفتر فیس‌بوک و ارسال آنها با استفاده از گوشی نموده بود. اما گروه امنیتی ما توانست در عرض چند دقیقه با فرد مزاحم برخورد کند.»

دو منبع آگاه اعلام کرده‌اند که فیس‌بوک حتی از Geofeedia برای دستگیری یک فرد مزاحم به دفتر مارک زاکربرگ هم استفاده کرده است.

Geofeedia به قابلیت‌های خودش به‌عنوان یک ابزار امنیتی و بازاریابی می‌بالد و به نهادهای اجرای قانون یا شرکت‌های خصوصی (همچون فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب) این امکان را می‌دهد تا پست‌هایی که در آنها پارامتر مکان یا رویداد مهم است، قابل ردیابی باشند.

اما استفاده این ابزار توسط نهادهای اجرای قانون بیشترین جنجال را در پی داشته است؛ چرا که اکنون مشخص شده است که پلیس تاکنون از این ابزار برای شناسایی چهره شرکت‌کنندگان در تظاهرات استفاده می‌کرده است.
نکته مهم این است که اگر فیس‌بوک از استفاده نهادهای اعمال قانون ناآگاه بوده، در این صورت پرسش‌هایی جدی در مورد محافظت این شرکت در برابر داده‌های کاربری مطرح می‌شوند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *