ERP هیبریدی چیست و چه مزایایی دارد؟

ممکن است فکر کنید وقتی نوبت به انتخاب یک سیستم نرم‌ افزاری برنامه‌ ریزی منابع سازمانی (ERP) برای اجرای کسب‌ و کارتان می‌رسد، باید بین نرم‌ افزار داخلی یا یک راه‌ حل مبتنی بر ابر انتخاب داشته باشید و این انتخاب بسیار سخت خواهد بود.

ERP هیبریدی چیست

اما برای بسیاری از سازمان ها، ممکن است ترکیب هر دو، رویکردی که به عنوان ERP هیبریدی یا ترکیبی شناخته می شود، منطقی باشد. سازمان‌ها اغلب این استراتژی را زمانی اتخاذ می‌کنند که قبلاً یک سیستم ERP در محل مستقر کرده اند. آنها راه‌ حل‌های ابری جدیدتر را برای پشتیبانی از واحدهای تجاری یا گروه‌های منطقه‌ ای اضافه می‌کنند یا به سرعت عملکرد های جدید را بدون ایجاد مزاحمت در سیستم فعلی خود اضافه می‌کنند.

ERP چیست؟

نرم افزار ERP بسیاری از فرآیندهای ضروری برای مدیریت یک کسب و کار را در زمان واقعی، از جمله مدیریت موجودی و سفارش، حسابداری، منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری، ادغام می کند. همه سیستم های ERP از یک پایگاه داده مشترک استفاده می کنند تا کارمندان در سراسر شرکت بتوانند بر روی همان اطلاعات تکیه کنند. (ERP چیست؟)

ERP درون محل (لوکال) چیست؟

با ERP داخلی، نرم افزار ERP را به صورت محلی روی سخت افزار در مرکز داده شرکت خود نصب میکنید و توسط کارکنان فناوری اطلاعات شما مدیریت می شود. شما سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی در مجوزهای نرم افزار و سخت افزار انجام می دهید، به علاوه برای نصب و نگهداری به زمان و منابع نیاز خواهید داشت.

Cloud ERP چیست؟

با ERP ابری، یک تامین کننده ERP نرم افزار و داده های ERP شما را در فضای ابری مدیریت می کند و کاربران شما با استفاده از یک مرورگر وب به نرم افزار از طریق اینترنت دسترسی دارند. Cloud ERP عموماً به شکل Software-as-a-Service (SaaS) ارائه می شود: شما برای چیزی که استفاده می کنید بر اساس تعداد کاربر و امکانات، اشتراک پرداخت می کنید. (ERP ابری چیست؟)

مقایسه ERP داخلی با ERP ابری

راه‌ حل‌های ERP داخلی و ابری معمولاً از فرآیندهای اصلی کسب‌ و کار پشتیبانی می‌کنند، اما از بسیاری جهات متفاوت هستند. این تفاوت ها پیامدهای مهمی برای کسب و کار شما دارند. برخی از تفاوت های عمده در زمینه های زیر است:

مقایسه ERP داخلی با ERP ابری

  • هزینه. با ERP داخلی، سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی در مجوزهای سخت افزاری و نرم افزاری انجام می دهید، به علاوه برای نصب و نگهداری به زمان و منابع نیاز دارید. در مقابل، ERP ابری عموماً به شکل نرم‌ افزار به‌ عنوان سرویس (SaaS) ارائه می‌شود: شما برای آنچه استفاده می‌کنید حق اشتراک پرداخت خواهید کرد.
  • سرعت استقرار. Cloud ERP عموماً سریعتر استقرار می یابد زیرا نیازی به نصب زیرساخت فناوری اطلاعات نیست.
  • تخصص فناوری. برای اجرای ERP در محل، معمولاً برای نصب، مدیریت و ارتقای سیستم به کارکنان ماهر فناوری اطلاعات نیاز دارید. با ERP ابری، تامین کننده شما سیستم را به طور خودکار مدیریت و ارتقا می دهد.
  • راحتی در استفاده. راه حل های ERP ابری، اغلب برای استفاده آسان تر هستند و نیاز به آموزش کمتری دارند.
  • مقیاس پذیری. ERP ابری و ERP داخلی معمولاً می توانند هر دو مقیاس شوند تا با رشد شرکت شما از کاربران بیشتری پشتیبانی کنند. اما مقیاس‌ پذیری با ERP ابری آسان‌تر است زیرا فقط اشتراک‌های بیشتری خریداری می‌کنید. با ERP داخلی، ممکن است مجبور شوید سخت افزار قدرتمندترین نصب کنید.
  • ویژگی ها و سفارشی سازی. هم سیستم های ERP ابری و هم سیستم های ERP داخلی معمولاً متناسب با کسب و کار شما سفارشی می شوند. اما برخی از سیستم‌های ERP داخلی در طول چندین دهه توسعه یافته‌اند، بنابراین مجموعه‌ های بسیار گسترده‌ای از ویژگی‌ها را به دست آورده‌اند و همچنین بسیار قابل تنظیم هستند.
  • ویژگی های جدید و ارتقا. هنگامی که تامین کنندگان ویژگی های جدید را به سرعت در ERP ابری وارد می کنند، بلافاصله در دسترس شما قرار می گیرند. با ERP داخلی، ارتقاء آن بیشتر طول می‌کشد زیرا باید هر نسخه جدید را نصب کنید. سازمان‌ها همچنین متوجه می‌شوند که سفارشی‌ سازی ERP درون محل یک شمشیر دو لبه است: اگر نرم‌ افزار را به‌ طور گسترده سفارشی‌ سازی کرده‌اید، ارتقا به نسخه‌ های جدید می‌تواند بسیار دشوار باشد.
  • کنترل. اگر به کنترل مطلق بر روی مکان داده های خود یا نحوه اجرای نرم افزار خود نیاز دارید، یک سیستم ERP در محل ممکن است مناسب تر باشد.

ERP هیبریدی چیست؟

با ERP هیبریدی یا ترکیبی، شما از ترکیبی از راه حل های داخلی و ابری برای پشتیبانی نیازهای شرکت خود استفاده می کنید. برخی از رایج ترین ترتیبات ERP هیبریدی عبارتند از:

ERP هیبریدی

  • ERP دو لایه شرکت شما همچنان از سیستم ERP موجود در محل برای عملکردهای شرکتی (سطح 1) استفاده می کند، اما سیستم های ERP ابری را برای پشتیبانی از برخی یا همه واحدها یا مناطق تجاری (سطح 2) اضافه می کند. این رویکرد دو لایه ERP می‌تواند هزینه کلی را کاهش دهد و به آن گروه‌ها اجازه می‌دهد تا برای رفع نیازهای محلی سریع‌تر حرکت کنند.
  • پشتیبانی از عملکردهای خاص تجاری ممکن است متوجه شوید که تامین کنندگان راه حل های ابری برای عملکردهای خاص، مانند CRM یا توانایی دسترسی به ویژگی های ERP از تلفن ها یا سایر دستگاه های تلفن همراه در حین حرکت (ERP موبایل) پشتیبانی بهتری ارائه می دهند. در این ترتیب، شما از ERP ابری برای آن توابع خاص استفاده خواهید کرد.

مزایای ERP هیبریدی

در گذشته، بسیاری از سازمان‌ها با گروه‌های تجاری متعدد، یک سیستم ERP در محل را در کل شرکت پیاده‌ سازی می کردند. جذابیت این رویکرد این است که می توانید داده ها را به اشتراک بگذارید و از فرآیند های تجاری یکسان در همه گروه ها و مناطق و همچنین دفاتر مرکزی پشتیبانی کنید. در عمل، این رویکرد اغلب گران، دست و پا گیر و اجرای آن بسیار دشوار است.

مزایای ERP هیبریدی

رویکرد هیبریدی ERP به دلیل ارائه چندین مزیت از جمله:

  • کاهش هزینه. معمولاً خرید یک سیستم ERP ابری متفاوت برای گروه‌ها یا مناطق تجاری نسبت به گسترش یک سیستم ERP واحد در تمام بخش‌های کسب‌وکار هزینه کمتری دارد. هزینه زیرساخت فناوری اطلاعات و پرسنل برای چندین مکان به سرعت افزایش می یابد.
  • پاسخگویی به نیازهای کسب و کار گروه‌های تجاری می‌توانند از میان طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های ERP ابری با ویژگی‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا سریع‌تر از زمانی که منتظر IT شرکت‌ها برای تطبیق یک سیستم ERP بزرگ، فراگیر و گسترده شرکت باشند، نوآوری کنند و نیازهای محلی را برآورده کنند.
  • پیچیدگی کمتر واحدهای کوچک ممکن است فرآیندهای تجاری بسیار ساده تری داشته باشند. گردش کار در یک واحد تجاری کوچک با تعداد انگشت شماری از کارکنان حسابداری ممکن است بسیار متفاوت از فرایند یک بخش 10 میلیارد دلاری با صدها حسابدار باشد. مجبور کردن گروه کوچکتر به اتخاذ فرآیندهای مشابه با بخش بزرگتر ممکن است آن را در پیچیدگی فرآیند خفه کند.

بهترین نرم افزار ERP ایرانی، که توسط شماران سیستم ارائه شده است، هم اکنون در اختیار کسب و کارها می باشد!

5 دلیل برای استقرار ERP هیبریدی

شرکت‌ها یک سیستم ERP ترکیبی را به دلایل زیادی یا ترکیبی از آنها انتخاب می‌کنند. همانطور که ممکن است تصور کنید، این دلایل معمولاً از مزایای ذکر شده در بالا ناشی می شوند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است.

5 دلیل برای استقرار ERP هیبریدی

1. جدیدترین نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی

تأمین‌کنندگان ERP ابری ممکن است در افزودن ویژگی‌های تجارت الکترونیک، تجزیه و تحلیل، رسانه‌های اجتماعی، اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی سریع‌ تر از ارائه‌ دهندگان قدیمی سیستم‌ های ERP داخلی باشند، زیرا ویژگی‌های جدید را می‌توان به یکباره در کل پایگاه مشتری عرضه کرد.

 بسیاری از فروشندگان نرم‌ افزار داخلی نیز نرم‌ افزار ابری را به مجموعه‌ های خود اضافه کرده‌اند و احتمالاً تحقیق و توسعه را بر روی نرم‌ افزار جدیدتر متمرکز می‌کنند. با یک استراتژی ERP ترکیبی، می‌ توانید به ویژگی‌های جدید برای مزیت رقابتی دسترسی داشته باشید و در عین حال همچنان به استفاده از سیستم ERP داخلی خود برای عملکردهایی با تغییر کندتر ادامه دهید.

2.پاسخگویی به نیازهای صنایع یا مناطق خاص

گروه‌ های تجاری می‌توانند از میان بسیاری از راه‌ حل‌های ERP ابری مبتنی بر صنعت یا منطقه‌ ای انتخاب کنند تا به سرعت نیازهای خود را برآورده سازند. به ویژه برخی از صنایع، مانند رسانه‌ های دیجیتال و خدمات تجاری، ممکن است با راه‌ حل‌های جدیدتر ERP ابری نسبت به راه‌ حل‌های قدیمی‌ تر، بهتر مورد استفاده قرار گیرند. واحد های منطقه ای می توانند سیستم هایی را انتخاب کنند که الزامات زبان محلی یا مالیات را برآورده کند.

3.هزینه کمتر

نه تنها یک استراتژی ERP ترکیبی اغلب ارزان‌ تر از گسترش یک سیستم ERP در محل به همه مکان‌ها است، بلکه می‌تواند جریان نقدی را نیز بهبود بخشد زیرا نیاز به سرمایه‌ گذاری بزرگ در اول کار را ندارد.

4.تست سیستم ابری

برخی از سازمان ها از یک استراتژی ERP ترکیبی به عنوان راهی برای آزمایش ارزش ERP ابری قبل از متعهد شدن به استفاده از آن در کل شرکت استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک تولید کننده نرم افزار مالی داخلی خود را نگه داشت اما CRM خود را با یک سیستم ERP ابری جایگزین کرد. با توجه به موفقیت این رویکرد، متعاقباً استفاده از سیستم ERP ابری را برای پوشش بیشتر فرآیندهای تجاری گسترش داد.

5.انطباق با مقررات

یک گروه تجاری ممکن است نیازهای نظارتی خاصی داشته باشد که با یک راه حل جدید ERP ابری راحت تر از انطباق با سیستم ERP شرکتی برطرف شود. همچنین ممکن است به یک سیستم ERP جداگانه برای سرمایه گذاری های مشترک یا اسپین آف های شرکت نیاز داشته باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *