معادله حسابداری چیست؟

معادله حسابداری یا فرمول حسابداری چیست؟ فرمول حسابداری، بیان می کند که کل دارایی یک شرکت برابر با مجموع بدهی های آن و حقوق صاحبان سهام است. این رابطه مستقیم بین دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام، به عنوان پایه و اساس سیستم حسابداری دو طرفه در نظر گرفته می شود. معادله حسابداری تضمین می کند که ترازنامه متعادل باقی می ماند؛ یعنی هر ورودی که در سمت بدهکار انجام میشود یک ورودی مربوطه در سمت دیگر دارد. به معادله حسابداری، معادله اساسی حسابداری یا معادله ترازنامه نیز می گویند.

نکات کلیدی

  • معادله حسابداری به عنوان پایه و اساس سیستم حسابداری دو طرفه در نظر گرفته می شود.
  • فرمول حسابداری در تراز شرکت نشان می دهد که کل دارایی های یک شرکت برابر با مجموع بدهی های شرکت و حقوق صاحبان سهام است.
  • دارایی ها نشان دهنده منابع ارزشمندی است که توسط شرکت کنترل می شود و بدهی ها نشان دهنده تعهدات آنهاست.
  • بدهی ها و حقوق صاحبان سهام نشان دهنده نحوه تامین مالی دارایی های یک شرکت است.
  • تامین مالی از طریق بدهی، به عنوان یک بدهی نشان داده می شود، در حالی که تامین مالی از طریق انتشار سهام، در حقوق صاحبان سهام ظاهر می شود.

فرمول حسابداری چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال که معادله حسابداری چیست؟ پاسخ دهیم، ابتدا باید در مورد موقعیت مالی صحبت کنیم. موقعیت مالی هر کسب و کار، چه کوچک و چه بزرگ، بر اساس دو جزء کلیدی ترازنامه است: دارایی ها و بدهی ها و حقوق صاحبان سهام که به عنوان بخش سوم ترازنامه در نظر گرفته خواهد شد و معادله حسابداری نمایشی از چگونگی ارتباط این سه جزء مهم با یکدیگر است.

فرمول حسابداری چیست
دارایی ها نشان دهنده منابع ارزشمندی هستند که توسط شرکت کنترل می شوند، در حالی که بدهی ها نشان دهنده تعهدات آن هستند. بدهی ها و حقوق صاحبان سهام نشان دهنده نحوه تامین مالی دارایی های یک شرکت است که اگر از طریق بدهی تامین مالی شود، به عنوان بدهی نشان داده خواهد شد، اما اگر از طریق انتشار سهام برای سرمایه گذاران تامین شود، در حقوق صاحبان سهام نشان داده خواهد شد. معادله حسابداری به شرکت ها کمک می کند تا از دقیق بودن حساب های شرکت مطمئن شوند. در اصل این سوال به وجود می آید که نام دیگر معادله حسابداری چیست؟ نام دیگر معادله حسابداری، همان فرمول حسابداری است که هر دو به یک مفهوم می باشند.

شماران سیستم با ارائه نرم افزار erp به شما کمک می کند تا نگاهی جامع به کسب و کارتان داشته باشید. نرم افزار erp شماران سیستم، منجر به صرفه جویی در زمان و بهره وری بهتر خواهد شد.

اجزای معادله حسابداری را تعریف کنید

معادلات حسابداری از سه بخش تشکیل می شود که در این بخش می خواهیم به بررسی آنها بپردازیم. با توجه به اینکه حسابداری یک بخش مهم در سازمان های بزرگ یا کوچک است، یک حسابدار باید بداند در فرمول حسابداری، چه اجزا و عناصری باید مورد ثبت، نگهداری و تجزیه و تحلیل قرار گیرند. اجزای معادله حسابداری عبارتند از:

دارایی ها

دارایی هر چیزی با ارزش اقتصادی است که شرکت کنترل می کند و می تواند در حال حاضر یا در آینده برای کسب و کار مفید باشد. آنها شامل دارایی های ثابت مانند ماشین آلات و ساختمان ها هستند یا ممکن است شامل دارایی های مالی مانند سرمایه گذاری در سهام و اوراق قرضه باشند. (مثال معادله حسابداری)

  • دارایی ها شامل وجه نقد، معادل های نقدی یا دارایی های نقدی است که ممکن است شامل اسناد خزانه و گواهی سپرده باشد.
  • حساب های دریافتنی، مبالغی را که مشتریان برای فروش محصولات به شرکت بدهکار هستند را فهرست می کند، بنابراین موجودی نیز یک دارایی محسوب می شود.
  • عمده ترین و اغلب بزرگترین دارایی با ارزش اکثر شرکت ها ماشین آلات، ساختمان ها و اموال آن شرکت است. اینها دارایی های ثابتی هستند که معمولاً برای چندین سال نگهداری می شوند.

مثال معادله حسابداری

بدهی ها

بدهی های یک شرکت شامل تمام بدهی هایی است که متحمل شده است. اینها ممکن است شامل وام ها، حساب های پرداختنی، وام مسکن، درآمدهای معوق، صدور اوراق قرضه، ضمانت نامه ها و هزینه های تعهدی باشد. (مثال معادله حسابداری)

  • بدهی مبلغی است که شرکت باید برای ادامه فعالیت های شرکت پرداخت کند.
  • بدهی ممکن است شامل وام بلند مدت باشد یا صورت حسابی که باید پرداخت شود.
  • هزینه شامل اجاره؛ مالیات، آب و برق، حقوق، دستمزد و سود سهام قابل پرداخت می باشد.

حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام، سومین بخش در ترازنامه است که از کل دارایی های شرکت منهای کل بدهی های آن بدست می آید. یک شرکت در صورت انحلال تمام دارایی های خود و پرداخت تمام بدهی های خود، مبلغی که باقی می ماند را بین سهامداران توزیع خواهد کرد. علاوه بر اینها، سود انباشته بخشی از حقوق صاحبان سهام است. این عدد مجموع سودی است که به عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت نشده است. سود انباشته را می توانید به عنوان پس انداز در نظر بگیرید، زیرا نشان دهنده کلی سودهایی است که پس انداز شده و برای استفاده در آینده کنار گذاشته شده است. (مثال معادله حسابداری)

نام دیگر معادله حسابداری چیست

فرمول حسابداری

فرمول معادله حسابداری که پایه و اساس حسابداری دو طرفه را تنظیم می کند، باعث برجسته شدن ساختار ترازنامه می شود. حسابداری دوطرفه سیستمی است که در آن هر معامله بر دو طرف حسابداری تاثیر گذار است و برای تغییر در یک حساب دارایی، باید تغییر مساوی در حساب بدهی یا حقوق صاحبان سهام وجود داشته باشد. فرمول معادله حسابداری به صورت زیر می باشد: (معادله اصلی حسابداری چیست؟)

دارایی ها = (بدهی ها + حقوق سهامداران)

حسابداری دو طرفه چیست؟

معادله حسابداری بیان مختصری از نمایش پیچیده، گسترده و چند موردی ترازنامه است. در یک شرکتی که حساب های دقیقی دارد، هر تراکنش تجاری حداقل در دو حساب آن نمایش داده می شود؛ به عنوان مثال، اگر یک تجارت از بانک وام بگیرد، پول قرض گرفته شده در ترازنامه آن هم به عنوان افزایش دارایی شرکت و هم افزایش بدهی، منعکس خواهد شد.

اگر یک تجارت مواد خام را خریداری کند و به صورت نقدی پرداخت نماید، منجر به افزایش موجودی شرکت و کاهش سرمایه نقدی می شود. از آنجایی که هر معامله ای که توسط یک شرکت انجام می شود دو یا چند حساب را تحت تاثیر قرار می دهد، سیستم حسابداری به عنوان سیستم دو طرفه یا دو ورودی شناخته خواهد شد.

محدودیت های معادله حسابداری

اگرچه ترازنامه همیشه متعادل است، اما معادله حسابداری نمی تواند به سرمایه گذاران بگوید که یک شرکت چقدر خوب عمل می کند. سرمایه گذاران باید اعداد و ارقام را تفسیر کنند و خودشان تصمیم بگیرند که آیا شرکت دارای بدهی های بسیار زیاد یا کم می باشد یا خیر؛ همچنین کافی یا عدم کافی بودن دارایی های سازمان را مشخص خواهد کرد.

فرمول معادله حسابداری

چرا معادله حسابداری مهم است؟

معادله حسابداری رابطه بین سه جزء ترازنامه را نشان می دهد: دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام. اگر همه چیز برابر باشد، ارزش ویژه شرکت با افزایش دارایی های آن افزایش می یابد و بالعکس. اضافه کردن بدهی ها باعث کاهش حقوق صاحبان سهام می شود در حالی که کاهش بدهی ها – مانند پرداخت بدهی – باعث افزایش حقوق صاحبان سهام می شود. این مفاهیم اساسی برای روش های مدرن حسابداری ضروری هستند.

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم معادله حسابداری و فرمول حسابداری و علت اهمیت آن در سازمان ها آشنا شدیم. برای پیشرفت روزافزون سازمان خود، پیشنهاد می شود که از نرم افزار های اتوماسیون اداری استفاده نمایید و به دنبال اتوماسیون سازی فرایندهای سازمان خود باشد. در این زمینه تیم شماران سیستم در کنار شما خواهد بود. شماران سیستم با سال ها تجربه در زمینه طراحی نرم افزارهای مالی و اداری، به شما کمک می کند تا با پیاده سازی برخی از نرم افزارهای مورد نیاز، به بهبود عملکرد سازمان تان کمک کنید. مواردی که در این مطلب بررسی کردیم شامل موارد زیر بودند:

  • فرمول حسابداری چیست؟
  • معادله حسابداری چیست؟
  • نام دیگر معادله حسابداری چیست؟
  • معادله حسابداری را تعریف کنید
  • مثال معادله حسابداری
  • معادلات حسابداری
  • معادله اصلی حسابداری چیست

معاله یا فرمول حسابداری چیست؟

فرمول حسابداری، بیان می کند که کل دارایی یک شرکت برابر با مجموع بدهی های آن و حقوق صاحبان سهام است. این رابطه مستقیم بین دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام، به عنوان پایه و اساس سیستم حسابداری دو طرفه در نظر گرفته می شود.

نام دیگر معادله حسابداری چیست؟

معادله حسابداری (Accounting Equation) که نام دیگر آن معادله ترازنامه یا معادله اساسی حسابداری است، پایه همه معادلات حسابداری است و توسط اطلاعات موجود در ترازنامه سازمان پشتیبانی می‌شود. این معادله تضمین می‌کند که ترازنامه متعادل باقی بماند، به این معنی که هر ورودی در سمتی از معادله، ورودی دیگری در سمت دیگر معادله نیز دارد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *