فایرفاکس 86 قابلیت‌های «حفاظت کامل کوکی» و پشتیبانی PiP چندگانه را به ارمغان می‌آورد

 

شماران سیستم –  کوکی‌ها به مرور زمان آنها مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند تا به آنچه با عنوان کوکی‌های ردیاب شناخته می‌شود عمل کنند و جاهایی که کاربران در وب از آنها بازدید می‌کنند را، غالبا با هدف ساخت آگهی‌های هدفمند، زیر نظر بگیرند.

pip1


کوکی که یک کلمه انگلیسی به معنای کلوچه است ممکن است دلچسب به نظر برسد، ولی وقتی معنای وب آن مد نظر باشد تقریبا چیزی شبیه سم است.
درست است که آنها از نظر فنی برای هدف مهمی طراحی شده‌اند ولی، مانند خوراکی‌های دنیای واقعی، از آنها ممکن است برای آسیب زدن به افراد سوءاستفاده شود. به این علت است که سازندگان مرورگرهای وب، هر کدام به روش خودشان، علیه سوءاستفاده با کوکی تمرکز کرده‌اند، و تازه‌ترین تلاش موزیلا برای محدودسازی این کوکی‌ها در ظرف محدود خودشان در فایرفاکس 86 نمود پیدا کرده است.
 
به گزارش شماران سیستم به نقل از اسلش‌گیر، کوکی‌ها در اصل برای این طراحی شده‌اند که سایت‌ها سشنهای قبلی شما را برای تسهیل کار به خاطر داشته باشند. با این حال، به مرور زمان آنها مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند تا به آنچه با عنوان کوکی‌های ردیاب شناخته می‌شود عمل کنند و جاهایی که کاربران در وب از آنها بازدید می‌کنند را، غالبا با هدف ساخت آگهی‌های هدفمند، زیر نظر بگیرند.
در حالی که برخی از سازندگان مرورگرها(از جمله گوگل) صرفا برای کاستن از میزان دسترسی این کوکی‌ها تلاش می‌کنند، ولی به نظر می‌رسد که موزیلا کمر همت را به جنگی تمام‌عیار با چنین کوکی‎‌هایی بسته است.
 

pip2 1

در ماه گذشته، فایرفاکس 85 «سوپرکوکی‌هایی» که کاربران را، حتی در زمانی که از صفحه‌هایی که در آنها آن کوکی‌ها ایجاد شده بودند ترک کرده بودند، هدف قرار داد.
فایرفاکس 86 آنچه حفاظت کامل کوکی نامیده شده را اجرائی نموده که به هر وب‌سایت یک ظرف کوکی مخصوص خودش را اختصاص می‌دهد، به جای اینکه تنها یک استخر کوکی وجود داشته باشد که برای همگان امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد.

در عمل، این کار قاعدتا می‌تواند اینکه این کوکی‌ها تا کجا پیش بروند را به حداقل ممکن برساند و مانع از ادامه ردیابی شما توسط آنها در زمانی شود که به سراغ سایت‌های دیگر می‌روید.

فایرفاکس 86 همچنین قابلیت تصویر در تصویر را به PiPچندگانه بسط داده است. این باعث می‌شود تا کاربران بتوانند ویدئوهای متعددی را از تب‌های مختلف اجرا کرده و به طور همزمان پخش کنند. اینکه چنین قابلیتی برای شما مفید است یا نه به خودتان بستگی دارد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *