مقایسه ERP با MRP

مدیریت انبار، موجودی، عملیات و برنامه ریزی برخی از کلیدهای اطمینان از اجرای روان یک کسب و کار تولیدی است. از آنجایی که زنجیره‌های تولید و تامین برای برآوردن نیازهای جهانی بزرگ‌تر مقیاس پذیر می‌شوند، داده‌ها و سیستم‌ های نرم‌ افزاری به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند که فرآیندها را خودکار کنند و تصمیم‌های مبتنی بر داده‌ های هوشمند اتخاذ کنند.

مقایسه ERP با MRP

 دو سیستم نرم افزاری که معمولاً برای این منظور پیاده سازی می شوند ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) و MRP (برنامه ریزی نیازهای مواد) هستند. تفاوت ها و مزایای هر سیستم نرم افزاری را، زمانی که کسب و کار شما ممکن است به یک سیستم ERP یا MRP نیاز داشته باشد، بیاموزید و ببینید که چگونه می توانند به طور یکپارچه با یکدیگر کار کنند تا به ساده سازی کسب و کار شما کمک کنند. در این مطلب قصد دارید تا مقایسه ERP با MRP را انجام دهیم که برای بسیاری از صاحبان کسب و کار ها اهمیت دارد.

سیستم MRP چیست؟

اول از هر چیزی باید بدانید که MRP مخفف چیست؟ در دنیای تولید، مخفف سیستم های نرم افزاری برنامه ریزی نیازمندیهای مواد (Material Requirements Planning software systems) می باشد. این راه حل ها به ویژه در صنعت تولید مفید هستند زیرا هدف اصلی آنها شناسایی و اندازه گیری مواد تولیدی و زمان مورد نیاز است. این سیستم به تولیدکنندگان امکان می دهد تا از کاهش بهره وری به دلیل خرابی، جلوگیری کنند. حتی شرکت هایی که وظایف اصلی آنها خارج از تولید است، هنوز سیستم های MRP را برای برنامه ریزی تولید خود ارزشمند می دانند. این نرم افزار به افرادی که در زمینه تولید برنامه ریزی می کنند، کمک می کند تا مواد مناسب را پیش بینی و سفارش دهند و سطح مناسبی از موجودی را حفظ کنند.

اهداف اساسی سیستم MRP

  • اطمینان از در دسترس بودن مواد اولیه برای تولید
  • اطمینان از در دسترس بودن محصولات برای تحویل به مشتریان
  • حفظ سطح موجودی مواد و محصولات نهایی
  • برنامه ریزی فعالیت های تولیدی، سفارشات فروش و خرید

MRP با روند بازار و مصرف کننده تکامل یافته است. قبلاً تولید کنندگان قطعات خود را به صورت محلی تهیه می کردند یا آنها را در داخل تولید می کردند. سفارشی سازی اولویت نبود، تولید انبوه یک فعالیت رایج نبود. با این حال، زمانی که رقابت جهانی بین شرکت‌ها شروع به رشد کرد، تولیدکنندگان به‌ جای تکیه بر جنگ‌های قیمتی، نیاز داشتند تا محصولات سفارشی‌ سازی‌ شده‌تری را برای جلب مشتریان ارائه دهند.

این محصولات جدید شامل ویژگی‌ های بیشتر و خدمات جدید می‌ باشند، که روش جدیدی را برای مدیریت تولید برای پاسخگویی به پیچیدگی فزاینده محصول و تقاضا برای زمان کوتاه‌ تری برای بازار تضمین می‌کند. به همین دلیل، MRP II پیاده‌ سازی شد، که قابلیت‌های اضافی MRP را که در آن وجود نداشت، مانند امور مالی و حسابداری عمومی، برنامه‌ ریزی ظرفیت ماشین و نیروی کار، و تضمین کیفیت ارائه کرد. این سیستم به محصولات اجازه می دهد تا در طول چرخه عمر خود بهتر مدیریت شوند.

ویژگی های کلیدی MRP

با سفارشی‌ سازی که تعداد زیادی از قطعات متحرک جدید را معرفی می‌کند، حفظ عملکرد های تولیدی بدون مشکل حیاتی شد. از برنامه‌ ریزی گرفته تا پیش‌ بینی و هزینه‌ کردن، همه جنبه‌های تولید باید در یک راستا عمل کنند تا نتیجه مطلوب را بدون اتلاف ایجاد کنند. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) برای این نیاز طراحی شده اند.

ویژگی های کلیدی MRP

فعالیت های اساسی یک سیستم MRP معمولاً عبارتند از:

اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، این ویژگی های یک سیستم MRP می تواند منجر به کاهش هزینه و افزایش بهره وری شود. با این حال، برای بهینه سازی موفقیت آمیز عملیات تولید، داده ها باید به طور دقیق وارد سیستم MRP شوند. وارد کردن اعداد نادرست برنامه ریزی و سفارش را منحرف می کند.

سیستم ERP چیست؟

ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planning است. این سیستم‌ها که بر اساس قابلیت‌های موجود نرم‌افزار MRP II ساخته شده‌اند، برای کمک به برنامه‌ ریزی، مدیریت و خودکار سازی عملیات‌ هایی مانند مدیریت زنجیره تامین، امور مالی، مدیریت پروژه، کارکنان و تولید برای خدمت بهتر به کل سازمان استفاده می‌شوند. سیستم‌های ERP شامل مجموعه‌ ای از برنامه‌ های کاربردی ERP هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا به کسب‌ و کارها کمک کنند تا هم بخش‌ها و هم کل شرکت خود را به طور موثرتری مدیریت کنند. (سیستم ERP چیست؟)

سیستم ERP چیست

کسب‌ و کارها می‌توانند برای رسیدگی به فرآیندهای خاص، برنامه‌های کاربردی ERP SaaS (نرم‌افزار به عنوان سرویس) را انتخاب کنند. کسب‌ و کارها همچنین می‌توانند بین ERP کسب و کار بزرگ و ERP کسب و کار کوچک انتخاب کنند که هر کدام برای رفع نیازهای تجاری اندازه‌های مختلف سازمان‌ها طراحی شده‌اند.

به طور معمول، یک سیستم ERP تمام نیازهای عملیاتی را پوشش می دهد و معمولاً موارد زیر را ارائه می دهد:

  • یک سیستم یکپارچه
  • یک پایگاه داده مشترک
  • عملیات فوری
  • پشتیبانی از برنامه ها و کامپوننت ها
  • یک رابط کاربری مشترک در همه برنامه ها
  • استقرار در محل، میزبانی ابری یا SaaS

کسب‌ و کارها باید نرم افزار ERP را انتخاب کنند که نیاز به سفارشی‌ سازی‌ های گران قیمت را از بین ببرد، با سرعت سریع تغییرات کسب‌ و کار سازگار شود، فناوری‌ های آینده را مورد توجه قرار دهد و سایر الزامات شناسایی شده را برآورده کند.

برخی از صنایعی که می توانند از تولید نرم افزار ERP بهره مند شوند عبارتند از:

  • تجهیزات و قطعات صنعتی
  • الکترونیک و فناوری
  • خودرو
  • بهداشت، داروسازی و علوم زیستی
  • خوردنی و آشامیدنی
  • خرده فروشی و کالاهای مصرفی

حوزه های عملکردی مشترک برای سازمان ها در ماژول های ERP گروه بندی می شوند. ماژول های استاندارد عبارتند از:

  • مدیریت مشتری
  • مدیریت سازمانی با کیفیت
  • حسابداری مالی
  • حسابداری مدیریت
  • تولید
  • پردازش سفارش
  • مدیریت زنجیره تامین
  • خدمات داده
  • اتوماسیون اداری (در برخی از موارد)

ویژگی های کلیدی ERP

یک سیستم نرم افزاری ERP تولیدی امکان عملکرد بهتر و مدیریت پروژه را فراهم می کند و به برنامه ریزی، بودجه بندی، پیش بینی و گزارش دقیق در مورد سلامت مالی و فرآیندهای سازمان کمک می کند. سیستم های ERP به کسب و کارها دید جامعی از تمام بخش های متحرک عملیات خود ارائه می دهند.

ویژگی های کلیدی ERP

یک سیستم SaaS ERP ارتباطات بین برنامه ای ارزشمندی را برای کسب و کارها فراهم می کند. از آنجایی که برنامه‌ها می‌توانند از طریق پایگاه‌های داده مشترک یا فضای ابری به هم متصل شوند و با هم ارتباط برقرار کنند، می‌توان داده‌ها را رد و بدل کرد تا دید جامع‌تری از عملکرد عملکردشان به کسب‌ و کارها ارائه شود. سپس نرم‌افزار ERP گزارش‌های عملکرد دقیقی را در مورد نحوه مصرف منابع در اختیار کاربران قرار می‌دهد و امکان تصمیم‌ گیری آگاهانه‌ تر را فراهم می‌کند.

ارزش های تجاری بیشتر سیستم های ERP عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه به دلیل اتوماسیون و یکپارچه سازی که منجر به افزایش کارایی و بهره وری می شود
  • مدیریت و نظارت بهتر بر رعایت استانداردهای نظارتی
  • کاهش خطاهای انسانی و صرف زمان و منابع نادرست
  • افزایش ارتباطات و همکاری بین نقش ها و بخش ها
  • رشد کسب و کار مقیاس پذیر
  • بهبود مدیریت شریک و تامین کننده

شباهت بین ERP و MRP چیست؟

ERP و MRP برای بهینه سازی عملیات تجاری دست به دست هم می دهند. نرم افزار MRP به عنوان زیر سیستم یک راه حل ERP عمل می کند و اطلاعاتی را در مورد مواد و منابع به راه حل ERP ارائه می دهد که این داده ها را برای اطلاع رسانی به سایر بخش های تجاری یکپارچه می کند و استفاده می کند. به عنوان مثال، یک بخش مالی از اطلاعاتی که راه حل MRP در اختیار ERP قرار می دهد برای محاسبه حساب های دریافتنی و هزینه تولید برای تعیین قیمت محصول استفاده می کند. هر دو فناوری به شدت صنعت تولید را شکل داده اند و به افزایش کارایی و بهره وری و در عین حال کاهش زمان تولید کمک می کنند.

شباهت بین ERP و MRP چیست

تفاوت بین ERP و MRP چیست؟

تفاوت اصلی بین ERP و MRP این است که سیستم های ERP به برنامه ریزی و خودکارسازی انواع عملکرد های تجاری پشتیبان کمک می کنند، در حالی که سیستم های MRP بر مدیریت مواد تمرکز می کنند. ERP مستقیماً حسابداری، تولید، زنجیره تامین، مدیریت مشتری، کیفیت، فرایندها و برنامه ریزی را لمس می کند. با این حال، MRP دامنه محدودتری برای سفارش و برنامه ریزی برای تولید مواد دارد. به همین دلیل، کاربران هر سیستم متفاوت خواهند بود. افرادی از بخش‌های مختلف ممکن است از نرم‌افزار ERP استفاده کنند، اما کسانی که با عملیات تولید ارتباط دارند، ممکن است از ابزارهای MRP استفاده کنند.

تفاوت بین ERP و MRP

تفاوت دیگر بین ERP و MRP این است که MRP بیشتر یک سیستم مستقل است. برخی از سیستم ها را می توان با سایرین ترکیب کرد، اما این می تواند یک چالش باشد. با این حال، سیستم های ERP به راحتی با راه حل های دیگر ادغام می شوند.

شرکت به کدامیک نیاز دارد ERP یا MRP؟

انتخاب سیستم ERP در مقابل MRP به چند عامل بستگی دارد. اگر شرکت شما فقط در عملیات تولید و کنترل سهام به کمک نیاز دارد، ممکن است سیستم MRP تنها چیزی باشد که نیاز دارید. اگر کسب و کار شما برای مدیریت فرآیند های بیشتر به یکپارچگی بیشتری نیاز دارد، یک ابزار ERP می تواند تضمین شود. فرآیند های کسب‌ و کار، بودجه و موارد دیگر تعیین می‌کنند که کدام فناوری برای عملیات شما مناسب است، اما چند ملاحظه وجود دارد که می‌تواند به شما در جهت درست کمک کند.

شرکت به کدامیک نیاز دارد ERP یا MRP

کدام عملیات تجاری را می خواهید بهینه کنید؟

اگر فقط نیاز به بهبود فرآیندهای تولید دارید، این همان چیزی است که یک سیستم MRP به طور ویژه برای آن طراحی شده است. اگر می‌خواهید فرآیندهایی را بهینه کنید، خودکار کنید، و فرآیندهای فراتر از تولید را به حسابداری، منابع انسانی و غیره متصل کنید، به نرم‌افزار ERP نیاز دارید.

بودجه نرم افزاری شما چقدر است؟

به عنوان یک راه حل ساده تر، سیستم های MRP هزینه کمتری دارند. برای توجیه تخصیص بودجه به یک سیستم ERP، باید در نظر داشته باشید که چنین سیستمی چه کاری می تواند برای کسب و کار شما انجام دهد و چگونه این امر بر درآمد و رشد شما تاثیر می گذارد. بسیاری از شرکت‌هایی که روی یک سیستم ERP سرمایه‌گذاری می‌کنند متوجه می‌شوند که بهینه‌سازی عملیات تجاری آن منجر به افزایش بهره‌ وری و نرخ بهره‌وری می‌شود که در نهایت برای خود هزینه می‌پردازد.

آیا شرکت شما به سرعت در حال رشد است؟

شرکتی که به سمت رشد قابل توجه کسب و کار حرکت می کند، برای موفقیت و همگام شدن با رشد، باید بیشتر به اتوماسیون و فرآیندهای استاندارد و کارآمد تکیه کند. این نیاز به یک سیستم ERP دارد. اگر پیش بینی می شود که شرکت شما ثابت بماند، ممکن است فقط به یک ابزار MRP نیاز داشته باشید.

شماران سیستم ارائه دهنده نرم افزار ERP

شماران سیستم به صورت تخصصی در زمینه تولید نرم افزار و راهکار های اداری فعالیت دارد. شما می توانید برای راه اندازی انواع سیستم های مدیریتی و نرم افزار از جمله ERP از خدمات این مجموعه استفاده کنید. تیم ما سابقه طولانی در زمینه اجرای erp برای مجموعه های دولتی و خصوصی را دارد و همین موضوع باعث شده تا در سریعترین زمان و با بالاترین بازدهی این نرم افزار را اجرا کنیم.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *