طراحی متریال چیست و چه کاربردی دارد؟

شماران سیستم –  یکی از مطالبی که جدیدا مطرح می‌شود، طراحی متریال است. منظور از این عبارت، یک زبان طراحی است که توسط گوگل رشد و توسعه پیدا کرده است.

 

 

طراحی متریال، یک زبان طراحی مبتنی بر اندروید است که توسط گوگل خلق و راه‌اندازی شده است و از طریق قابلیت‌های پر از نشانه و حرکت‌های طبیعی که از اشیاء جهان واقعی تقلید میکنند، از تجربه‌های لمسی روی صفحه نمایش پشتیبانی می‌کند. طراحان،
تجربه کاربر را با افکت‌های سه بعدی، روشنایی واقع‌گرایانه و قابلیت‌های انیمیشنی در رابط کاربری گرافیکی سازگار با پلنفرم و فراگیر بهینه سازی می‌کنند
به گزارش شماران سیستم به نقل از اینترکشن-دیزاین، طراحی متریال در سال 2014 در گوگل تولید شد و هدف از آن، انتقال خروجی با کیفیت بالا بود که با تمام پلتفرم‌ها سازگار باشد و امکان کنترل مولفه‌های زیبا که بتواند مانند اشیاء موجود در دنیای واقعی رفتار کند را به کاربر بدهد. طراحی متریال شامل اعمال قوانین پایه از جهان مادی مانند روشنایی و حرکت است
ما با تقلید از دنیای فیزیکی می‌توانیم بارهای شناختی کاربران را از طریق توجه دقیق به طرح بندی، زبان بصری و کتابخانه الگو کاهش دهیم، قابلیت پیش‌بینی را به حداکثر میزان ممکن برسانیم و ابهام را به کلی کنار بگذاریم.
منظور از مفهوم «کارت» در طراحی متریال، سیستمی برای طرح بندی المان‌ها و انیمیشن‌هاست و امکان شخصی‌سازی تجربه‌ها را هم فراهم می‌کند.

 

materialdesign

 

در طراحی متریال مهم آن است که به انتظارات کاربران در مورد نحوه رفتار کردن مولفه‌های مختلف توجه شود. مثلا اشیاء موجود در صفحه نمایش در صورتی که از قوانین جاذبه پیروی کنند، باورکردنی‌تر می‌شوند.
در طراحی متریال شاهد یک پارادوکس جالب هستیم و آن «شگفت انگیز و قابل پیش‌بینی» است
در طراحی متریال، ارائه گزینه‌های طراحی جالب و دارای واکنش‌های طبیعی به کاربر بسیار مهم است. مثلا اگر کاربر یک آیتم را در گروهی از اشیاء قرار دهد، موارد دیگر کنار می‌رود تا جای آن آیتم به صورت طبیعی فراهم شود.
در طراحی متریال تلاش ما این است که امکان کارهای شگفت‌انگیز مانند غیب شدن برای اشیاء فراهم شود ولی در عین حال مفاهیمی مانند جهان فیزیکی و محدود را هم در نظر می‌گیریم.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *