هزینه متغیر چیست؟

هزینه متغیر یک سازمان متناسب با میزان تولید یا فروش یک شرکت تغییر می کند؛ بدین صورت که با افزایش تولید این هزینه افزایش یافته و با کاهش تولیدات، این هزینه ها کم خواهند شد. هزینه های متغیر شامل هزینه های یک شرکت تولیدی برای مواد خام و بسته بندی، هزینه های حمل و نقل یک شرکت و … می باشد که با فروش افزایش یا کاهش خواهد یافت. هزینه های متغیر را می توان در برابر هزینه های ثابت قرار داد که به نسبت تولید یا حجم فروش تغییر نخواهند کرد.

درک هزینه متغیر

کل هزینه های انجام شده توسط هر کسب و کار، شامل هزینه های متغیر و ثابت است. هزینه های متغیر به بازده تولید یا فروش بستگی دارد؛ بدین صورت که با افزایش حجم تولید، هزینه های متغیر نیز افزایش می یابند و بر عکس. نمونه هایی از هزینه متغیر عبارتند از: کمیسیون فروش، هزینه های مستقیم نیروی کار، هزینه مواد اولیه و …

هزینه متغیر چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه هزینه متغیر، از فرمول زیر استفاده می کنند:

مجموع هزینه متغیر = مقدار کل خروجی * هزینه متغیر به ازای هر واحد خروجی

هزینه های متغیر در مقابل هزینه های ثابت

هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که بدون توجه به خروجی تولید، ثابت می باشند؛ چه شرکت فروش داشته باشد یا نه، هزینه های ثابت بدون تغییر باقی خواهند ماند. نمونه هایی از هزینه های ثابت عبارتند از: اجاره، حقوق کارکنان، بیمه و لوازم اداری. همانطور که گفتیم، هزینه های ثابت بدون تغییر باقی خواهند ماند، بدین معنی که اگر یک کسب و کار تولید را افزایش یا کاهش دهد، اجاره بها دقیقا ثابت باقی خواهد ماند. درست است که هزینه های ثابت ممکن است تحت شرایطی تغییر کنند اما این تغییر به تولید مرتبط نخواهد بود و همین امر باعث شده تحت عنوان هزینه های بلند مدت شناخته شوند.

محاسبه هزینه متغیر

نوع دیگری از هزینه ها نیز وجود دارد که به هزینه های نیمه متغیر معروف اند. اینها هزینه هایی هستند که از اجزای ثابت و متغیر تشکیل شده اند؛ بدین صورت که هزینه ها برای یک سطح تولید یا مصرف ثابت هستند و پس از فراتر رفتن از یک سطح تولید متغیر خواهند شد.

یک شرکت می تواند با کاهش هزینه های خود، سود سازمان را افزایش دهد. از آنجایی که کاهش هزینه های ثابت چالش برانگیز است، بیشتر شرکت ها به دنبال کاهش هزینه های متغیر خود می باشند. به این نکته توجه کنید که شرکت هایی که به دنبال کاهش هزینه های متغیر می باشند، ممکن است نیاز به کاهش هزینه های مواد خام، نیروی کار مستقیم و تبلیغات داشته باشند. با این حال، کاهش هزینه نباید بر کیفیت محصول یا خدمات تاثیر بگذارد.

نمونه هایی از هزینه متغیر

نمونه های متداول هزینه های متغیر شامل هزینه های کالاهای فروخته شده، مواد خام و نهادهای تولید، بسته بندی، دستمزدها و برخی خدمات شهری می باشد.

هزینه های متغیر چگونه می تواند بر رشد و سودآوری تأثیر بگذارد؟

اگر شرکت ها تولید خود را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش دهند، هزینه های متغیر آنها نیز افزایش خواهد یافت. اگر این هزینه ها با نرخی بیشتر از سود حاصل از تولید واحد های جدید افزایش یابند، ممکن است توسعه آن منطقی نباشد. در چنین شرایطی شرکت ها باید ارزیابی کنند که چرا نمی توانند به صرفه جویی در مقیاس دست یابند.

اهمیت هزینه متغیر

آیا هزینه نهایی با هزینه متغیر یکسان است؟

خیر. هزینه نهایی به میزان هزینه برای تولید یک واحد اضافی اشاره دارد. هزینه نهایی شامل هزینه های ثابت و متغیر می باشد. با این حال، از آنجایی که هزینه های ثابت متغیر نمی باشند، وزن هزینه های ثابت با افزایش مقیاس تولید، کاهش خواهد یافت.

جمع بندی

درک هزینه های متغیر می تواند به سازمان ها کمک کند تا برای آینده سازمان خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. پیاده سازی اتوماسیون در شرکت ها و استفاده از نرم افزارهای اتوماسیون اداری، می تواند به بهبود عملکرد سازمان کمک شایانی کند. شماران سیستم، با سه دهه سابقه در زمینه تولید انواع نرم افزارهای حسابداری، از جمله نرم افزار حسابداری صنعتی، آماده ارائه خدمات به سازمان های مختلف می باشد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *