فناوری جدیدی که عینک‌های معمولی را هوشمند می‌کند

شماران سیستم – هدایت استخوانی یا القای استخوانی، فناوری است که بر مبنای ارتعاشات، از طریق استخوان جمجمه صدا را به گوش داخلی منتقل می‌سازد و از این فنّاوری در عینک گوگل استفاده شده ‌است.

فناوری‌های پوشیدنی روز به روز در حال گسترشند، و البته در این میان، عینک‌های هوشمد نقش پیشقراول را دارند. با این حال بنظر می‌رسد هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی است،‌ چرا که میزان پیشرفت از نظر کیفی چندان رضایت‌بخش نیست.
بنظر کارشناسان، آنچه در مورد شرکت‌های بزرگ سازندۀ عینک‌های هوشمند روشن است، این است که آنها عاشق ایدۀ اولیه هستند و تغییر بنیادینی در طرح و ایده اولیه ایجاد نشده است، و ظاهرا قرار نیست که به ایده‌ای بزرگ‌تر و وسیع‌تر در مورد محصولاتشان فکر کنند.

11 18

به گزارش شماران سیستم به نقل از کامپیوتر ویکلی، در حال حاضر می‌دانیم که اسنپ(Snap) و گوگل به هر یک از طراحان گجت خود این اجازه را می‌دهند که الگوی عینک‌های هوشمند را در تمام طرح‌های خود بکار ببرند. اما واقعیت این است که اجباری نیست که هر کاری که این شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند، شرکت‌های جدید و خلاق نیز پیرو و دنباله‌روی آنان باشند.

توجه به این واقعیت باعث می‌شود بتدریج نوآوری بیشتری در این عرصه دیده شود، و نتیجتا هنوز هم می‌بینیم که عینک‌های هوشمند با فناوری جدیدتری زیادی وارد بازار می‌شوند.
یکی از این عینک‌های تازه هم به اخیرا روانه بازار شده که روی کیک‌استارتر(Kickstarter) راه‌اندازی شده است.

"کای" در واقع یکی از لوازم جانبی به شمار می‌رود که روی دسته عینک‌های معمولی یا عینک‌های آفتابی قرار می‌گیرد و آنها را تبدیل به یک عینک هوشمند می‌کند. این نوآوری مهمی بشمار می‌آید.

گفتنی است دستگاه مورد بحث به یک میکروفون مجهز هستند و به طور کلی از طریق صدای کاربر، کنترل می‌شوند و بنابراین هر کس از "کای" استفاده می‌کند، می‌تواند با شخص دیگری تماس بگیرد یا برای او پیامک بفرستد. ضمنا نرم‌افزار اساسی این دستگاه از هندیفای(Houndify) می‌آید.

شاید شما جزو کسانی باشید که احتمالا تاکنون از هندیفای استفاده نکرده‌اند،‌ اما درباره کیفیت و کارایی کنترل صوتی آن بد نیست اشاره شود که در سال ۲۰۱۵، یکی از خبرنگاران به نام جاش لاونسان(Josh Lowensohn) از هندیفای برای ورج (The Verge) استفاده کرده بود و گزارش داده بود که این دستگاه واقعاً در اجرای دستورها، سریع و خوب کار می‌کند و عملکرد مطلوبی دارد.

بنظر کارشناسان، این ابداع از آن جهت که تحولی در فناوری‌های هوشمند پدید می‌آورد شایان توجه است؛ زیرا در مقطعی که بسیاری از شرکت‌ها درصددند تا که عینک‌های هوشمند را مطابق الگوی همیشگی بسازند، این یک نوآوری است که عینک‌های رایج به مدد وسابل جانبی، تبدیل به نوع هوشمند خود گردند.

البته این اصرار که افراد به دنبال تحقق رویاهایشان هستند ستودنی است،‌ اما باید واقع‌بین بود.
حتی گوگل و اسنپ هم نتوانسته‌اند آن طور که می‌خواستند از عینک‌های هوشمند بهره‌مند شوند و درنهایت هم این محصولات دارند روند نزولی خود را طی می‌کنند.
 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *