مدیریت زنجیره تامین SCM چیست ؟

مدیریت زنجیره تامین یا SCM که مخفف (Supply Chain Management) است، بر روی جریان کالاها و خدمات متمرکز می باشد. SCM شامل کلیه فرایندهایی است که مواد خام را به محصولات نهایی تبدیل می کند. معمولا مدیریت زنجیره تامین شامل ساده سازی فعالیت های طرف عرضه یک کسب و کار، برای به حداکثر رساندن ارزش مشتری و کسب مزیت رقابتی در بازار مورد استفاده قرار میگیرد.

نکات مهم:

  • مدیریت زنجیره تامین، یک مدیریت متمرکز جریان کالاها و خدمات است که شامل کلیه فرایند هایست که مواد خام را به محصول نهایی تبدیل می کند.
  • با SCM شرکت ها می توانند هزینه های اضافی را کاهش داده و محصولات را سریعتر به مصرف کننده تحویل دهند.
  • مدیریت درست زنجیره تامین، شرکت ها را از مشکلات دور نگه می دارد.
  • پنج عنصر حیاتی SCM عبارتند از: 1. توسعه استراتژی 2. تامین منابع و مواد خام 3. تولید 4. توضیع 5. بازده
  • یک مدیر زنجیره تامین، وظیفه کنترل و کاهش هزینه ها و جلوگیری از کمبود عرضه را برعهده دارد.

نحوه عملکرد مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین SCM نشان دهنده تلاش تامین کنندگان برای توسعه و پیاده سازی زنجیره های تامین است که کارآمد و مقرون به صرفه باشد. زنجیره های تامین از سیستم برنامه ریزی تولید گرفته تا توسعه محصول و سیستم های اطلاعاتی مورد نیاز برای هدایت را در بر میگیرند.

مدیریت زنجیزه تامین

SCM همیشه در تلاش است تا تولید، حمل و نقل و توضیح را به طور متمرکز کنترل یا به هم پیوند دهد. با مدیریت زنجیره تامین شرکت ها قادرند هزینه های اضافه را کاهش داده و محصولات را سریعتر به دست مصرف کننده برسانند. این مهم با حفظ و کنترل موجودی های داخلی، توضیح، فروش و موجودی فروشندگان شرکت انجام می شود.

مدیر زنجیره تامین بر این ایده استوار است که تقریبا هر محصول ارائه شده به بازار از تلاش های مختلف یک زنجیره تامین به وجود آمده است. اگرچه این سیستم سالهاست که در برخی از شرکت ها وجود دارد، اما به تازگی به عنوان ارزش افزوده مورد توجه قرار گرفته.

5 بخش اصلی SCM 

در مدیریت زنجیره تامین، بخش تدارکات تمام جنبه های SCM که از 5 بخش تشکیل شده است را با هم هماهنگ می کند:

  1. طرح یا استراتژی
  2. منبع (مواد خام یا خدمات)
  3. تولید (با تمرکز بر بهره وری و کارایی)
  4. تحویل و تدارکات
  5. سیستم بازگشت (برای محصولات معیوب یا ناخواسته)

SCM یا مدیریت زنجیره تامین

مدیر یک زنجیره تامین سعی می کند تا کمبود ها را به حداقل برساند و هزینه ها را پایین نگه دارد. این کار تنها تدارکات و تهیه موجودی خلاصه نمی شود. بهبود بهره وری می تواند مستقیما بر روی اهداف نهایی یک شرکت اثر گذار باشد.

مقایسه SCM با زنجیره تامین

زنجیره تامین شبکه ای از افراد، شرکت ها، منابع، فعالیت ها و فناوری هاییست که برای ساخت و فروش یک محصول یا خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. یک زنجیره تامین با تحویل مواد خام از یک تامین کننده به یک تولید کننده شروع می  شود و با تحویل محصول نهایی به مصرف کننده خاتمه پیدا می کند. SCM می تواند با کاهش هزینه های جاری یک مجموعه، باعث افزایش سودآوری شرکت شود.

نمونه ای از SCM

با درک اهمیت SCM برای تجارت خود، می توانید به اهمیت مدیریت زنجیره تامین پی ببرید. بسیاری از مجموعه ها بعد از بررسی SCM با سرمایه گذاری بر روی فناوری، تصمیم به  اجرای آن در زنجیره تامین گرفتند تا فرایند به ساده ترین شکل اجرا شود. شرکت Walgreens توانست با استفاده از داده های بزرگ، برای کمک به بهبود مدیریت فرایندهای فروش و مدیریت موجودی استفاده کند.

با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان شماران سیستم، می توانید تاثیر SCM را چندین برابر کنید!

اهمیت مدیریت زنجیره تامین

عناصر SCM

مدیریت زنجیره تامین از این جهت که می تواند به دستیابی به چندین هدف تجاری کمک کند، مهم است. به عنوان مثال کنترل فرایند های تولید میتواند باعث بهبود کیفیت محصول شود و خطر شکایت از محصول را کاهش دهد، در عین حال به ایجاد یک برند قوی کمک می کند. کنترل بیشتر بر روی روش های حمل و نقل، می تواند از هزینه های سنگین پیشگیری کند. به صورت کلی مدیریت زنجیره تامین فرصت های بسیاری را برای شرکت ها فراهم می کند تا حاشیه سود بالاتری داشته باشد.

عناصر اصلی مدیریت زنجیره تامین 

مدیریت زنجیره تامین از 5 بخش اصلی تشکیل شده است:  برنامه ریزی، تامین منابع مواد خام، تولید، تحویل و بازده. مرحله برنامه ریزی، به توسعه یک استراتژی کلی، برای زنجیره تامین اشاره دارد، در حالی که 4 عنصر دیگر در الزامات کلیدی، برای اجرا آن برنامه تخصص داده شده اند. شرکت ها باید بر روی هر 5 عنصر SCM تمرکز داشته باشند تا یک زنجیره تامین کارآمد را برای مجموعه خود به وجود بیاورند. همچنین می توانید برای مدیریت بهتر فرایند ها از نرم افزار مدیریت فرایند BPMS به صورت رایگان استفاده کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *