هزینه میانگین چیست؟

هزینه متوسط، به نسبت هزینه اقلام موجودی بر اساس بهای تمام شده کل کالاهای خریداری شده یا تولید شده، بر تعداد کل اقلام خریداری شده یا تولید شده اختصاص داده می شود. روش هزینه متوسط، به روش میانگین وزنی نیز معروف است. روش هزینه میانگین از میان دو روش LIFO و FIFO، متداول ترین روش ارزیابی موجودی است.

درک هزینه میانگین

کسب و کارهایی که محصولاتی را به مشتریان عرضه می کنند، باید از موجودی کالاها آگاهی داشته باشند. اقلامی که قبلا در موجودی کالا فروخته شده اند، در صورت سود یا زیان شرکت، به عنوان بهای تمام شده کالای فروش رفته (COGS) ثبت خواهند شد. COGS یک رقم مهم برای مشاغل، سرمایه گذاران و تحلیلگران است، چرا که از درآمد فروش کسر می شود تا حاشیه ناخالص در صورت سود، تعیین شود که برای محاسبه کل بهای تمام شده کالاهای فروخته شده در طول یک دوره، سازمان ها از سه روش LIFO، FIFO و هزینه میانگین استفاده می کنند.

مزایا روش هزینه میانگین

روش هزینه متوسط برای برطرف کردن نیاز سازمان، به حداقل نیروی کار نیاز دارد و به همین دلیل کم هزینه ترین روش در میان تمامی روش ها است. در شرکت هایی که محصولاتی را می فروشند، یافتن هزینه مربوط به واحدهای جداگانه مشکل است؛ به همین دلیل آنها ترجیح می دهند از روش هزینه میانگین استفاده نمایند. یکی دیگر از مزایا روش هزینه میانگین این است که ردیابی کالاهای مشابه در موجودی یک شرکت، راحت تر قابل تشخیص باشد.

اهمیت هزینه میانگین

 

انواع هزینه میانگین

هزینه متوسط یا همان هزینه میانگین را می توان به هزینه های میانگین کوتاه و بلند مدت تقسیم کرد. هزینه میانگین کوتاه مدت با تولید کالا تغییر می کند، مشروط بر اینکه هزینه های ثابت صفر و هزینه های متغیر ثابت باشند. هزینه متوسط بلند مدت شامل تمام هزینه های مربوط به تغییرات مقادیر همه نهادهای مورد استفاده برای تولید کالا است.

مقایسه هزینه متوسط و هزینه نهایی

هزینه میانگین به هزینه کل به ازای هر واحد خروجی گفته می شود، در حالی که هزینه نهایی، هزینه تولید یک واحد اضافی از یک محصول یا خدمات می باشد.

نرم افزار حسابداری صنعتی شماران، می تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند. برای دریافت اطلاعات، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

محاسبه هزینه میانگین

برای محاسبه هزینه میانگین به صورت گام به گام، از مراحل زیر پیروی خواهیم کرد:

  • گام اول: ابتدا هزینه ثابت در طول دوره معین را تعیین می کنیم. این هزینه ثابت می تواند شامل: اجاره، حقوق و … باشد.
  • گام دوم: هزینه متغیر تولید را در طول یک دوره خاص تعیین کرده که این هزینه متغیر شامل هزینه مواد اولیه، دستمزد و … بوده که به حجم تولید بستگی دارد.

مزایا هزینه میانگین

  • گام سوم: در این گام با جمع کردن هزینه ثابت و هزینه متغیر، هزینه کل تولید بدست خواهد آمد.
  • گام چهارم: در این مرحله باید تعداد محصولات تولید شده در یک بازه زمانی خاص محاسبه شود.

در نهایت هزینه میانگین به روش زیر محاسبه خواهد شد:

هزینه میانگین = هزینه کل تولید ÷ تعداد واحدهای تولید شده

جمع بندی

برآورد هزینه های مختلفی که یک شرکت متحمل می شود، می تواند در تدوین برنامه بهتر کمک کننده باشد. محاسبه هزینه میانگین و سایر هزینه ها، به مدیران سازمان کمک می کند تا در بودجه شرکت صرفه جویی کرده و از آن در جهت رشد و توسعه شرکت استفاده نمایند. شماران سیستم با گردهمایی گروهی از کارشناسان حرفه ای حسابداری و طراحان سیستم های مالی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *