برنامه ریزی تامین مواد MRP مرتبط با برنامه فروش سالانه راهکار جدید شماران سیستم

نگاه جزءنگر و یا بر اساس تبادل اطلاعات شکل می‌گیرد منجر به شکاف اطلاعات در اطلاعات انبار می‌گردد که درنهایت یکی از ورودی‌های اطلاعاتی برنامه‌ریزی مواد (که داشتن اطلاعات موجودی‌های پای خط است) شفافیت خود را از دست می‌دهد.

تغییر و تحول در محیط تولیدی یک فرایند مداوم و پیوسته است که از ثبت سفارش فروش تا برنامه ریزی مواد در آن دخیل هستند و هرگونه توقفی در این فرایند هزینه‌های سربار تولید و به تبع آن بهای تمام شده را افزایش می‌دهد. تعيين درست برنامه زمان‌بندی فروش باعث جلوگيري از انباشت سرمايه در موجودی در جریان خط، کنترل ضايعات، كاهش و يا حذف زمان خواب ماشين‏آلات و تلاش براي استفاده بهتر از آن‌ها، پاسخ گوئی به‌موقع به سفارش‏هاي مشتريان و تأمین مواد اوليه و قطعات موردنیاز در موقع مناسب می‌شود.

نرم‌افزار برنامه‌ریزی مواد شماران سیستم با دیدگاهی یکپارچه بین فروش، تولید و تأمین مواد به توجه به ظرفیت‌های تولید و فروش اقدام به صدور درخواست خرید می‌کند. در این روش در اولین اقدام بر اساس برنامه‌ریزی‌های کلان سازمان یک برنامه جامع سالانه و یا چندساله برای فروش محصولات تهیه می‌شود.

به گزارش واحد تولید شماران سیستم راهکار جدید ارائه‌شده ابزاری پرقدرت است که در 7 گام فرایند برنامه ریزی مواد از زمان برنامه ریزی فروش تا زمان تامین مواد و تحویل به انبار، پروسه را کنترل می‌کند و به طور لحظه ای انحرافات برنامه با عملکرد تولید را مانیتور می‌کند.

 

گام اول: پیش بینی فروش چند ساله محصولات

بر اساس برنامه‌ریزی‌های کلان سازمان یک برنامه جامع سالانه و یا چندساله برای فروش محصولات تهیه می‌شود.

گام دوم: پیش بینی فروش سالانه محصولات

این امکان به کاربر داده می‌شود برنامه چندساله را به برنامه‌های ماهانه برای هرسال تعریف کند.

گام سوم: برنامه سال ماه تولید محصولات

برنامه‌های سالانه در اختیار واحد فروش قرار می‌گیرد تا بر اساس ظرفیت سنجی‌های انجام‌شده میزان تحقق برنامه‌های هر ماه را از دیدگاه تولید اعلام نماید.

گام چهارم: برنامه روز ماه تولید محصولات

برنامه‌های ماهانه واحد تولید به برنامه های روزانه تبدیل می گردد.

گام پنجم: انحراف تولید از برنامه ماهانه

با توجه به یکپارچگی بین تولید و سایر سیستم ها با توجه به ثبت عملکرد تولید می‌توان انحراف بین برنامه فروش، برنامه تولید و تولید واقعی گزارش دهی کرد.

گام ششم: برنامه ریزی کسری مواد

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور اخذ برنامه تأمین در گام بعدی در فرم برنامه‌ریزی مواد با فراخوانی برنامه زمان‌بندی‌شده می‌توان کسری مواد مورد نیاز را بدست آورد.

گام هفتم: ثبت درخواست خرید براساس کسورات مواد

در این فرایند یکپارچه از روی برنامه ریزی مواد میتوان نسبت به درخواست خرید اقدام کرد.

نرم‌افزار برنامه ریزی مواد شماران در واقع ابزاری برای اخذ برنامه احتیاجات مواد که بدلیل یکپارچگی نرم افزار های شماران سیستم امکان کنترل و پایش آن در واحد های فروش، تولید و انبار و در سطح بالاتر مانیتور کردن آن برای مدیریت وجود دارد.

پارامترهای متغیر تولید بدلیل لحظه‌ای بودن تغییرات بدلیل روند پرشتاب تولید نیاز به تصمیمات به لحظه و خراج از توان نرم افزار های موجود دارد و بیشتر به تصمیمات انسانی و حتی براساس سلایق مدیران منجر به تصمیمات لحظه‌ای می شود.

ولی در خصوص تامین مواد بدلیل زمان بر بودن تامین و تورم موجود در بازار از تصمیمات و برنامه ریزی هایی است که می توان به صورت دوره ای اتخاذ کرد و به همین دلیل راهکار ارائه شده بهینه بودن این فرایند را می‌تواند تضمین نماید.

در ضمن شرکت شماران سیستم امکان طراحی گزارشات و طراحی داشبورد تحت وب و یا برخی تغییرات به خواست مشتری را در این راهکار دارد.

 

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *