تحلیل مالی چیست؟

بدون در نظر گرفتن نوع و اندازه کسب و کار خود، احتمالا از نقش یک تیم حسابداری و مسئولیت های آنها آگاه هستید. سازمان شما می تواند برای بهره مندی از تحلیل مالی یا تجزیه و تحلیل مالی و برنامه ریزی، یک گام فراتر برود. یک برنامه ریز یا تحلیلگر مالی، از داده های برای پیش بینی آینده یک کسب و کار استفاده می کند به همین دلیل این افراد میتوانند برای به حداکثر رساندن درآمد، کاهش ریسک و افزایش کارایی، به سازمان کمک کنند.

تحلیل مالی چیست؟

تحلیل مالی با حسابداری استاندارد به طور قابل توجهی متفاوت است. این مهم بر برنامه ریزی تمرکز دارد. تجزیه و تحلیل مالی از داده های برای پیش بینی درآمد آینده استفاده می کند. در حالی که حسابداران با استفاده از حسابداری، موظف به تولید اسناد مالی استاندارد مانند صورت های مالی، ترازنامه و … هستند. تحلیل مالی بیشتر اطلاعاتی را ایجاد می کنید که در محیط داخلی مجموعه مورد استفاده قرار میگیرد در حالی که حسابداران هم برای داخل و هم برای خارج از مجموعه فعالیت های خود را انجام می دهند.

درباره تحلیل مالی

اطلاعاتی که توسط یک متخصص FP&A تهیه می شود، مدیریت متمرکز است و برای چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده است برنامه ریزی می کند. به این ترتیب یک تحلیلگر مالی یا FP&A وظایف زیر را برعهده دارد:

  • تجزیه و تحلیل و استنباط اینکه آیا دارایی های جاری و سرمایه گذاری های شرکت، بیشترین بازدهی را دارد یا خیر
  • سنجش سلامت کلی سازمان
  • تعیین اینکه کدام محصولات و خدمات، بیشترین سود را برای سازمان دارند
  • بررسی فعالیت های هزینه بر سازمان
  • نقشه برنامه های رشد و پیش بینی های مالی پروژه های 3 الی 5 سال بعد
  • تهیه گزارش های داخلی برای مدیران اجرایی، برای استفاده در تصمیم گیری ها
  • شناسایی حاشیه سود

فعالیت های تحلیلگر مالی

برای انجام وظایف بالا، متخصصان تحلیل مالی، مسئولیت های زیر را برعهده دارند:

تحلیلگر مالی کیست

  • بودجه بندی: بودجه ها خطوط کلی برای فهرست کردن انتظاران برای آنچه یک شرکت امیدوار است در یک دوره معین به دست آورد، هستند. بودجه بندی به صورت کلی شامل درآمد و هزینه، جریان نقدی مورد انتظار و کاهش بدهی مورد انتظار می باشد. هنگامی که این دوره رخ می دهد، بودجه ها با مقدار واقعی بررسی می شوند تا واریانس ها مورد ارزیابی قرار بگیرند. بودجه ها معمولا برای سال مالی در نظر گرفته می شوند، اما در برخی از کسب و کارها بودجه به صورت فصلی یا ماهانه نیز در نظر گرفته شده اند.
  • پیش بینی: با بررسی داده های تاریخی، یک پیش بینی نتایج مالی تخمین زده می شود. پیش بینی ها اطلاعاتی را در مورد نحوه تصمیم گیری بهتر برای دستیابی به نتایج مطلوب به تیم های مدیریتی ارائه می شوند. برای این منظور می توان از نرم افزار های حسابداری، مانند نرم افزار یکپارچه نیز استفاده کرد. پیش بینی های مالی می توانند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند و به تصمیم گیری ها کمک کنند.
  • پیش بینی های متحرک یا (Rolling Forecasts): پیش بینی های متحرک برای دوره های مثلا 12 ماهه تنظیم می شوند و با جلوتر رفتن زمان، به ارزیابی مجدد ادامه می دهند. این بدان معناست که داده های فعلی برای به روز رسانی منظم پیش بینی در نظر گرفته می شود. یک پیش بینی متحرک سعی می کند تا کاستی های تخمین های ثابت را برطرف کند تا آنچه را که برای تصمیم گیری تا حد امکان به زمان واقعی، اتفاق می افتد، در نظر بگیرد.
  • گزارش دهی: برای تبدیل بودجه و پیش بینی های تحلیل مالی، به اطلاعات قابل استفاده، این اطلاعات باید بتوانند با اطلاعات مقامات بالاتر و تصمیم گیرندگان به اشتراک گذاشته شوند. به این ترتیب این افراد مسئول تهیه کردن بودجه ها و موارد مشابه خواهند بود.
  • تجزیه و تحلیل: هنگامی که بودجه بندی آماده شد و فرایند های واقعی رخ داد، تحلیلگرانی که فعالیت تحلیل مالی را انجام می دهند، تجزیه و تحلیل واقعی را برای تخمین واریانس انجام خواهند داد. سپس تحلیل گران از این داده ها برای تخمین فعالیت ها در آینده استفاده می کنند.

انواع تحلیل مالی

انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل مالی وجود دارد که عبارتند از:

انواع تحلیل مالی

  • واقعی و بودجه بندی شده: این کار با گزارش واریانس بین واقعیت و بودجه انجام می شود. این موضوع بیشتر اوقات با فرکانس بالا، معمولا ماهانه تکمیل می شود.
  • تجزیه و تحلیل واکنشی و موقت: محیط های تجاری بسیار پویا و همیشه در حال تغییر هستند. به همین دلیل ممکن است از یک تحلیلگر FP&A خواسته شود تا گزارشها و تحلیل های موردی را در پاسخ به تغییرات اقتصاد کلان یا خرد انجام دهد.
  • تجزیه و تحلیل استراتژیک: هنگامی که یک کسب و کار در حال بررسی، ادغام، اکتساب یا عرضه محصولی جدید است، می خواهد ریسک را تا حد امکان کاهش دهد به همین دلیل از تجزیه و تحلیل استراتژیک استفاده می کند. در محیط های صنعتی برای دقیق تر انجام شدن فعالیت های تجزیه و تحلیل و تخمین، می توان یک سیستم حسابداری صنعتی استفاده کرد.
  • تجزیه و تحلیل پیشگیرانه: جلوتر ماندن از منحنی، می تواند مزیت رقابتی خود را برای کسب و کارها فراهم کند. به این ترتیب متخصصان تحلیل مالی، تشویق می شوند تا در وظایف خود برای مشکلات، یافتن راه حل ها و بهینه سازی تصمیمات تجاری فعال باشند.

چالش های تحلیل مالی

اهمیت تحلیل مالی نمی تواند نادیده گرفته شود. با این حال رویه های تحلیل مالی، به شدت بر داده ها متکی هستند. این موضوع به راحتی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که برخی از آنها را در ادامه آورده ایم:

مزایای تحلیل مالی

  1. جمع آوری داده ها: برای شروع تجزیه و تحلیل باید داده های را جمع آوری کنید. جمع آوری داده ها می تواند به خودی خود به دلیل خطاهای ورودی مشتری یا عدم انگیزه برای ارائه داده ها در وهله اول یک چالش باشد. در صورتی که داده ها منبع یا خریداری شوند، می توانند نادرست باشند.
  2. خطا در گزارش: خطاهایی در گزارش وجود دارد که ممکن است بر اساس داده های نادرست رخ دهد، این موضوع می تواند منجر به تصمیم گیری نادرست شود.
  3. داده های جدا شده: بسیاری از سازمان ها یک مخزن و روش برای ذخیره سازی واحد برای داده های بزرگ ندارند. به همین دلیل نیز از سیستم های نرم افزار برای این موضوع استفاده می کنند و برخی از داده ها نیز در سیستم کارمندان فراموش شده باقی می مانند. البته نرم افزارهای یکپارچه که چندین نرم افزار را در خود جای داده اند، می توانند به مقدار زیاد این موضوع را برطرف کنند.
  4. اطلاعات منسوخ شده: داده ها باید به طور مرتبط به روز شوند و داده های اضافی نیز باید پاک شوند. در صورتی که داده ای منسوخ شده باشد، استفاده از آن برای تحلیل مالی، معنی ندارد.
  5. کمبود منابع: از آنجایی که تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی مالی به مهارت های سخت و متخصصینی که آموزش دیده اند متکی است، بودجه می تواند یک چالش باشد. البته شما می توانید با استفاده از یک نرم افزار اتوماسیون اداری، مقدار زیادی از فعالیت های سازمان خود را در این بخش انجام دهید.

اغلب تحلیلگران FP&A، ممکن است وقت خود را برای تعقیب داده ها و صفحات مختلفی از افراد درون کسب و کار تلف کنند. این موضوع زمانی را که آنها می توانند برای بررسی گزارش ها و انجام تجزیه و تحلیل صرف کنند، از بین میبرد.

مهارت در FP&A

 متخصصان برنامه ریزی و تحلیل مالی، به مجموعه گسترده ای از مهارت های سخت و نرم نیاز دارند. این مهارت ها از ارتباط گرفته تا ریاضیات کشیده شده اند و پیوندی بین داده ها و تصمیم گیری را ایجاد می کنند. به همین دلیل افرادی که تحلیل مالی انجام می دهند باید دارای مهارت های زیر باشند:

FP&A یا برنامه ریزی مالی

  • مدیریت پروژه: متخصصین باید بتوانند در ایجاد رویه ها، اجرای کارهایی که باید انجام شوند فعال باشند و این کارها را به سرعت انجام دهند.
  • تصمیم گیری: یکی از ضروری ترین مهارت های یک FP&A توانایی تصمیم گیری است. کسب و کارها به مجموعه ای از گزینه های مالی رو به رو هستند و مدیریت به یک تحلیلگر مالی تکیه می کند تا بهترین تصمیمی گیری را انجام دهد.
  • خواندن و تجزیه و تحلیل: همراه با درک صورت های مالی یک شرکت، متخصصان تحلیل مالی با ارزیابی جریان های نقدی، بدهی، دارای و … تصویر بزرگتری از داده ها به دست می آورند.
  • مدل سازی مالی: یک مدل شرکتی برای ایجاد پیش بینی های بلند مدت و همچنین فراهم کردن فرصت هایی برای سرمایه گذاران،  اعتبار دهندگان، ذینفعان داخلی و تجزیه و تحلیل استفاده می شود.

تاثیر اتوماسیون بر بهینه سازی تحلیل مالی

خبر خوب این است که تحلیل مالی نباید بدون استفاده از فناوری هایی مانند نرم افزار حسابداری انجام شود. در حالی که در اینترنت می توانید ابزار های مفیدی را یافت کنید، این ابزار های فاقد قابلیت های مفید و راه حل های نرم افزار هستند. نرم افزار ها و پلتفرم های اتوماسیون میتوانند ایمنی و دقت داده ها را تضمین کنند.

به عنوان رهبر یک مجموعه باید در نظر داشته باشید که اهمیت تحلیل مالی برای برنامه ریزی مالی بسیار زیاد است، به همین دلیل توصیه می شود تا در کنار نرم افزار حسابداری صنعتی، نرم افزار های یکپارچه که به ساختار سازمان کمک می کنند را هم استفاده کنید.

ارائه تولید محتوای تصویری این مطلب، توسط تیم محتوای تصویری دیجیتال مارکتینگ سرو انجام گرفته است.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *