جدیت اپل در اجرای قوانین حریم خصوصی جدید خود برای نرم‌افزار‌های iOS افزایش یافت

شماران سیستم – متخصصان این صنعت بر این باورند که این اقدام اپل به صورت غیرمستقیم از شروع سری جدیدی از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خبر می‌دهد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که اپل برای عرضه قابلیت مورد انتظار App Tracking Transparency آماده می‌شود.

ios14.6

شرکت اپل به تازگی مجوز به‌روزرسانی نرم‌افزارهایی که از ابزار سوم شخص به منظور جمع‌آوری بدون اطلاع داده‌های کاربران دستگاه‌های iOS استفاده می‌کنند را رد می‌کند.
 
به گزارش شماران سیستم به نقل از وب سایت خبری تحلیلی techradar، متخصصان این صنعت بر این باورند که این اقدام اپل به صورت غیرمستقیم از شروع سری جدیدی از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خبر می‌دهد.
این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که کمپانی اپل برای عرضه قابلیت مورد انتظار App Tracking Transparency آماده می‌شود.
 
اگر چه در حال حاضر، قوانینی در رابطه با ممنوعیت ردیابی کاربران وجود ندارد، اما اپل قصد دارد که نرم‌افزارهای انجام دهنده این اقدام و به خصوص آنهایی که بدون اطلاع کاربران به ردیابی آنها می‌پردازند را قاطعانه از انجام این کار منصرف کند.
گفتنی است تا همین تا همین اواخر، توسعه دهندگان برنامه‌ها می‌توانستند با استفاده از کیت‌های توسعه نرم‌افزار (SDK) به ضبط چندین ویژگی از دستگاه‌ها مانند مدل دستگاه، آدرس IP و موارد دیگر بپردازند و از این طریق کاربران خود را ردیابی کنند، که اکنون اپل در پی منتفی کردن این تواناییست.

ios14.7

 
از سوی دیگر، بسیاری از نرم‌افزارهای مبتنی بر سیستم عامل iOS این داده‌ها را در ظاهر تحت عنوان “داشتن درک بهتر مخاطبان خود” اما در باطن برای فروش تبلیغات جمع‌آوری می‌کنند. به همین دلیل است که اپل مدت‌هاست که نسبت به این رفتار حساس شده است، و در همین راستا، اقدام اخیر این کمپانی مبنی بر رد درخواست به‌روزرسانی نرم‌افزارهای متخلف خبر از آن دارد که صبر اپل به سر آمده است.
 
به تازگی چند توسعه دهنده نرم‌افزاری در توییتر اظهار داشته‌اند که نرم‌افزارهای آنها توسط اپل رد شده است. جالب اینکه در ابتدا این اقدام اپل به عنوان “شوخی روز اول آوریل” در نظر گرفته شد، اما این توسعه دهندگان با گذشت زمان دریافتند که اپل در این اقدام بسیار جدی است و نرم‌افزارهایی که از Adjust SDK را رد کرده است.
 
به عنوان نمونه، پلتفرم ردیاب نرم‌افزار متن باز Adjust SDK توسط 50 هزار نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگرچه تنها نمونه موجود در بازار نیست، اما یکی از محبوب‌ترین‌ها در نوع خود است و در 18 درصد نرم‌افزار‌های موجود در اپ استور دیده می‌شود.
از همین رو پلتفرم Adjust در پاسخ به این اقدام اپل SDK خود را به‌روز کرده و کدهایی که به داده‌هایی نظیر نوع پردازنده، میزان حافظه در دسترس، وضعیت شارژ، سطح باتری و صفت‌های دیگر دسترسی داشته‌اند را حذف کرده است.

البته هنوز مشخص نیست که نرم‌افزارهایی که از این نسخه به‌روز شده استفاده می‌کنند می‌توانند دوباره تایید اپل را به دست آورند یا خیر.
 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *