مقایسه هزینه تولید و هزینه ساخت

هزینه تولید منعکس کننده تمامی هزینه های مرتبط با شرکت است در حالی که هزینه ساخت، تنها شامل هزینه های مربوط به ساخت محصول مورد نظر است. هر دو این هزینه ها برای ارزیابی کل هزینه های عملیاتی یک تجارت تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. به صورت کلی، هزینه های تولید یک کارخانه شامل کل هزینه های انجام کار است اما هزینه های ساخت، شامل هزینه هایی است که به صورت مستقیم برای تولید محصول بکار برده می شود. در محاسبه هزینه هر محصول، باید هم هزینه تولید و هم هزینه ساخت محصول در نظر گرفته شود.

هزینه تولید

هزینه های تولید شامل هزینه های ثابت و متغیر در یک کسب و کار می باشد؛ همچنین مواد اولیه و نیروی کار در دسته هزینه های تولید قرار می گیرند. اجاره ساختمان، بودجه تبلیغات، خرید تجهیزات تجاری و سایر هزینه های متفرقه که با تغییرات متوسط در حجم تجارت بالا و پایین نمی شوند، در دسته هزینه تولید قرار دارند.

هزینه های متغیر با تغییر حجم تولید، افزایش و کاهش می یابند که برخی از این هزینه ها شامل:

  • تدارکات
  • دستمزد
  • و هر هزینه دیگری که با سطح تولید تغییر می کند.

لازم به ذکر است که با افزایش نرخ تولید، درآمد شرکت افزایش یافته در حالی که هزینه ثابت آن تغییر نخواهد کرد؛ بنابراین هزینه تولید هر محصول کاهش یافته و باعث افزایش سود کسب و کار خواهد شد.

هزینه ساخت

هزینه ساخت در بیشتر موارد، به تغییرات در حجم تولید حساس است، بدین صورت که کلیه هزینه های ساخت با افزایش کالاهای تولید شده، افزایش خواهد یافت. به صورت کلی، هزینه های ساخت به سه دسته کلی تقسیم می شوند که شامل: مواد، نیروی کار و سربار است که تمامی این هزینه ها در دسته هزینه های مستقیم قرار دارد.

هزینه ساخت و هزینه تولید

عوامل موثر بر هزینه تولید

عوامل متعددی بر هزینه تولید یک محصول یا ارائه یک خدمات تاثیر گذار خواهند بود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. برخی از این عوامل عبارتند از:

پیشرفت تکنولوژی

با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کسب و کارها به دنبال مکانیزه کردن فعالیت های سازمان می باشند و همین امر باعث شده تا از ربات ها برای اداره امور استفاده کنند؛ به همین دلیل هزینه های مربوط به دستمزد کارکنان کاهش پیدا کرده و همین امر باعث تغییر در هزینه تولید سازمان خواهد شد. در کنار تمامی اینها، بروز کردن تجهیزات کارخانه، می تواند روند تولید را تسریع دهد و منجر به کاهش هزینه تولید شود.

نرخ ارز

اگر شرکتی محصولات خود را از خارج از کشور تامین کند، نرخ ارز تا حد زیادی می تواند در هزینه تولید تاثیر گذار باشد. با افزایش نرخ بالای ارز، رقابت میان شرکت های صادر کننده می تواند کاهش یافته و همین می تواند باعث افزایش یا ثابت ماندن هزینه ها شود.

نرخ مالیات

یکی از هزینه های غیر مستقیم در هر کسب و کاری، مالیات است که می تواند به صورت سالیانه هزینه های سربار شرکت را افزایش دهد. مقدار مالیات ممکن است دچار تغییراتی شود و همین امر باعث افزایش هزینه های تولید خواهد شد.

هزینه مواد

هزینه مواد اولیه با توجه به سال تولید، شرایط اقتصادی و محدودیت های موجود می تواند متغیر باشد؛ برای مثال، اگر برای تولید یک محصول به فولاد احتیاج داشته باشید، قیمت فولاد با توجه به ثبات کارخانه فولاد و هزینه های حمل و نقل، می تواند متغیر باشد که تمامی این عوامل بر هزینه تولید تاثیر خواهند گذاشت.

جمع بندی

در مقاله بهای تمام شده کالا، تعریف، انواع و محاسبه آن، به صورت کامل با بهای تمام شده کالا آشنا شدیم و دریافتیم که هزینه های تولید صرف انجام چه کارهایی می شوند. بررسی هزینه تولید، یکی از مهمترین گام ها در فرایند تولید محصول است. مدیران با اطلاع از هزینه تولید می توانند بهترین تصمیم را در جهت سرمایه گذاری، قیمت محصول نهایی، تعیین حاشیه سود و … بگیرند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *