مالیات مضاعف چیست؟

ماليات مضاعف يک اصل مالياتی است كه به ماليات بر درآمد پرداختی، دو بار بر يک منبع درآمد اشاره دارد. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بر درآمد هم در سطح شرکت و هم در سطح شخصی مالیات دریافت می شود. مالیات مضاعف در تجارت یا سرمایه گذاری بین المللی نیز زمانی اتفاق می افتد که بر درآمد یکسان در دو کشور مختلف مالیات گرفته شود. این می تواند با وام های مختلف نیز اتفاق بیفتد.

مالیات مضاعف چیست

اقلام کلیدی

  • مالیات مضاعف، به مالیات بر درآمد اشاره دارد که دو بار بر یک منبع درآمد پرداخت می شود.
  • مالیات مضاعف زمانی اتفاق می‌افتد که بر درآمد هم در سطح شرکت و هم در سطح شخصی دریافت می‌شود، مانند مالیات سود سهام در برخی از کشور ها.
  • مالیات مضاعف همچنین به درآمد یکسانی اشاره دارد که دو کشور مختلف از آن دریافت می کنند.
  • در حالی که منتقدان استدلال می کنند که مالیات مضاعف سود ناعادلانه است، مدافعان می گویند که بدون آن، سهامداران ثروتمند عملاً می توانند از پرداخت هرگونه مالیات بر درآمد اجتناب کنند.

مطالعه کنید: آموزش ثبت اظهارنامه مالیاتی 

آشنایی با مالیات مضاعف

مالیات مضاعف اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که شرکت هایی با اشخاص حقوقی مجزا از سهامداران خود در نظر گرفته می شوند. به این ترتیب، شرکت ها مانند افراد، بر درآمد سالانه خود مالیات می پردازند. وقتی شرکت‌ها سود سهام را به سهامداران پرداخت می‌کنند، آن پرداخت‌های سود سهام دارای بدهی‌های مالیات بر درآمد برای سهامدارانی است که آنها را دریافت می‌کنند، حتی اگر درآمدی که پول نقد برای پرداخت سود سهام را فراهم می‌کرد قبلاً در سطح شرکت مشمول مالیات شده باشد.

مالیات مضاعف اغلب پیامد ناخواسته قوانین مالیاتی است. به طور کلی به عنوان یک عنصر منفی سیستم مالیاتی دیده می شود و مقامات مالیاتی سعی می کنند تا حد امکان از آن اجتناب کنند.

آشنایی با مالیات مضاعف

اکثر سیستم‌های مالیاتی، از طریق استفاده از نرخ‌ های مالیاتی و اعتبارات مالیاتی متفاوت، تلاش می‌کنند تا یک سیستم یکپارچه داشته باشند که در آن درآمدی که توسط یک شرکت به دست می‌آید و به عنوان سود سهام پرداخت می‌شود و درآمدی که مستقیماً توسط یک فرد به دست می‌آید، در نهایت با همان نرخ مشمول مالیات می‌شود.

برای مثال، در ایالات متحده، سود سهامی که معیارهای خاصی را برآورده می‌کند، می‌تواند به عنوان «واجد شرایط» طبقه‌ بندی شود و به این ترتیب، مشمول رفتار مالیاتی مزیت‌ دار است: نرخ مالیاتی 0، 15 یا 20 درصد، بسته به گروه مالیاتی فرد، متغیر خواهد بود.

مالیات بر درآمد چیست و چگونه محاسبه می شود.

بحث بر سر مالیات مضاعف

مفهوم مالیات مضاعف بر سود سهام بحث های قابل توجهی را برانگیخته است. در حالی که برخی استدلال می کنند که مالیات بر سهامداران بر سود سهام آنها ناعادلانه است، زیرا این وجوه قبلاً در سطح شرکت مالیات گرفته شده است، برخی دیگر معتقدند که این ساختار مالیاتی عادلانه است.

طرفداران مالیات مضاعف خاطر نشان می‌کنند که بدون مالیات بر سود سهام، افراد ثروتمند می‌توانند از سود سهامی که از مالکیت مقادیر زیادی سهام عادی دریافت می‌کنند، از زندگی خوبی برخوردار شوند، با این حال اساساً مالیات بر درآمد شخصی‌ شان صفر است.

مالیات مضاعف کسب و کار بین المللی

به عبارت دیگر، مالکیت سهام می تواند به یک پناهگاه مالیاتی تبدیل شود. حامیان مالیات بر سود نیز خاطر نشان می‌کنند که پرداخت سود سهام، اقدامات داوطلبانه شرکت‌ ها است و به این ترتیب، شرکت‌ ها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود نیستند، مگر اینکه بخواهند سود سهام را به سهامداران بپردازند.

مالیات مضاعف کسب و کار بین المللی

کسب و کارهای بین المللی اغلب با مسائل مالیات مضاعف مواجه هستند. درآمد ممکن است در کشوری که در آن به دست آمده است مشمول مالیات شود و پس از بازگرداندن آن به کشور محل کسب و کار، مجدداً مشمول مالیات شود. در برخی موارد، نرخ کل مالیات آنقدر بالاست که باعث می‌شود تجارت بین‌ المللی برای مالیات بسیار زیادی را پرداخت کند.

ماده 132 قانون مالیات های مستقیم

برای اجتناب از این مسائل، کشورهای سراسر جهان صدها معاهده برای اجتناب از مالیات مضاعف امضا کرده اند که اغلب بر اساس مدل های ارائه شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (IECD) است. در این معاهدات، کشورهای امضا کننده موافقت می‌کنند که مالیات خود را بر تجارت بین‌ المللی محدود کنند تا تجارت بین دو کشور را افزایش دهند و از به وجود آمدن مالیات مضاعف اجتناب کنند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *