واقعا متاورس به چه معناست؟

 واقعا متاورس به چه معناست؟

متا کلمه ای یونانی به معنی فراتر بوده و قسمت ورس به اختصار از یونیورس به معنای جهان است پس متاورس را در لغت به فرادنیا می توان معنی کرد. در واقع دنیایی فراتر از واقعیت را می توان معنای متاورس دانست. پس با این تفاسیر برخی از مفاهیم فیزیکی هم صادق نخواهد بود. اما دنیای مجازی هم با وجود شکستن قوانین فیزیک می تواند ارتباطات را نزدیک نماید. توانایی برقراری ارتباط از راه دور یکی از مهمترین آورده های دنیای مجازی بوده است. می توان گفت دنیای متاورس بر بستر اینترنت است.

به طور ذهنی عبارت «متاورس» را در جمله با «فضای مجازی» جایگزین کنید. نود درصد مواقع، معنی اساساً تغییر نمی یابد. دلیلش این است که این اصطلاح واقعاً به هیچ نوع خاصی از فناوری اشاره نمی کند. طرفدارانی از استارت آپ های خاص گرفته تا غول های فناوری استدلال نموده اند که این عدم انسجام به این دلیل است که متاورس هنوز در حال تعریف معنای جدید است. برای مثال، اینترنت در دهه 1970 وجود داشت، اما دید درستی از اینکه اینترنت چیست وجود نداشت.

اما نکته جالبی که در متاورس وجود دارد این است که اکنون با اکثر دستگاه های هوشمند می توانید به این دنیا متصل شوید. از گوشی های هوشمند، کامپیوتر های شخصی و خانگی گرفته تا دستگاه های vr , ar ، حتی کنسول های بازی نیز وارد این دنیا شده اند.

چندین ماه از زمانی که فیس بوک اعلام نموده است نام تجاری خود را به متا تغییر داده و آینده خود را بر روی “متاورس” متمرکز می نماید، می گذرد. متا در حال ساخت یک پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی است، Roblox بازی‌های ویدیویی تولید شده توسط کاربر را تسهیل می‌کند، و برخی از شرکت‌ها چیزی بیشتر از دنیای بازی ها ارائه می دهند. از سوی دیگر، تبلیغات (و پول) زیادی در فروش ایده «متاورس» جمع شده است. فیس بوک، به ویژه، پس از اقدام اپل برای محدود کردن ردیابی تبلیغات، در یک مکان آسیب پذیر قرار دارد.

به طور کلی، فن‌آوری‌هایی که شرکت ‌ها هنگام صحبت درباره «متاورس» به آن‌ها اشاره می‌کنند، می‌توانند شامل واقعیت مجازی باشند،که با جهان‌های مجازی پایدار مشخص می‌شود که به وجود خود ادامه می‌دهند.

بسیاری از شرکت‌هایی که در عرصه متاورس حرکت کرده‌اند، نوعی اقتصاد دیجیتال جدید را نیز متصور هستند که در آن کاربران می‌توانند کالا ایجاد، خرید و فروش نمایند. در دیدگاه‌های آرمان‌گرایانه‌تر متاورس، قابلیت تعامل دارد و به شما امکان می‌دهد آیتم‌های مجازی مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ببرید، اگرچه این سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌ آید.

اما اگر به صورت تخصصی تر به این موضوع بپردازیم، متاورس می تواند در حوزه های مختلفی حضور داشته باشد. مثلا در حوزه پزشکی و روان‌پزشکی عدم مراجعه به صورت فیزیکی می تواند نتیجه شگف انگیزی داشته باشد و به افراد در این زمینه کمک نماید. حتی دانشجویان می توانند از هر مکانی با اساتید خود در ارتباط باشند. حتی بیماری که نیازمند جراحی باشد می تواند از روند درمان خود بهتر آگاه شود. حوزه دیگری که بسیار شاهد آن بوده ایم بازی است و کمپانی های بزرگی در این حوزه حضور داشته اند. از جمله این بازی ها CALL OF DUTY، RESIDENT EVIL، MICROSOFT FLIGHT SIMULATOR که بسیار موفق و جذاب بوده اند می توان نام برد. در بازی‌های متاورس می‌توانند با استفاده آواتار دیجیتالی، شخصیت خود را به صورت دلخواه طراحی نمود. نکته جالب دیگر استفاده از nft ها است که با آنها شخصیت خاص و جذاب خود را می توانید بسازید.

metaverse security fp1170

از جمله حوزه های دیگر می توانیم به گردشگری و خرید و فروش خانه و حتی تجربه مشاغلی مانند فضانوردی و معدن‌کاری و … را نام برد.

غول های فناوری مانند مایکروسافت و متا در حال کار بر روی ساخت فناوری مرتبط با تعامل با دنیای مجازی هستند، اما آنها تنها نیستند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر، از جمله Nvidia، Unity، Roblox، و حتی Snap – و همچنین انواع شرکت‌های کوچکتر و استارت‌آپ‌ها – در حال ایجاد زیرساخت‌هایی برای ایجاد دنیای مجازی بهتری هستند که بیشتر شبیه زندگی فیزیکی ما هستند.

به عنوان مثال، Epic تعدادی شرکت را خریداری نموده است که به ایجاد یا توزیع دارایی‌های دیجیتال کمک می‌کنند در حالی که Unreal ممکن است یک پلتفرم بازی ویدیویی باشد، در صنعت فیلم نیز استفاده می‌شود و می‌تواند ایجاد تجربیات مجازی را برای هر کسی آسان‌تر کند. تحولات ملموس و هیجان انگیزی در حوزه ساخت جهان های دیجیتال وجود دارد. در متاورس حتی کلمات می توانند معنایی داشته باشند. کوکاکولا یک «طعم متولد شده در متاورس» را در کنار یک مینی بازی فورتنایت عرضه کرد. پس در واقع مقرراتی در کار نیست.

ما درک مبهمی از چیزهایی داریم که در حال حاضر وجود دارند که می‌توانیم آن‌ها را متاورس بنامیم و ما می‌دانیم که کدام شرکت‌ها روی این ایده سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما پس از ماه‌ها، هیچ توافقی در مورد این ایده وجود ندارد. متا فکر می‌کند که شامل خانه‌های مجازی می‌شود که می‌توانید همه دوستان خود را برای حضور در آن دعوت کنید. به نظر می‌رسد مایکروسافت فکر می‌کند که می‌تواند اتاق‌های جلسه مجازی را برای آموزش استخدام‌های جدید یا گپ زدن با همکاران از راه دور خود شامل شود.

در یک نقطه در طول ارائه اصلی متا در متاورس، این شرکت سناریویی را نشان داد که در آن یک زن جوان روی کاناپه خود نشسته است و در اینستاگرام می‌چرخد وقتی ویدیویی را می‌بیند که یکی از دوستانش از کنسرتی که در نیمه راه در سراسر جهان برگزار می‌شود، پست کرده است.

سپس این ویدیو به کنسرت می رسد، جایی که زن در یک هولوگرام به سبک انتقام جویان ظاهر می شود. او می‌تواند با دوستش که از نظر فیزیکی آنجاست تماس چشمی برقرار کند، هر دو می‌توانند کنسرت را بشنوند و می‌توانند متن شناور بالای صحنه را ببینند. این جالب به نظر می رسد، اما واقعاً یک محصول واقعی یا حتی یک محصول احتمالی آینده را تبلیغ نمی کند. در واقع، این ما را به بزرگترین مشکل با “متارورس” می رساند.

چرا متاورس شامل هولوگرام می شود؟

هنگامی که اینترنت برای اولین بار وارد شد، با یک سری از نوآوری های تکنولوژیکی شروع شد، مانند توانایی ارتباط و صحبت با دیگران در فواصل دور یا توانایی پیوند از یک صفحه وب به صفحه دیگر. این ویژگی‌های فنی بلوک‌های سازنده‌ای بودند که سپس برای ساختن ساختارهای انتزاعی که اینترنت را می‌شناسیم استفاده شد: وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، و هر چیز دیگری که بر آن عناصر اصلی متکی هستند. این به معنای همگرایی نوآوری‌های رابط است که به طور اکید بخشی از اینترنت نیستند، اما همچنان برای کارکرد آن ، مانند نمایشگرها، صفحه‌کلیدها، ماوس‌ها و صفحه‌نمایش‌های لمسی ضروری هستند

با این حال، محدودیت هایی وجود دارد که ممکن است غلبه بر آنها غیرممکن باشد. وقتی شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت یا متا ویدیوهای تخیلی از چشم‌اندازهای آینده خود را نشان می‌دهند، اغلب تمایل دارند نحوه تعامل مردم با متاورس را پنهان نمایند. هدست‌های واقعیت مجازی هنوز هم بسیار زمخت هستند و اکثر افراد در صورت استفاده طولانی مدت، دچار بیماری حرکت یا درد فیزیکی خواهند شد.

بنابراین، چگونه شرکت‌های فناوری ایده‌ی فناوری خود را بدون نشان دادن واقعیت هدست‌های حجیم و عینک‌های تیره نشان می‌دهند؟ تاکنون، به نظر می رسد راه حل اصلی آنها ساختن فناوری ساده باشد.

با این حال، چندین ماه گذشته ارائه‌های متاورس – از سوی غول‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها – به شدت بر روی چشم‌اندازهای بلندی تکیه کرده‌اند که از واقعیت فاصله می‌گیرند. «متاورس» چیپوتل، تبلیغی بود که در قالب یک بازی ویدیویی روبلکس پنهان شده بود. داستان‌های مربوط به «املاک و مستغلات» کمیاب در «متاورس» به چیزی بیش از یک بازی ویدیویی باگ با توکن‌های زمین مجازی اشاره دارد ( همچنین مسائل امنیتی و حریم خصوصی بسیار واقعی را در اکثر NFT‌های محبوب در حال حاضر پنهان می‌کند).

 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *