زبان برنامه‌نویسی 50 ساله شد

زبان برنامه‌نویسی ۵۰ ساله شد
شماران سیستم – شاید به جرات بتوان گفت که زبان برنامه‌نویسیBASICقدیمی‌ترین اتفاق در حوزه فناوری است و حتی نسبت به بازی‌های رایانه‌ای هم سابقه طولانی‌تری دارد.

زبان برنامه‌نویسی BASIC که همچنان محبوبیت زیادی نزد متخصصان رایانه دارد ۵۰ سال قبل توسط مرکز Ivy League ابداع شد.

به گزارش شماران سیستم، نام BASIC برای این زبان برنامه‌نویسی از ۵ کلمه گرفته شده است که در اصل “آموزش همه‌منظوره نمادین کدها برای مبتدیان” ترجمه می‌شود.

شاید به جرات بتوان گفت که زبان برنامه‌نویسی BASIC قدیمی‌ترین اتفاق در حوزه فناوری است و حتی نسبت به بازی‌های رایانه‌ای هم سابقه طولانی‌تری دارد.

زبان برنامه‌نویسی BASIC که در زمان عرضه عمومی تنها مبتنی بر یک منع واحد فعالیت می‌کرد، پس از گذشت نیم‌ قرن همچنان در حال توسعه است و گفته می‌شود که این روزها بیش از ۲۸۰ منبع مختلف برای توسعه آن ارایه شده است.

باید گفت که بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای نخستین گام‌های خود را مبتنی بر BASIC برداشتند و رایانه شخصی هم برپایه همین زبان برنامه‌نویسی اختراع شد.
 

932135

نخستین نسخه از این ابزار با نام Dartmouth BASIC می‌شد و شخصی که برای نخستین بار آن را ارایه کرد دکتر “آرتور کورتز”(Thomas Kurts) نام داشت که این پروژه را با همکاری “جان کیمنی”(John Kemeny) به انجام رساند که البته کیمنی در سال ۱۹۹۲ از دنیا رفت.

کورتز که هم‌اکنون ۸۶ سال دارد، می‌گوید که در روز اول می سال ۱۹۶۴ در ساعت ۴ صبح به همراه گروهی از متخصصان توانست پروژه ساخت این زبان برنامه‌نویسی را به اتمام برساند.
 

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *