داستان موفقیت شرکت صنایع غذایی آذین شوشتر

« شرکت صنایع غذایی آذین شوشتر ( مجید ) » یکی از بزرگ ترین شرکت های استان خوزستان است که در شهر « شوشتر » قرار دارد . این شرکت از مهم ترین شرکت ها در صنعت مواد غذایی در سطح کشور به شمار می رود. «ملک محمد کامیر» درحال حاضرمعاونت مالی و اداری این شرکت را به عهده دارد. او هم چنین در حال حاضر، مدیرعامل شرکت خدمات حسابداری معین پردازش کسب یار نیز می‌باشد و سابقه همکاری مستقیم با شرکت‌هایی همچون شرکت تعاونی چند منظوره کارکنان سیمــان خوزستان بعنوان مدیر مالی، شرکت سیمـــان کارون حســابدار ارشد مالی، شرکت پخــش سراسری ایران (شیرین عسل) رئیس حسابداری، شرکت پینار بهداشت و وحدت اسلامی مدیر مالی واداری، شرکت بازرگانی الوند صدرا و عایق رطوبتی کارون مدیر مالی واداری و همکاری به عنوان مشاور در شرکتهایی مانند شرکت تولید آبمیوه هیمالیا و شرکت سنتتیک چرم ایران و…را در کارنامه خود دارد. درباره چگونگی آشنایی ایشان با شرکت شماران سیستم، خرید نرم افزار پویا و چگونگی بهره‌برداری از این نرم افزار در شرکت صنایع غذایی آذین شوشتر (مجید) با ایشان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که پاره‌ای از این گفت وگو را در این شماره نقل می کنیم .

 دلایل انتخاب نرم افزار شماران از طرف شرکت صنایع غذایی مجید چه بوده است؟ شما خودتان به عنوان یکی از مدیران مالی موفق و شناخته شده استان، پیش از خرید نرم افزار «پویا» چه تصویری از شرکت ما داشتید؟

پس از تحقیق و بررسی های انجام شده در خصوص خرید و راه اندازی سیستم حسابداری صنعتی با نرم‌افزار شماران آشنا و پس از شرکت در جلسات دمو و اطمینان از برتری‌های غیر قابل چشم پوشی بخش های تولید، کنترل تولید و حسابداری صنعتی آن بر سایر شرکت‌ها و همچنین استعلام از نحوه عملکرد و پشتیبانی شرکت شماران (راهبران شماران سیستم) از سایر شرکت‌هایی که با این نرم‌افزار کار می‌کنند اقدام به خرید نمودیم. در ضمن آشنایی بنده با نرم افزار شماران صرفا” به خاطر جلسات قوی و با کیفیت دمو و دریافت مشاوره از کارشناسان شرکت شماران سیستم و استعلام از مدیران صنایع غذایی مشابه بوده است و آن طور که معمول است بر حسب آشنایی، سابقه همکاری و عادت های ذهنی نبوده است .

 اگر ممکن است درباره دست آوردهای استفاده از نرم افزار « پویا» برای ما بگویید؟

یکی از مهم ترین دست آوردها در این زمینه برای ما اصلاح روش های نگاه داری موجودی مواد و کالا و اطلاعات مربوط به آن، چگونگی جمع آوری و درج اطلاعات مربوط به تولید، اعم از زمان سنجی ساخت محصولات و نیمه ساخته ها، علل توقفات، اپراتورهای درگیر در تولید، میزان ضایعات و به طور کلی بهبود روش‌های کنترل تولید و دست یابی به مبانی متقن و قابل اتکاء برای محاسبه بهای تمام شده بوده است. هم چنین نرم‌افزار شماران در زمینه سیستم‌های مهندسی هم قابلیت های بالایی دارد و افق بسیار مناسبی برای بهره برداری از این زیرسیستم‌ها در آینده و لینک آن‌ها با سایر سیستم‌ها وجود دارد. در کل می توانم بگویم استفاده از این چنین سیستم‌هایی موجب ارتقاء و بهبود روش‌ها و فرآیندهای سازمانی می‌شود .

یکی از نکات جالب برای ما این بود که شرکت صنایع غذایی مجید برای بهره برداری از نرم افزار «پویا» اقدام به انعقاد قرارداد راه اندازی با شرکت «راهبران شماران سیستم» کرد و مدیریت و نظارت بر راه‌اندازی این نرم افزار را به شرکت ما سپرد. این امر از این حیث برای ما جالب بود که شما خودتان تجربیات بسیاری در زمینه استقرار و پیاده سازی نرم افزارهای گوناگون در شرکت های مختلف داشته آید. اگر ممکن است بفرمایید دلیل برون سپاری استقرار و پیاده سازی نرم افزار چه بوده است و چه توجیه اقتصادی و مدیریتی داشته است؟

تخصص بنده درزمینه حسابداری است و دارای تجربیاتی نیز در خصوص نصب و راه اندازی سیستم‌های مشابه مالی و اتوماسیون اداری هستم ولی همـان تجربه وتخـصص به من حکـم می‌کرد که برای راه اندازی و تهیه گزارشات دقیق مرتبط مالی در خصوص نرم افزاری که شناخت کمتری نسبت به آن دارم نیاز به مشاوره کارشناسان شرکت راهبران شماران‌سیستم جهت استفاده مطلوب و اصولی از نرم افزار تعریف وارتباط‌های دقیق بین زیرسیستم‌های یکپارچه آن وجود دارد. از سوی دیگر به سبب آشنایی کارشناسان و مدیران پروژه شرکت راهبران شماران سیستم از این نرم افزار، طبیعتا از حجم دوباره کاری‌ها و آزمون و خطاهای معمول در هنگام راه اندازی کاسته می شود و در زمان و هزینه های بهره برداری از نرم افزار تا اندازه زیادی صرفه جویی می شود . من می دانم که فقط و فقط هزینه اضافه کار پرداختی به پرسنل برای به روز رسانی نرم افزارها ، گاه کاملا با هزینه راه اندازی نرم افزارها برابری می کند ، حالا شما بحث خستگی و فرسودگی کارکنان ، افزایش احتمال خطا بر اثر خستگی و هم چنین دیگر هزینه ها و فرصت های از دست رفته را هم لحاظ کنید ، خوب می بینید همواره و همیشه در همه جا یک قرار داده راه اندازی خوب کاملا مقرون به صرفه است به شرطی که با یک مدیریت خوب و کنترل مناسب همراه باشد .

یکی از موانع اصلی در سازمان ها ، در هنگام تغییر نرم افزار ، مقاومت های پرسنلی در واحدهای گوناگون است . شما چگونه با این مساله برخورد کردید و چگونه توانستید آن را مدیریت کنید ؟

بله تغییر نرم افزارها کاری بسیار مشکل و پر زحمت می باشد واین به دلیل ثبت همسو و موازی اطلاعات در سیستم جدید و در سیستم قدیم برای حصول اطمینان کامل از نحوه ی ثبت اطلاعات و تهیه گزارشات مرتبط میباشد اما ازاین بابت خدا وند متعال شاکرم که این شرکت از پرسنل فهیم و با درایتی برخوردار میباشد که دلسوزانه در جهت پیشبرد اهداف شرکت و بهبود وارتقاء سیستم وهمچنین معلومات خود قدم برداشته ودر این مورد بخصوص سنگ تمام گذاشـته و بنده هم بنوبه خود بدینوسیله از کلیه پرسنل شرکت صنایع غذایی مجید قدردانی و تشـکر می نمایم .

 شرکت هایی که در سطح استان فعالیت می کنند تا چه اندازه در زمینه توسعه نرم افزارهای مالی ، اداری ، مهندسی و … موفق بوده اند ؟ چه فرصت هایی در این زمینه برای شرکت های نرم افزاری وجود دارد و برای ورود به بازار استان چه مولفه هایی را باید مد نظر قرار دهند ؟

اگر منظور شما از طرح این سوال نیازهای شرکتهای استفاده کننده ازاین نرم افزارها است ، باید بگویم این نیازها با توجه به نیازمدیران و هیئت مدیره شرکتهای گوناگون ، متغیر است . این احساس نیاز صاحبان سرمایه و سایر علاقه مندان و ذی نفعان به گزارش های مالی روزآمد و موثر است که مدیران مالی را ناچار به سمت توسعه نرم افزارها و بهبود سرعت ، دقت ، کیفیت و قابلیت اتکاء گزارش ها سوق می دهد . خب اعمال چنین کاری وتوفیق در توسعه نرم افزارها نیاز به شناخت کامل فضای کسب و کار ، استاندارد ها و رویه های حسابداری ، قوانین مرتبط ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت پروژه و آشنایی کامل ولازم با فضای نرم افزاری و به طور کلی تلفیق چندین و چند تجربه وتخصص بطورهمزمان را دارد تا منتهی به شکست نشود . مواردی مانند اخذ نمایندگی و تبلـیغات استانی و حضور در نمایشـگاههای فـصلی و اطلاع رسانی از طریق رسـانه های دستـه جمعی می توانند جز مولفه های لازم و موثر جهت حضور در بازار استان باشند . و هزینه‌های بهره‌برداری از نرم‌افزار تا اندازه زیادی صرفه جویی می شود. من می‌دانم که فقط و فقط هزینه اضافه کار پرداختی به پرسنل برای به روز رسانی نرم افزارها، گاه کاملا با هزینه راه اندازی نرم افزارها برابری می‌کند، حالا شما بحث خستگی و فرسودگی کارکنان، افزایش احتمال خطا بر اثر خستگی و هم چنین دیگر هزینه‌ها و فرصت‌های از دست رفته را هم لحاظ کنید، خوب می بینید همواره و همیشه در همه جا یک قرار داده راه اندازی خوب کاملا مقرون به صرفه است به شرطی که با یک مدیریت خوب و کنترل مناسب همراه باشد .

   

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *