ویندوز 10 نرم افزارهای ناخواسته را به صورت خودکار مسدود می‌کند

شماران سیستم – سابقه ویندوز 10 در مسدود کردن امکان نصب نرم افزارهای ناخواسته روی سیستم کاربر چندان چنگی به دل نمی‌زند. با این حال مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که ویندوز 10 از این پس در این رابطه تغییر رویه داده است و از نصب خودکار نرم افزارهای ناخواسته‌ای که عمدتا مضراتشان بیشتر از فوایدشان است، جلوگیری می‌کند.

شرکت مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که قابلیت به روز شده مسدود سازی نرم افزارهای ناخواسته برای تمامی کاربران ویندوز 10 عرضه و به صورت پیشفرض فعال می‌شود.

win1011

به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی laptopmag، سابقه سیستم عامل ویندوز 10 در مسدود کردن امکان نصب نرم‌افزارهای ناخواسته روی سیستم کاربر چندان چنگی به دل نمی‌زند. با این حال مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که ویندوز 10 از این پس در این رابطه تغییر رویه داده است و از نصب خودکار نرم‌افزارهای ناخواسته‌ای که عمدتا مضراتشان بیشتر از فوایدشان است، جلوگیری می‌کند.

نرم‌افزارهای ناخواسته که به اختصار PUA یا PUP نیز خوانده می‌شوند، معمولا به باندلی از نرم‌افزارهای ناکارآمد اشاره دارند که به همراه نرم‌افزار اصلی روی سیستم کاربر دانلود می‌شوند. این نرم‌افزار‌ها ممکن است در مواردی ابزار جاسوسی، تبلیغات یا نرم‌افزارهای غیرضروری باشند که به همراه نرم‌افزاری رایگان دانلود می‌شوند و به سیستم کاربر آسیب می‌زنند.

win101

گفتنی است که ویندوز 10 از ابتدای اوت 2021 به صورت پیش‌فرض، نرم‌افزارهای ناخواسته را مسدود می‌کرد، اما خطای آن موجب شد که مایکروسافت در این قابلیت تجدید نظر کرده و اعلام کرده است که نسخه به‌روز شده آن را به زودی برای تمامی کاربران عرضه خواهد کرد.

این غول فناوری، در این باره خاطر نشان کرده است که نرم‌افزارهای ناخواسته در دسته بدافزارها طبقه‌بندی نمی‌شوند، اما نصب آنها می‌تواند فشار غیرضروری زیادی به سیستم کاربر وارد کرده و عملکرد آن را مختل کند.
مایکروسافت همچنین می‌گوید: «نرم‌افزارهای ناخواسته دسته‌ای نرم افزارها هستند که می‌توانند موجب کاهش سرعت دستگاه، نمایش تبلیغات ناخواسته یا در بدترین حالت نصب سایر نرم‌افزارهایی بشوند که مضر‌تر و مزاحم‌تر هستند.»

مایکروسافت اظهار داشته است که با به‌روزرسانی مه 2020 قابلیت مسدود سازی نرم‌افزارهای مزاحم را به ویندوز 10 افزوده است، اما کاربران برای استفاده از این قابلیت می‌بایست ابتدا آن را فعال کنند. با این حال مایکروسافت هم اکنون ویژگی یاد شده را به صورت پیش‌فرض روی سیستم افراد فعال کرده است.
​​​​​​​

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *