قالب برنامه ریزی تولید در اکسل

قالب برنامه ریزی تولید در اکسل یکی از مفیدترین ابزار ها برای برنامه ریزی تولید در زنجیره تامین می باشد. اهمیت برنامه ریزی تولید در اکسل به قدری زیاد است که برخی از شرکت ها که از نرم افزار erp استفاده می کنند هم، از این الگو برای اضافه کردن سفارش های جدید در صف تولید بهره میبرند. البته که همچنان استفاده از نرم افزارهای برنامه ریزی تولید بهترین و به صرفه ترین راهکار است.

در این مطلب مبانی زمانبندی تولید، اهمیت، ویژگی، اجزا، انواع و کاربرد را مورد بررسی قرار می دهیم و در آخر همین بخش میتوانید قالب اکسل زمانبندی تولید را دانلود کنید.

الگوی برنامه ریزی تولید چیست؟

در واحد تولید ممکن است چندین سفارش از محصولات در حال اجرا باشد، بنابراین سرعت تغییر تنوع محصول، به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین تیم برنامه ریزی تولید باید بر روی تولیدات مشترک کار کند که به همان نوع منابع و تجهیزات نیاز دارد.

سیستم های تولیدی، نیاز به برنامه ریزی تولید در اکسل به صورت هفتگی دارند. ممکن است برخی از بخش ها نیز به برنامه ریزی تولید روزانه نیاز داشته باشند تا به صورت کارآمد فعالیت کنند.

به شکل مشابه، یک الگوی زمانبندی فروش نیز می تواند برای تیم فروش مفید باشد تا در سریعترین زمان تحویل محصولات به مشتری را انجام بدهند. بنابراین قالب اکسل برنامه ریزی تولید می تواند یک سند چند منظوره به شمار بیاید. مدیریت محتوا و سئو توسط سبحان شاهی

از مزیت های قالب برنامه ریزی تولید در پلتفرم اکسل می توان به نظارت و دستیابی به هدف تولید روزانه بسیار مفید باشد.

در نظر داشته باشد که نرم افزار حرفه ای erp می تواند راهکار بهتری برای برنامه ریزی تولید در خود داشته باشد.

قالب برنامه ریزی تولید در اکسل

اهمیت قالب برنامه ریزی تولید

الگوهای برنامه روزانه تولید، برای مدیریت اهداف تولید مفید می باشد. با این حال تمام قالب های اکسل که زمانبندی فرایند تولید را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام میدهند، برای کسب و کارها مفید هستند.

هدف اصلی که باعث شده تا از قالب برنامه ریزی تولید در اکسل استفاده کنیم، نظارت بر دستیابی به اهداف تولید است. همچنین تیم برنامه ریزی تولید می تواند برای برنامه ریزی فروش، به تیم فروش کمک کند.

قالب برنامه زمان بندی تولید 

یک قالب برنامه زمان بندی تولید اکسل، می تواند به روش های زیر به کارکنان تولید کمک کند:

قالب اکسل برنامه ریزی تولید

  1. نظارت بر اهداف تولید روزانه
  2. مدیریت تحویل سفارشات مشتری طبق جدول زمانبندی معین
  3. مدیریت کامل بر منابع انسانی و مواد خام سازمان (برنامه ریزی مواد)
  4. پیکربندی ماشین آلات بر اساس نوع محصول مورد نیاز برای تولید
  5. نظارت بر مقدار تعادل محصول برای سفارشات خاص در تولید
  6. آماده شدن تغییر خط تولید پس از اتمام سفارش

ویژگی ها و اجزای قالب برنامه ریزی تولید در اکسل

انواع مختلفی از قالب ها برای برنامه ریزی تولید excel وجود دارند که ممکن است کمی با هم فرق داشته باشند. با این حال بسیاری از این قالب های اکسل، اطلاعات یکسانی را از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار داده اند.

اما به عنوان یک اصول، قالب زمانبندی تولید اکسل باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. محصول، مقدار و برنامه تحویل آن را توصیف کند
  2. ظرفیت تولید در در نظر بگیرد
  3. جریان تولید، بر اساس اصول مدیریت عملیات در نظر گرفته شود
  4. تاریخ و زمان مشخص را ارائه کند

برای یک جمع بندی کلی باید موارد زیر در یک قالب زمان بندی تولید آورده شود:

  • قرارداد فروش
  • نام مشتری
  • توضیحات محصول
  • وضعیت پرداخت
  • تاریخ تحویل
  • تعداد کل
  • باقی مانده
  • تعداد ماشین آلات
  • تاریخ شروع
  • تاریخ پایان
  • تعداد روزهای باقی مانده
  • توضیحات

انواع قالب برنامه ریزی تولید

همانطور که پیشتر گفتیم، ممکن است قالب های مختلفی برای فرایند برنامه ریزی تولید وجود داشته باشد. ما در اینجا سعی کردیم بهینه ترین و جامع ترین قالب برنامه ریزی تولید در اکسل را برای دانلود ارائه کنیم. در ادامه 4 مدل قالب اکسل برنامه ریزی تولید را برای دانلود قرار داده ایم:

دانلود قالب اکسل نرم افزار برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید روزانه یا هفتگی

برنامه هایی که تولید را در مقادیر روزانه یا هفتگی زمان بندی می کنند رابطه نزدیکی با تولید دارند. در این برنامه ها تیم تولید می تواند هر سفارش را ببیند و منبع را برای سفارش های بعدی مدیریت کند. مهمتر از همه، می توانید برای پیکربندی تنظیمات خط تولید، طبق سفارش جدید برنامه ریزی کنید. بنابراین تیم، تولید، مدیریت و تغییرات محصول را به صورت روزانه زیر نظر میگیرند.

دانلود قالب اکسل برنامه ریزی تولید هفتگی

برنامه ریزی تولید برای شیفت های مختلف

طبقه بندی تولید عموما شامل 2 یا 3 شیفت کاری می باشند. بنابراین هر شیفت باید محول متفاوتی را تولید کند. مدیریت فعالیت های تولید برای شیفت های مختلف با استفاده از قالب برنامه ریزی تولید شیفت اکسل انجام می شود.

دانلود اکسل برنامه ریزی تولید سیفت های مختلف 

الگوی برنامه ریزی تولید مشتری 

بسیاری از شرکت ها قرارداد های بلند مدت را با مشتریان خود دارند و همین موضوع باعث می شود تا روزانه طیف مختلفی از محصولات را برای مشتریان خاص تولید کنند. همچنین برخی از مشتریان به کیفیت حساس هستند و برای تولید محصولات مورد نیاز آنها، دقت بیشتری لازم است. در چنین شرایطی قالب اکسل برنامه ریزی تولید مشتری مفید است.

اکسل برنامه ریزی تولید مشتری 

مراحل ایجاد قالب برنامه ریزی تولید

قبلا در مورد انواع برنامه ریزی تولید در وبلاگ شماران مطلبی منتشر کرده بودیم. همانطور که در اینجا گفته شد ممکن است برنامه ریزی تولید در مجموعه های مختلف، با هم تفاوت هایی داشته باشند و این موضوع باعث شده تا شرح ایجاد قالب برنامه ریزی تولید را ارائه کنیم تا نیاز شما به صورت کامل برطرف شود.

برنامه ریزی تولید با اکسل

مراحل ایجاد قالب اکسل برنامه ریزی تولید به شرح زیر می باشد:

  1. جزئیات سفارش و تولید را در بالای صفحه بنویسید
  2. ستون اول را به عنوان ستون اصلی علامت گذاری کنید و عنوان های ماشین آلات، کمیت، زمان کار، شرح وظایف را در آن لحاظ کنید (بخش مدیریت محصول)
  3. ستون های بیشتری را برای مراحل فرایند اضافه کنید، مانند مرجع صورتحساب مواد، استاندارد کیفیت و بازرسی (نام این بخش را مدیریت فرایند بگذارید)
مقالات مرتبط
1 نظر
مجید طزری

عالی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *