مالیات تاکسی در سال 1402

تسلیم اظهارنامه مالیاتی تاکسی سال 1402، بر عهده آن دسته از مودیان مالیاتی است که درآمد آنها از طریق مشاغل مربوطه به خودرو های سواری یا باری به دست می آید. رانندگان تاکسی باید توجه داشته باشند که مالیات بردرآمد شامل حوزه کاری آنها نیز می شود و باید نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند.  طبق قانون مربوط به امور مالیاتی کشور، تاکسی داران باید در زمان معینی نسبت به استعلام مالیات تاکسی و پرداخت آن اقدام کنند.

مالیات تاکسی در سال 1402

در صورتی که مودیان مشمول این مفاد قوانین، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی تاکسی 1402 در پایان سال مالی اقدام نکنند، شامل جرایم در نظر گرفته شده برای این مالیات می شوند. اما چگونه باید نسبت به پرداخت مالیات خودرو و نحوه تسلیم اظهارنامه این بخش اقدام نمود؟

پاسخ این سوال و دیگر اطلاعات تکمیلی در مورد مالیات تاکسی داران، در ادامه مطلب به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

اظهارنامه مالیاتی تاکسی داران

اظهارنامه مالیاتی شامل اطلاعات مالی تاکسی داران و مشاغل خودرویی است که در طی آن، مودیان باید صورت حساب مالی خود را با سازمان امور مالیاتی کشور به اشتراک بگذارند. از آنجایی که مالیات مشاغل خودرویی در گروه مالیات های مستقیم قرار دارد و از نوع مالیات بر درآمد تعریف می شود، اشخاص حقیقی موظف به پرداخت آن هستند.

بر اساس قوانین امور مالیاتی تمامی تاکسی داران باید تا 10 تیر ماه سال آتی سررسید های مالیاتی خود را به سازمان های مربوطه ارائه کنند. این افراد در صورت بی توجهی به قانون مورد بحث، شامل جرائم نقدی و غیر نقدی خواهند شد و ممکن است بخش نامه های بخشودگی نیز شامل حال آنها نشود.

اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قوانین مالیاتی مشاغل خودرویی باید عوارض و اظهار نامه مالیاتی خود را به صورت یکساله تنظیم کنند. تاکسی داران و صاحبان خودرو می توانند به مراکز پستی یا پیشخوان های ارائه دهنده خدمات دولت جهت استعلام و پرداخت مالیات خود مراجعه کنند. اطلاع از نحوه تسویه عوارض و مالیات تاکسی داران کار چندان دشواری نیست، بلکه با مراجعه حضوری به مراکز و با  تحویل برخی از مدارک مورد نیاز می توانند نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایند.

شرایط مودیان مشمول مالیات تاکسی

طبق قانون امور مالیاتی کشور، اشخاص حقیقی و صاحبان خودرو های سواری که از طریق رانندگی بر روی خودرو های مسافربری مشمول پرداخت مالیات میشوند باید تا اواخر خرداد ماه سال بعد نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود به سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور اقدام کنند. البته تنها تاکسی داران نیستند که مشمول مالیات می باشند، بلکه اشخاص حقیقی  برای انتقال و یا فروش خودرو نیز، باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند.

شرایط مودیان مشمول مالیات تاکسی

طبق ماده 93 قانون مالیات بر درآمد از دسته مالیات های مستقیم، مشمولان مشاغل خودرویی در چند بخش معرفی و تعریف می شوند.

  • اشخاص حقیقی که از طریق رانندگی با خودرو خود در حال فعالیت هستند، همچون خودرو های سواری، وانت، پیکان وانت و…
  • اشخاصی که بر روی خودروی های مسافربری همچون اتوبوس، مینی بوس و… در حال کسب درآمد هستند.
  • خودرو های باری اعم از تریلر ها، خاور، کامیونت، کامیون و…

گروه بندی مودیان مشمول مالیات تاکسی

براساس قانون جمهوری اسلامی ایران مشاغل خودرویی در راستای پرداخت و تسویه مالیات عادلانه توسط نهاد های قانونگذار به چند دسته مختلف تقسیم می شوند. این تقسیم بندی در قسمت های مختلف کشور برابر نیست و از لحاظ شرایط اقلیمی و نوع درآمد تشابهی با همدیگر دارند.

  • دسته 1: شهر تهران
  • دسته 2: مراکز استان ها خراسان رضوی، اصفهان، البرز، آذربایجان ، فارس، قزوین، هرمزگان،مازندران، گیلان و باقی شهر های تهران
  • دسته 3: کلان شهرهای استان های مختلف کشور همچون استان گلستان، کرمان،سمنان، آذربایجان غربی، زنجان، همدان، قم، مرکزی، یزد،بوشهر، خوزستان
  • دسته 4: استان های کرمانشاه، لرستان، چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی
  • دسته 5: استان های کردستان، بلوچستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان

مالیات تاکسی در سال 1402 چقدر است؟

نهاد های قانونگذار برای تبین عادلانه عوارض مالیاتی در استان ها و شهرهای مختلف کشور یک دسته بندی کلی 5 بخشی انجام داده اند. در این دسته بندی شرایط اقتصادی، شرایط جوی و جمعیت و میزان ترافیک استان در نظر گرفته شده که تاکسی داران در هر یک از دسته ها باید بر اساس مفاد درج شده برای هر بخش، میزان مالیات پرداختی خود را محاسبه کنند.

مالیات تاکسی در سال 1402 چقدر است

طبق تبصره ماده 100 مربوط به بخشنامه مالیات تاکسی در سال 1401، تاکسی داران در مراکز استان و شهرستان های درجه یک و دو باید مقادیر مختلفی را به عنوان مالیات بر درآمد یا مالیات مقطوع به خزانه واریز نمایند.

در این راستا مشاغل خودرویی و تاکسی داران جهت ثبت و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود در مراکز مربوطه باید مدارک زیر ارائه دهند.

  • سند مالکیت تاکسی
  • کارت ملی صاحب تاکسی
  • شناسنامه صاحب تاکسی
  • وکالت نامه در صورت نیاز
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی در صورت نیاز

آیا مشاغل خودرویی نیز باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

با اینکه در طی سالیان اخیر  ثبت نام در سامانه مودیان برای غالب مشمولان امور مالیاتی الزامی و اجباری شده ولی تاکنون سامانه ای برای ثبت اظهارنامه مالیاتی تاکسی 1402 برای مشاغل خودرویی و تاکسی داران توسط نهادهای مربوطه معرفی نشده است. بنابراین مشمولان مالیات مشاغل خودرویی بایستی برای ثبت اظهارنامه مالیاتی خود به صورت حضوری به دفتر های پیشخوان دولت مراجعه نمایند.

بر اساس دستور العمل ابلاغی سازمان امور مالیاتی کشور در  سال 1401 کلیه صاحبان مشاغل خودرویی که حداقل درآمد آنها معادل 67,200,000,000 ريال است،  مشمول پرداخت مالیات و  تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند. در این بین اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل خودرویی موظف هستند اظهارنامه مالیاتی تاکسی 1402 را با نرخ ماده 131 قانون مربوط به مفاد مالیات مستقیم محاسبه نمایند. این افراد تا 10 تیرماه 1403 برای تسویه حساب مالیاتی خود مهلت دارند و در صورت پرداخت نکردن به موقع آن شامل جریمه می‌شوند.

زمان پرداخت و استعلام مالیات تاکسی

فرایند ثبت نام و پرداخت مالیات برای صاحبان خودرو و مشاغل خودرویی در یک برهه زمانی انجام شده و مراحل قانونی آن با هم تکمیل می‌شود.  بنابراین برای ثبت  اظهارنامه مالیاتی، پرداخت و استعلام امور مالیاتی نمی توان به صورت جداگانه به مراکز مورد نظر مراجعه کرد.

بنابراین قبل مراجعه برای پرداخت عوارضی مالیات خود ابتدا تمامی مدارک مورد نیاز را آماده کنید چرا که کارشناسان از شما مدارک مورد نیاز را می‌خواهند و در صورت کمبود نمی‌توانید ادامه فرایند تکمیل پرونده مالیاتی را برای شما انجام دهند. در نتیجه شما باید با مدارک کامل به دفاتر پیشخوان و به صورت حضوری مراجعه کنید تا کارشناسان فرایند پرداخت شما را تکمیل کنند.

زمان پرداخت و استعلام مالیات تاکسی

تاکسی داران برای آگاهی از اطلاعات مالیاتی خود، می توانند به دفترهای پیشخوان دولت مراجعه کنند. کارشناسان  مربوطه با وارد کردن اطلاعات راننده به سیستم سازمان امور مالیاتی کشور، میتوانند تمامی آمار مالیاتی شخص مورد نظر را در اختیار وی قرار دهند.

فرایند اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟

اشخاص حقیقی و صاحبان خودرو در ابتدا با مراجعه به دفترهای پیشخوان دولت و می توانند ا استعلام مالیات تاکسی و اطلاعات پرونده مالیاتی دریافت نمایند. سپس با ثبت اطلاعات و ارائه اظهارنامه مالیاتی ، هزینه پرداختی از سمت اداره امور مالیاتی محاسبه می‌شود و به پلیس+۱۰ ارسال می‌شود.

به طور کلی تاکسی داران در زمان مقرر باید تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود را  در سه مرحله به پایان برسانند.

  • حضور در دفترهای پیشخوان دولت
  • تحویل مدارک شناسایی خود و خودرو
  • تسویه هزینه تعیین شده

معافیت مالیاتی مشاغل خودرویی

طبق قانون تاکسی‌دارانی که مالک دو یا چند خودروی سواری یا مسافربری هستن باید برای یکی از خودروهایی که از آن درآمدزایی می کنند مالیات پرداخت کنند. بر اساس ماده ۱۰۹ قانون اساسی در صورتی که درآمد مالیات خودروی اول کمتر از نرخ تعیین شده مالیات‌های مستقیم است، مالک نسبت به پرداخت و ارائه اظهارنامه مالیاتی خودروی اول معاف می‌شود.

لازم به ذکر است که مالیات تاکسی تنها برای مشاغلی است که شخص با استفاده از خودرو نسبت به جابجایی مسافر و حمل بار یا فعالیت های مربوط به ماشین آلات راهسازی  اقدام می نماید. ولی صاحبان مشاغلی که در آن شخص با خودروی خود همانند وانت بارها، فعالیت های تره بار و غیره … مشغول فعالیت است، شامل دستورالعمل مالیات خودرویی نمیشوند.

عوامل تاثیر گذار در مشخص کردن مالیات شغل های خودرویی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از طریق تاکسیرانی یا رانندگی با اتومبیل های باری و مسافربری در حال کسب درآمد  هستید باید حواستان به مالیات سالانه و ارائه اظهارنامه مالیاتی باشد. با در نظر گرفتن این مهم که ساکن کدام استان هستید، محاسبه مالیات را انجام داده و نهایتا تا خرداد ماه هر سال، پرداخت مالیات را انجام دهید.

عواملی زیادی در تعیین میزان مالیات پرداختی تاثیر مستقیم دارد، چرا که شرایط اقلیمی، جمعیتی و… تمامی نقاط کشور یکسان نیست. به همین دلیل قانونگذار موقعیت جغرافیایی، شرایط اقتصادی منطقه را در فرایند محاسبه مالیات مشاغل خودرویی لحاظ کرده است.

عوامل تاثیر گذار در مشخص کردن مالیات شغل های خودرویی

به این ترتیب افراد استان های مختلف با توجه به میزان درآمد عمومی، سطوح زندگی و همین طور استهلاک خودرو در استان مربوطه باید مقداری از مالیات مشخص شده را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند. از مهمترین عواملی که در تعیین هزینه مالیاتی مشاغل خودرویی در قسمت‌های مختلف کشور تاثیر می گذارد شامل موارد زیر است.

  • نوع خودرو
  • سال تولید (مدل خودرو)
  • استان محل استفاده خودرو
  • مدت کارکرد خودرو طی سال

مالیات مشاغل خودرویی چیست؟

دریافت مالیات یکی از موضوعات حساس و مهم در جوامع مختلف است، زیرا  مالیات یکی از منابع عمده تامین درآمد دولت‌ها محسوب می شود که برای توسعه و پیشرفت جامعه ضروری می باشد. اما در هر جامعه‌ای، قوانین و نظام مالیاتی باید بر اساس اصول عدالت محوری  و رعایت انصاف توسط نهاد های قانونگذار تدوین شده باشد.

اصل انصاف در دریافت مالیات به معنای تقسیم منصفانه بار مالیاتی بین اقشار مختلف جامعه با توجه به شرایط زندگی، میزان درآمد و سختی کار وی است. این یعنی که هر فرد باید مبلغی از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کند که مقدار و نحوه محاسبه آن باید بر اساس قدرت خرید و ثروت فرد باشد. به عبارت دیگر، اشخاصی که درآمد بالاتر و ثروت بیشتری دارند، باید بیشترین بار مالیاتی را بپردازند تا کلیت جامعه و نظام مالیاتی کشور به اصل انصاف در مالیات پاسخگو باشید.

مالیات مشاغل خودرویی چیست

تنظیم قوانین مربوط به مالیات مشاغل خودرویی در کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست، به عبارت دیگر وضع این قوانین مالیاتی را می‌توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • مالیات خودروهای میلیاردی: مالیات بر دارایی خودروهای گران قیمت به خصوص خودرو های لوکس وارداتی و گران قیمت داخلی
  • مالیات بر نقل و انتقال خودرو:  مالیات پرداختی در زمان خرید و فروش انواع خودروها
  • مالیات مشاغل خودرویی: مالیات بر درآمد حاصل از اشتغال با خودرو

مطالعه مقاله مالیات بر ارزش افزوده به شما کمک می کند تا اطلاعات دقیقی در  زمینه مالیات بر خودرو های میلیاردی کسب کنید.

سخن آخر

به طور کلی، سیستم مالیاتی همه کشور های دنیا بر اساس سه اصل عدالت ورزی، توزیع ثروت و رعایت حقوق شهروندی یا انصاف بنا شده است. در صورتی که این سه اصل مورد رعایت نهادهای قانونگذار قرار نگیرد، نظام مالیاتی کشور به نفع گروه‌های خاص و ثروتمند عمل خواهد کرد و باعث شکاف طبقاتی عمیق در جامعه خواهد شد. بنابراین، تلاش برای حفظ و اجرای اصل انصاف در سیستم مالیاتی، یک وظیفه مهم برای دولت و سازمان‌های مالیاتی است.

در نهایت، انصاف در دریافت مالیات نه تنها به منفعت دولت و جامعه است، بلکه به نفع همه افراد جامعه می باشد. این اصل باعث می‌شود که افراد بتوانند به آزادی و امنیت مالی خود دست یابند و از خدمات عمومی و تأمین نیازهای اجتماعی بهره‌برداری کنند. بنابراین، همه باید توجه ویژه‌ای به اصل انصاف در دریافت مالیات داشته باشیم و سیستم مالیاتی را بر اساس این اصل طراحی و اجرا کنیم.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *