ارزش افزوده بلیط هواپیما

مالیات بر ارزش افزوده بلیط هواپیما یک هزینه‌ اضافی است که بر قیمت نهایی بلیط تاثیر می‌گذارد. طبق قانونی که به تازگی تصویب شده، اکنون، مسافر موظف به پرداخت این مالیات است. نرخ این مالیات همانند سایر بخش‌ها، 9 درصد است و تنها برای پروازهای داخلی اعمال می‌شود. اعمال این مالیات باعث افزایش قیمت بلیط‌ ها شده است.

در اوایل سال جاری، مدیرکل دفتر فنی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که بر اساس قانون مالیاتی مصوب، مالیات بر ارزش افزوده در حوزه حمل و نقل هوایی داخلی به عهده مسافر یا خریدار بلیط است و معادل 9 درصد از هزینه بلیط پروازهای داخلی به عنوان مالیات بلیط هواپیما دریافت می‌شود.

ارزش افزوده بلیط هواپیما

در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ اجرایی شده است، حمل و نقل بار و مسافر به صورت جاده‌ای، دریایی و ریلی از ارزش افزوده معاف می‌شوند. اما سفرهای هوایی در محدوده اجرای این قانون مشمول مالیات می‌باشند. این محدوده اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، قلمرو اراضی کشور ایران را در بر می‌گیرد.

آیا خرید آنلاین بلیط هواپیما مالیات دارد؟

ساده ترین روش برای تهیه بلیط هواپیما، خرید آنلاین است. بلیط هواپیمایی که از طریق اینترنت تهیه می‌شود، قیمتی متفاوت از بلیط حضوری ندارد و حتی در برخی مواقع می‌تواند شامل تخفیف‌ های مختلفی باشد.

آیا خرید آنلاین بلیط هواپیما مالیات دارد

با توجه به قوانین سازمان هواپیمایی، تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی موظف به رعایت قوانین مالیات بر ارزش افزوده هستند و مبلغ مالیات را به قیمت بلیط‌ها افزوده می‌کنند. قبل از اجرای این قانون، حدود ۵ درصد از قیمت بلیط به عنوان عوارض شهرداری اضافه می‌شد. عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما باعث شده است که قیمت سفرهای هوایی نسبت به روش‌ های دیگر گران‌ تر باشد. از طرفی، خدمات حمل و نقل بار، مسافران درون شهری و برون شهری داخلی و بین‌المللی، زمینی و دریایی از مالیات معاف می‌باشند.

بنابراین به سوال آیا خرید آنلاین بلیط هواپیما مالیات دارد؟ می‌توان گفت بله؛ زیرا هم در خرید حضوری و هم در خرید آنلاین بلیط هواپیما، مالیات اعمال می‌شود.

مالیات خرید بلیط هواپیما چقدر است؟

اگر به خرید بلیط هواپیما خارجی آنلاین مشغول شده‌اید، مطلع هستید که معمولاً ابتدا هزینه بلیط را مشاهده می‌کنید و سپس مبلغی به عنوان ارزش افزوده بلیط هواپیما یا مالیات بلیط هواپیما به مبلغ اصلی اضافه می‌شود. به تعبیر سازمان هواپیمایی کشور، همه شرکت‌ های هواپیمایی و گردشگری موظف به پرداخت عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما هستند و این هزینه از مسافران گرفته می‌شود.

مالیات خرید بلیط هواپیما چقدر است

ارزش افزوده بلیط هواپیما داخلی

برای سفر های داخلی، شما باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که توسط ارگان های دولتی تعیین شده است را پرداخت کنید. اگر مبدا و مقصد سفر هوایی شما داخل کشور ایران باشد، مالیات بر ارزش افزوده به بلیط هواپیما تعلق می‌گیرد، بدون توجه به اینکه سفر به صورت مسافری یا باربری انجام شود.

در بالا اشاره شد که ۹ درصد از مالیات ارزش افزوده بر بلیط هواپیما به طور مستقیم به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود. این سازمان متعهد به اختصاص یک درصد از این مبلغ به توسعه بهداشت عمومی، ۴ درصد به شهرداری، و ۴ درصد به خزانه دولت است. بنابراین ۴ درصد به مبلغ پایه بلیط‌ ها اضافه می‌شود. به عبارت دقیق‌ تر، اگر قبل از اجرای این قانون، قیمت بلیط هواپیما از مشهد به تهران میان ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان بود، در حال حاضر مبلغ ۲۴ هزار تا ۳۶ هزار تومان به آن اضافه می‌شود.

ارزش افزوده بلیط هواپیما خارجی

اگر به صورت آنلاین بلیط تهیه می‌کنید، هنگام رزرو، هزینه مالیات بلیط هواپیما را مشاهده خواهید کرد و اگر به صورت حضوری بلیط رزرو می‌کنید، روی بلیط، نرخ مالیات مشخص می شود. برای مشاهده این مبلغ دقت کنید که مبلغ خود بلیط هواپیما همان Fare است که بر روی بلیط مشخص شده است. دیگر هزینه‌ هایی که به مبلغ بلیط اضافه می‌شوند، با عنوان عوارض شهرداری، عوارض فرودگاهی و عوارض نظارت بر ایمنی مسافر است که هنگام خرید بلیط پرداخت می‌کنید. در بعضی پروازهای خارجی عوارض سوخت نیز به این مبلغ اضافه می‌شود اما طبق قانون مصوب مالیاتی برای بلیط هواپیما، عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما، تنها در پروازهای داخلی اعمال می‌شود زیرا مالیات بر ارزش افزوده مختص عرضه کالا و خدمات در ایران است.

آیا بلیط های چارتری و سیستمی هم شامل عوارض و ارزش افزوده می شود؟

هزینه مالیات بر بلیط‌های هواپیما برای تمام مسیرهای داخلی اعمال می‌شود. این قانون شامل بلیط‌ های چارتری و سیستمی نیز می‌باشد. به همین دلیل فرقی ندارد نهایتاً از کجا و چگونه بلیط خود را تهیه کنید، مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت تمام پروازهای داخلی افزوده می‌شود، بنابراین تفاوتی ندارد که آیا شما بلیط چارتری ارزان و یا بلیط سیستمی با کلاس قیمت بالا را خریداری کنید.

آیا بلیط های چارتری و سیستمی هم شامل عوارض و ارزش افزوده می شود

پیش‌تر بیان کردیم که مالیات ارزش افزوده تنها برای پروازهای داخلی محاسبه می‌شود و مسافران می‌توانند بلیط‌ های خود را، بدون توجه به این که آنها بلیط چارتر یا سیستمی داشته باشند، بررسی کنند. این بلیط‌ ها دارای حکم صورتحساب هستند، بنابراین شرکتی که بلیط را صادر می‌کند باید اطلاعات و هزینه‌ های مربوط به آنها را در بلیط منعکس کند.

در بلیط‌ های صادر شده توسط شرکت‌ های هواپیمایی، هزینه‌ ها به صورت مجزا از مسافر دریافت می‌شود، که شامل بیعانه بلیط، هزینه نهایی بلیط، هزینه‌ های مختلف نظیر عوارض فرودگاهی، هلال احمر و تعرفه‌ های نظارت بر ایمنی مسافر در پروازها می‌شود. این هزینه‌ها از مالیات ارزش افزوده بلیط هواپیما جداگانه محاسبه می‌شوند.

علت پرداخت مالیات برای سفر های هوایی

رشد مداوم هزینه‌ های زیرساخت‌ ها، خدمات به مسافران و امنیت پروازها در کشورهای مختلف، باعث نگرانی‌ های محیطی شده است. برای حل این مسئله، کشورها دست به اقداماتی زده اند که شامل هزینه‌ ها، مالیات‌ ها و عوارض خاصی می‌شود. این اقدامات به منظور تامین نیازهای روزافزون صنعت هوایی و تشویق مسافران و شرکت‌های هواپیمایی به رفتارهای محیطی مساعد انجام می‌شود. ایران نیز از جمله کشور هایی است که این اقدامات را انجام داده و مالیات‌ های مشابهی را به حساب مسافران می‌آورد.

علت پرداخت مالیات برای سفر های هوایی

در این زمینه، شرکت‌ های هواپیمایی دو نوع بلیط از مسافران دریافت می‌کنند. یکی از این نوع بلیط عوارض بلیط مسافران است که به نام عوارض بلیط فرودگاهی (LP) شناخته می‌شود و دیگری عوارض هواپیما با نشانه (KU) است.

سازمان هواپیمایی کشور دستورالعملی منتشر کرده که بر اساس آن، همه نمایندگان فروش بلیط هواپیما و تمامی شرکت‌های هواپیمایی موظف به پرداخت مالیات بلیط هواپیما هستند. اما چگونه این عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما استفاده می‌شوند؟ به عبارت دقیق‌تر، چرا ما برای سفرهای هوایی مالیات می‌پردازیم؟

ارزش افزوده بلیط هواپیما که به نرخ 9 درصدی محاسبه می‌شود، مستقیماً از مسافران دریافت و به اداره مالیاتی پرداخت می‌شود. سپس این مبلغ توسط اداره مالیات به موارد مختلفی هزینه می‌شود. یک درصد از این مبلغ به تأمین سلامت عمومی و توسعه بهداشت عمومی اختصاص می‌یابد، چهار درصد به عوارض شهرداری پرداخت می‌شود و چهار درصد دیگر به خزانه دولت منتقل می‌شود.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *