آموزش دریافت گواهی ارزش افزوده

گواهینامه ارزش افزوده به برگه‌ای اشاره دارد که از سوی سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود. این گواهینامه بر اساس تشخیص حوزه مالیاتی بر ارزش افزوده، به صورت شش ماهه یا یک ساله صادر می‌شود. پس از انقضای تاریخ اعتبار، اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی می‌باشند. در هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده، همه خریداران موظفند درخواست گواهینامه ثبت نام را از فروشندگان خود بکنند و پس از بررسی آن و بررسی تاریخ اعتبار، مبلغ مالیات را پرداخت نمایند. همچنین، تمام فروشندگان کالا و خدمات مشمول این قانون مکلف به ارائه گواهینامه ارزش افزوده به مشتریان خود می‌باشند. لازم به ذکر است که ارزش افزوده به تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره مشخص اشاره دارد.

گواهی ارزش افزوده در واقع یک مجوز برای کسب و کارهای مختلف است، که از طریق آن می‌توانند مبلغی بیشتر از قیمت واقعی کالاها را از مصرف‌ کننده دریافت کرده و به دولت پرداخت نمایند. در صورتی که شما نیز مالک یک شرکت تولیدی یا خدماتی هستید، ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی درباره مالیات بر ارزش افزوده و نحوه دریافت گواهی آن را ارائه دهیم علاوه بر آن به صورت کامل در مورد استعلام ارزش افزوده، آموزش دریافت، راهنمای سامانه، اعتبار ارزش افزوده، استعلام ارزش افزوده با کد اقتصادی و … اشاره خواهیم کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی ارزش افزوده شرکت

  • کد اقتصادی
  • کپی مدارک شناسایی کلیه اعضای شرکت
  • آدرس و کد پستی پیمانکار
  • کد پستی دفتر و محل فعالیت
  • گواهی فعالیت یا نام شرکت در سامانه رتبه بندی
  • آگهی تاسیس شرکت و تغییرات شرکت در صورت وجود تغییرات
  • وکالتنامه

مواردی که در بالا ذکر شد، مدارک ضروری برای ثبت نام در مرحله اول سامانه ارزش افزوده به شمار می روند که در فرایند دریافت گواهی، به آنها نیاز دارید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی ارزش افزوده

همچنین برای مرحله دوم یا مرحله نهایی نیز، نیاز به مدارکی دارید که شامل موارد زیر هستند:

  • مدارک شناسایی کلیه اعضای شرکت
  • کد اقتصادی
  • نام بانک شرکت
  • نام شعبه بانک
  • شماره حساب
  • کد شعبه
  • تلفن و آدرس هیئت رئیسه
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود تغییرات

آموزش دریافت گواهی ارزش افزوده از سامانه evat.ir

تمام افراد حقیقی، حقوقی و کسب و کارهای مختلف برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود، ابتدا باید گواهی ارزش افزوده شرکت را از سامانه مخصوص آن در آدرس evat.ir دریافت کنند. در ادامه، مراحل کامل دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی را برای شما توضیح می‌دهیم:

آموزش دریافت گواهی ارزش افزوده از سامانه evat.ir

  1. ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور.
  2. پس از ورود به سامانه، در منوی سمت راست بر روی گزینه “درخواست گواهینامه ثبت نام” کلیک کنید.
  3. پس از باز شدن پنجره جدید، کادرهای مربوط به کد رهگیری سامانه، شماره اقتصادی و توضیحات درخواست را پر کنید و سپس روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک کنید.
  4. پس از انجام این مراحل، رسید درخواستی که شامل اطلاعاتی مانند نام فرد متقاضی، کد اقتصادی، واحد مالیاتی و سایر جزئیات است، برای شما نمایش داده می‌شود. این رسید را تا دریافت گواهی ارزش افزوده شرکت نگه دارید.
  5. پس از بررسی توسط کارشناسان اداره مالیات، گواهی مالیات بر ارزش افزوده برای شما صادر خواهد شد و تاریخ اعتبار آن در داخل برگه نوشته می‌شود.

در صورتی که قبلاً در این سامانه ثبت‌ نام نکرده‌ اید، باید ابتدا در صفحه اول سایت بر روی گزینه “مراحل انجام ثبت‌ نام” کلیک کنید و ثبت نام خود را آغاز کنید. پس از دریافت گواهی ارزش افزوده، حتماً به مدت اعتبار آن و پرداخت به موقع مالیات به دولت توجه کنید.

استعلام ارزش افزوده با کد اقتصادی

 برای استعلام ارزش افزوده با کد اقتصادی باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا مرورگر دستگاه خود را باز کرده و عبارت “استعلام گواهی ارزش افزوده” را جستجو کنید. سپس بر روی اولین لینک کلیک کنید.

  2. در مرحله دوم، با استفاده از شناسه ملی و کد اقتصادی، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. این اطلاعات شامل عنوان مودی، کد اقتصادی شرکت، شناسه ملی شرکت یا شماره ثبت آن می‌شود. همچنین، کد امنیتی را نیز وارد کنید و دکمه “آغاز جستجو” را کلیک کنید.
  3. در مرحله آخر، در صورت وارد کردن اطلاعات صحیح، اطلاعات مودی مالیاتی شامل شناسه، شماره اقتصادی، نام شرکت، تاریخ ثبت و نشانی ظاهر می‌شود.

همچنین، در گوشه سمت چپ تصویر، در آخرین ستون جدول، ستونی با عنوان “مشاهده سابقه ثبت نام” وجود دارد. با کلیک بر روی آن، می‌توانید تاریخ ثبت گواهی‌های ارزش افزوده و تاریخ اعتبار آن‌ها را مشاهده کنید.

اعتبار ارزش افزوده

گواهی مالیات بر ارزش افزوده به طور معمول به صورت ۶ ماهه یا ۱ ساله برای افراد درخواست‌کننده صادر می‌شود. پس از پایان دوره اعتبار، برای تمدید آن باید از طریق سامانه مربوطه اقدام کنید. به طور کلی، به همه مدیران شرکت‌ها توصیه می‌شود توجه ویژه‌ای به مواردی مانند اعتبار گواهی ارزش افزوده، پر کردن اظهارنامه مالیاتی و لیست بیمه کارکنان داشته باشند. برای آشنایی با روند رد کردن لیست بیمه کارکنان، می‌توانید مقاله مربوط به ارسال لیست بیمه را مطالعه کنید.

اعتبار گواهی ارزش افزوده

اعتبار ارزش افزوده به معنای مدت زمان مشخص در گواهی است که مجدداً گواهی جدید باید دریافت شود. این اعتبار از طریق سامانه آنلاین ارزش افزوده قابل بررسی است. مالیات بر ارزش افزوده نیازمند اظهارنامه مالیاتی و استعلام مبلغ مالیات از مشتریان است. گواهی ارزش افزوده شرکت نقش مهمی در مطالبه مالیات از مشتریان دارد. سامانه بررسی اعتبار ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی ایجاد شده و به صورت آنلاین کار می‌کند. مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کنندگان نهایی دریافت شده و توسط مشمولان به دولت پرداخت می‌شود. سامانه‌های الکترونیکی تسهیلاتی برای انجام مراحل مالیاتی فراهم می‌کنند.

شرایط صدور گواهینامه ارزش افزوده

نخستین قدم برای دریافت گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده این است که متقاضی باید به سایت اینترنتی www.tax.gov.ir مراجعه کرده و ثبت نام اولیه و تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهد. سپس برای تکمیل ثبت نام در مالیات بر ارزش افزوده باید به سایت اینترنتی www.evat.ir مراجعه کند.

شرایط صدور گواهینامه ارزش افزوده

  1. در سایت مالیات بر ارزش افزوده، متقاضی باید یک تقاضانامه برای گواهی ثبت نام در نظام مالیات ثبت کند.
  2. همچنین، متقاضی باید برای تکمیل مدارک و اصلاح آن‌ها، طبق مقررات به شماره 260/4697/د مورخ 1/11/1392 مراجعه کند.
  3. تمامی مدارک و اظهارنامه‌های سابقه کاری فرد متقاضی که تاکنون بررسی نشده‌اند، باید در اختیار سامانه ثبت نام قرار گیرند.
  4. لازم به ذکر است که پرداخت قراردادی باید طبق اولویت بندی و مقررات مالیات بر ارزش افزوده انجام شود.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

یکی از اقسام مالیات‌های غیر مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده به ارزش افزوده کالاها و خدمات تحمل می‌شود. هنگامی که یک کالا یا خدمت تولید می‌شود، در مراحل مختلف تولید، به تدریج به ارزش آن افزوده می‌شود و مالیات این افزوده ارزش از خریداران هر مرحله دریافت می‌شود. در آخرین مرحله، مصرف کننده نهایی مالیات متعلقه را به ارائه دهندگان کالاها و خدمات پرداخت کرده و ارائه دهندگان کالاها و خدمات نیز پس از کسر مالیات ارزش افزوده پرداخت شده توسط خود، باقی مانده را به حساب دولت واریز می‌کنند.

تکلیف اصلی ارائه دهندگان کالاها و خدمات در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، ثبت اظهارنامه مالیاتی خود در سامانه مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات مربوط به هر دوره مالی در مدت 15 روز پس از پایان آن دوره است. با این حال، باید توجه داشت که ارائه دهندگان کالا و خدمات تنها در صورتی می‌توانند اقدام به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی نمایند که گواهی ارزش افزوده خود را دریافت کرده باشند.

بنابراین، تعریف گواهی ارزش افزوده به معنای ارائه دهندگان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود است. برای این منظور، آن‌ها باید پیشازماناً گواهی را دریافت کنند. در صورت دریافت گواهی ارزش افزوده شرکت، حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده را ندارند و در صورت دریافت این مالیات، مرتکب تخلف شده‌اند.

سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده

در مورد قبل، ما به سوالی پاسخ دادیم که درباره تعریف گواهی ارزش افزوده است. یکی از موضوعات مهم مرتبط با گواهی ارزش افزوده، مدت اعتبار این گواهی‌ها است که محدودیت زمانی دارند و گواهی یا مجوز ارزش افزوده تنها تا تاریخ انقضا درج شده در آن معتبر است.

با توجه به محدودیت زمانی اعتبار گواهی ارزش افزوده، مشتریانی که موظف به پرداخت مالیات ارزش افزوده به تولید کنندگان کالا و خدمات هستند، حق دارند تا درباره استعلام ارزش افزوده اقدام کنند. همچنین، صاحب گواهی ارزش افزوده ممکن است بخواهد گواهی ارزش افزوده را استعلام کند تا با آگاهی از مدت اعتبار آن، برای تمدید گواهی اقدام و سپس به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی بپردازد.

با هدف تسهیل و تسریع دریافت استعلام گواهی ارزش افزوده شرکت، سازمان امور مالیاتی کشور سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده را راه‌اندازی کرده است تا اشخاص مستحق بتوانند با مراجعه به این سامانه، اعتبار گواهی ارزش افزوده خود را استعلام کنند. استعلام ارزش افزوده با استفاده از شناسه ملی و کد اقتصادی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

نکته‌ای که باید توجه کنید، این است که سامانه و وب‌سایت استعلام ارزش افزوده، همان سامانه ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است. این سامانه از طریق وب‌سایت سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده (www.e-vat.ir) برای متقاضیان استعلام گواهی ارزش افزوده با استفاده از شناسه ملی و کد اقتصادی قابل دسترس است. در بخش بعد، روش استعلام گواهی ارزش افزوده با استفاده از شناسه ملی و کد اقتصادی را در این سامانه بررسی خواهیم کرد.

بررسی گواهی ارزش افزوده

در بررسی گواهی ارزش افزوده می توان گفت این گواهی معمولاً شامل اطلاعاتی چون نام و شناسه ملی یا کد اقتصادی فروشنده، تاریخ صدور، جمع مبلغ فاکتور یا قیمت کل، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده و مبلغ کل معامله است. این مالیات در واقع در مراحل مختلف تولید و توزیع کالا یا خدمات به مصرف‌کنندگان نهایی اضافه می‌شود و در آخرین مرحله توسط مشتری نهایی پرداخت می‌شود.
اهمیت گواهی ارزش افزوده از این جهت است که این سند تأییدیه‌ای از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط فروشنده به دولت و همچنین مبلغ مالیاتی که مشتری باید پرداخت کند، محسوب می‌شود. این سند می‌تواند در اختیار مشتری به عنوان دلیل پرداخت مالیات در معاملات آینده قرار گیرد.
مقالات مرتبط
4 نظر
مصطفی زاده

سلام، استعلام گواهی ارزش افزوده رو باید از چه سایتی بگیریم؟

مدیر محتوا

با سلام، شما می توانید در سایت http://www.e-vat.ir استعلام گواهی ارزش افزوده را انجام دهید.

مهدیار اورعی آهنگر

باسلام.باتوجه به عدم پرداخت مالیات سالیان قبل و همچنین عدم ارسال اظهارنامه امسال میتوان برای گواهی ارزش افزوده اقدام کرد؟باتشکر

مدیر محتوا

با سلام، خیر برای دریافت گواهی ارزش افزوده، نباید بدهی مالیاتی قبلی داشته باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *