تفاوت گوگل‌کروم و کرومیوم چیست؟

شماران سیستم – نوع استفاده گوگل از کروم حواشی را در زمینه حریم خصوصی برای این مرورگر در پی داشته است، تا جائی که واشینگتن‌پست به آن لقب «نرم‌افزار جاسوسی» داده و فوربس می‌‌وید که «کاربران باید گوگل‌کروم را حذف کنند».

بنا بر آمارهای Statcounter، تا نوامبر 2021، مرورگر گوگل کروم با سهم 64 درصدی از بازار مرورگرها پیشتاز این میدان بوده است. دلایل عمده محبوبیت این مرورگر شامل سرعت و همچنین طیف گسترده افزونه‌های قابل استفاده، و قابلیت‌های مختلف برای سفارشی‌سازی ظاهر و کارکردهای آن است.

chomiom

به گزارش شماران سیستم به نقل از سایت اسلش‌گیر، کروم نخستین بار در سال 2008 منتشر شد و در ابتدا گوگل موتور رندرینگ کروم را بر مبنای موتور پرکاربرد و بسیار سازگار WebKit قرار داد که اپل برای سافاری استفاده می‌کرد، ولی بعدها در سال 2013 گوگل موتور رندرینگ خود با نام Blink  را ساخت و کروم را از WebKit جدا کرد.

بخش عمده نرم‌افزاری که گوگل استفاده می‌کند، مبتنی بر المان‌های منبع‌بازی است که گوگل برای سرویس‎‌های خودش سفارشی‌سازی کرده و کروم نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌است.
کرومیوم در واقع ورژن منبع‌باز کروم است پیش از آنکه گوگل سرویس‌ها و تلفیق‌های مختلف خودش را به آن اضافه کرده باشد.

از آنجا که کرومیوم منبع‌باز است، به عنوان بنیانی برای دیگر مرورگرهای معروف همچون مایکروسافت اج، اپرا، ویوالدی، و مرورگر مبتنی بر حریم‌خصوصی Brave استفاده می‌شود. مبتنی قرار دادن یک مرورگر بر کرومیوم باعث می‌شود تا تمرکز توسعه‌دهندگان مرورگر بر قابلیت‌ها و ویژگی‌ها باشد، و نیازی به ساخت موتور رندرینگ از نو نداشته باشند.

علاوه بر مرورگرهای مختلف مبتنی بر کرومیوم، خود کاربران هم می‌توانند مستقیماً کرومیوم را دانلود کرده و از یک مرورگر استایل کرومی، بدون افزونه‌های گوگل، بهره‌مند شوند.

کروم یا کرومیوم: کدامیک بهتر است؟
با وجود اشتراک در مبنای کد، یک تفاوت عمده بین کروم و کرومیوم وجود دارد: حریم‌خصوصی.
choromiom

از آنجا که گوگل یک شرکت تبلیغاتی است که از فروش آگهی و پول در آوردن از داده‌های کاربران کسب درآمد می‌کند، جای شگفتی نیست که این شرکت بخواهد مرورگر وب خاص خودش را بسازد و توسعه دهد، چرا که یک مرورگر ابزار اولیه‌ای است که کاربران آگهی‌های آنلاین را می‌بینند و توسط آنها هدف‌گیری می‌شوند. این موضوع حواشی را در زمینه حریم خصوصی برای کروم در پی داشته است، تا جائی که واشینگتن‌پست به آن لقب «نرم‌افزار جاسوسی» داده و فوربس می‌گوید که «کاربران باید گوگل‌کروم را حذف کنند».

تا حدود زیادی، کرومیوم از بسیاری از این مسائل اجتناب می‌کند، چرا که از کدبیس منبع‌باز ساخته شده‌است – پیش از آنکه گوگل به آن ویژگی‌های مخدوش‌کننده حریم‌خصوصی را اضافه کند. در عین حال، کرومیوم از همان سرعت، قابلیت سازگاری، و دسترسی به افزونه‌های کروم گوگل بهره‌مند است.

در نتیجه، کسانی که دغدغه حریم خصوصی خود را دارند باید از کرومیوم، یا یک گزینه دیگر مبتنی بر کرومیوم، استفاده کنند.
​​​​​​​

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *