اظهارنامه اشخاص حقیقی

در این مقاله، به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل در سال ۱۴۰۲ می‌پردازد. توضیح داده می‌شود که اشخاص حقیقی مشمول مالیات چه کسانی هستند و زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل چگونه است. همچنین، نحوه ثبت نام اظهارنامه این گروه از مودیان مالیاتی توضیح داده می‌شود.

به صورت کلی، اظهارنامه مالیاتی به عنوان نوعی مالیات بر درآمد معرفی شده و ضرورت تدوین و ارسال این اظهارنامه برای شرکت‌ها و اشخاص برجسته است. ارسال اظهارنامه مالیاتی در تاریخ مقرر و به درستی تدوین شده ضروری است و در غیر اینصورت، مشمول جریمه قرار خواهند گرفت. در این مقاله، نحوه نگارش و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی توضیح داده می‌شود.

همچنین اهمیت اظهارنامه مالیاتی به عنوان مهم‌ترین سند مالی کسب و کار برجسته است. ضرورت ارائه اظهارنامه مالیاتی برای بهره‌مندی از مزایای مالیاتی و مشوق‌های شغلی بیان می‌شود و عدم ارائه آن ممکن است منجر به جریمه و مجازات شود.

مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

قبل از راه‌اندازی سایت سازمان امور مالیاتی و یکپارچه شدن کارهای مالی در سامانه مالیاتی اشخاص حقیقی، برای مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی با کد رهگیری، باید به سازمان مالیات مراجعه می‌کردید. مراجعه حضوری به اداره مالیات سختی‌ها و اتلاف وقت فراوانی به همراه داشت و به دلیل ترافیک سنگین، شلوغی بیش از حد سازمان و ماندن در صف انتظار اصلاً منطقی نبود.

مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

سایت سازمان امور مالیاتی کشور با آدرس tax.gov.ir امکانات مختلفی را در اختیار مودیان مالی قرار داده است. برای مشاهده اظهارنامه مالیاتی فقط کافی است وارد سایت شوید و گزینه مورد نظرتان را برای انجام کارهای مالی کلیک کنید.

مطالب مرتبط: مودی مالیاتی کیست و چه وظیفه ای دارد؟

مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و سوابق اظهارنامه مالیاتی با کد ملی از طریق نرم‌افزار سازمان امور مالیاتی کشور امکان‌پذیر است. بعد از دانلود و نصب نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی، می‌توانید با وارد کردن شناسه ملی و کد رهگیری، اظهارنامه مورد نظرتان را از طریق فایل ts file جستجو و مشاهده کنید. همچنین امکان چاپ اظهارنامه و سوابق مالیاتی نیز در این نرم‌افزار برایتان فراهم شده است. برای آشنایی بیشتر با قوانین مرتبط با کار، مقاله حقوق وزارت کار 1402 را از دست ندهید.

اشخاص حقیقی مشمول مالیات، چه کسانی هستند؟

برای بررسی ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۱۴۰۲ در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، ابتدا باید توضیح داد که اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مشمول مالیات ۱۴۰۲ کیستند. در این مورد، اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل شامل دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی، صاحبان فروشگاه‌های کوچک یا بزرگ و موارد مشابه هستند. اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

اشخاص حقیقی مشمول مالیات، چه کسانی هستند

  • اشخاص حقیقی: افرادی که به صورت حقیقی و به نام خود و برای خود مشاغل را انجام می‌دهند.
  • اشخاص حقوقی: شرکت‌ها و سازمان‌ها که به صورت حقوقی در دستور کار قرار دارند.
  • اشخاص مشترک: مواردی که به صورت مشترک توسط افراد حقیقی یا حقوقی تشکیل شده‌اند.

توجه داشته باشید که ثبت نام اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل بسیار مهم است و باید از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی صورت گیرد.

گروه اول

کسانی هستند که جمع حاصل از فروش کالا و خدمات سال گذشته آنها یا مقدار ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده آنها، بر اساس آخرین برگ مالیات قطعی، بیشتر از سی میلیارد ریال است. همچنین، صاحبان بیمارستان‌ها، صاحبان مشاغل صرافی، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن، دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، زایشگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت‌شان، در دسته مودیان مالیاتی گروه اول قرار می‌گیرند.

گروه دوم

کسانی هستند که جمع حاصل از فروش کالا و خدمات سال گذشته آنها یا مقدار ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده آنها (قبل از کسر معافیت)، طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم)، هر کدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال است. برگه مالیات قطعی، تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی به آنها ابلاغ می‌گردد.

گروه سوم

چنانچه فردی، نه در گروه اول جایگیرد و نه در دوم، در دسته گروه سوم قرار خواهد گرفت. این افراد، کسانی هستند که کسب و کارهای کوچک دارند. تفاوت اساسی این گروه‌ها، در نگهداری دفاتر و ارائه صورت حساب‌هایشان است؛ به ویژه، مودیان مالیاتی حقیقی گروه اول که در این خصوص، تعهدات بیشتری دارند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

طبق ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل موظف‌اند اطلاعات مالی یا اظهارنامه خود را تا پایان ماه خرداد سال بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. در غیر این‌صورت، طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات مستقیم، مشمول ۳۰٪ (ضریب بر اساس درآمد مشمول مالیات) جریمه غیرقابل‌ بخشودگی می‌شوند که کتمان و ارائه هزینه‌های غیرواقعی نیز مشمول این جریمه می‌گردد.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

تنظیم اظهارنامه اشخاص حقیقی

تا قبل از سال ۱۳۹۱، اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان مالیاتی به صورت حضوری و با مراجعه به مراکز مالیاتی تنظیم می‌شد. به دلیل زمان‌بر بودن این روش، سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی راه‌اندازی شد. حالا مودیان مالیاتی می‌توانند با مراجعه به سامانه مالیاتی اشخاص حقیقی به آدرس my.tax.gov.ir، فرم‌های مالیاتی خود را تکمیل کنند. برای ارسال اظهارنامه، وارد قسمت مربوطه در سامانه امور مالیاتی شوید و سپس گزینه “ثبت اظهارنامه اشخاص حقیقی” را انتخاب کنید. در این بخش، دو روش ارسال اظهارنامه وجود دارد: ارسال اظهارنامه از طریق ماده ۱۰۰ و ارسال اظهارنامه از طریق نوع پرداختی که بر اساس کسب و کار شما قابل انتخاب است.

مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1402

در کشور ما، سیستم مالیاتی بر اساس اظهارنامه خود افراد است. امروزه، اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی باید به صورت الکترونیکی و طبق مراحل زیر ثبت نام و ارسال شوند:

مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1402

  1. برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی، در ابتدا باید با جستجوی آدرس tax.gov.ir در مرورگر دستگاه خود، وارد صفحه‌ای مشابه زیر شوید و با انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیکی، در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ثبت نام کنید.
  2. در صفحه ثبت نام الکترونیکی، با مطالعه و پذیرش مقررات مربوط به ثبت نام در سامانه مالیاتی کشور، دکمه ورود به ثبت نام را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله، نوع مودی را به عنوان شخص حقیقی انتخاب کرده و با وارد کردن شماره ملی خود و عبارت امنیتی، گزینه ورود به ثبت نام را انتخاب کنید.
  4. در این گام، گزینه پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید.
  5. با ورود به صفحه پیش ثبت نام جدید، اطلاعات مورد نیاز از جمله کدپستی و شماره همراه خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید و سپس بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.

در مقاله ثبت اظهارنامه مالیاتی، به صورت کامل مراحل ثبت اظهارنامه را به صورت تصویری مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید این مطلب را مشاهده کنید.

سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی tax.gov.ir

سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی یک سامانه الکترونیکی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده است. این سامانه به اشخاص حقیقی که موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند، امکان می‌دهد تا اطلاعات مالی خود را ثبت و اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت آنلاین ارسال کنند.از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، مودیان مالیاتی می‌توانند اطلاعات مربوط به درآمدها، هزینه‌ها، مالکیت‌ها، دارایی‌ها و بدهی‌های خود را ثبت و اظهار کنند. همچنین، این سامانه امکان مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و دریافت سوابق مالیاتی قبلی و پرداخت مالیات را نیز به کاربران فراهم می‌کند.

استفاده از سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی از مزایایی مانند سهولت، سرعت و دقت در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی برخوردار است. علاوه بر این، از طریق این سامانه می‌توان از جریمه‌ها و تاخیرات مربوط به ارسال نامه‌های مالیاتی به صورت حضوری جلوگیری کرده و در هر زمان و هر مکانی اظهارنامه مالیاتی را ارسال کرد.

سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی tax.gov.ir

با استفاده از شناسه و رمز عبور خود، مودیان مالیاتی می‌توانند به سامانه وارد شده و اطلاعات مالی خود را به‌روز کنند. همچنین، در صورت نیاز به راهنمایی و پاسخگویی به سوالات مربوط به اظهارنامه مالیاتی، مودیان می‌توانند از خدمات مشاوره آنلاین سازمان امور مالیاتی استفاده کنند. سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی از طریق نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir قابل دسترسی است و به‌صورت رایگان برای اشخاص حقیقی در دسترس می‌باشد.

پرداخت اظهارنامه مالیاتی

بعد از تکمیل جداول مالیاتی مختلف و ارسال مدارک مربوطه، نوبت به تعیین روش پرداخت مالیات اشخاص حقیقی می‌رسد. پس از تکمیل جداول، سازمان یا شرکت مالیاتی مبلغ مالیات شما را محاسبه خواهد کرد. در این مرحله، شما می‌توانید روش پرداخت مالیات را به صورت نقدی یا اقساط مشخص کنید. توجه کنید که مبلغ پرداختی شما نباید کمتر از 40 درصد کل مبلغ مالیات باشد و حتماً باید 40 درصد مبلغ را به عنوان پیش‌پرداخت در نظر بگیرید. باقی مبلغ مالیات را باید حداکثر در 6 ماه تسویه کنید.

البته، در صورتی که شرایط کسب و کار شما رونق نداشته باشد، می‌توانید از ماده 100 استفاده کنید. توجه داشته باشید که در پرداخت از طریق ماده 100، نیازی به پیش‌پرداخت ندارید و باید کل مبلغ مالیات را در طی 4 ماه پرداخت کنید. نوع‌های مختلفی از مالیات وجود دارند که سازمان امور مالیاتی تعیین کرده است و هر یک باید طبق قوانین سازمان مالیاتی پرداخت شوند. به عنوان مثال، تنظیم و ارسال مالیات بر حقوق بسیار مهم است و عدم رعایت و توجه به این موضوع می‌تواند منجر به ضرر مالی برای کسب و کار شما گردد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *