داستان موفقیت شرکت پارت پلاستیک خراسان

حبیب کاویانی ، مدیر مالی شرکت « پارت پلاستیک خراسان » که از زمان آغاز به فعالیت این شرکت با آن همکاری داشته است ، دارای مدرک کارشناسی حسابداری است و از سال 1375 در این حرفه به سر می برد و با شرکت های گوناگون صنعتی در زمینه مدیریت مالی و مشاوره مالی همکاری داشته است .
شرکت پارت پلاستیک خراسان (سهامی خاص) به منظور تولید قطعات باک پلاستیک بنزین و گلویی بنزین انواع خودرو در نیمه دوم سال 1382 تاسیس و به تاریخ 25/8/1384 موفق به ارسال اولین محموله تایید شده خود گردید و اکنون به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی این محصول در کشور ، در کنار تولید محصولات دیگر نظیر : فیلتر بنزین ، فیلتر هوا ، محفظه ورودی هوای خودرو ، بشکه پلاستیکی و … ، مطرح می باشد .

1 – به نظر شما یک سیستم بهای تمام شده خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد و با توجه به این که شرکت » پارت پلاستیک » در زمینه قطعات خودرو کار می کند ، نیازهای ویژه شرکت های قطعات خودرویی در این زمینه و به ویژه نیاز شرکت شما چیست ؟
با توجه به شرایط اقتصادی رو به رشد صنایع و ایجاد رقابت های مثبت در آن ، ابقا و رشد عرضه کنندگان محصولات قابل ارائه در بازار مصرف ، مستلزم در اختیار داشتن اطلاعات مکفی از اجزا مختلف تشکیل دهنده بهای تمام شده محصولات عرضه شده خواهد بود .
در سیستم های بهای تمام شده ضمن یکپارچگی اطلاعات ، طبقه بندی و جزء نگری اطلاعات می بایست به گونه ای باشد که کاربر و به صورت مشخص مدیران ارشد واحدهای تولیدی را قادر سازد تا در نهایت سهولت و سرعت به اطلاعات مربوط به اجزای تشکیل دهنده محصول دسترسی پیدا کنند .
بدیهی است اطلاع رسانی دقیق و به موقع یکی از پارامترهای با ارزش مدیران در انتخاب متد و استراتژی های رقابتی برای آنان خواهد بود و ایشان را بر تفوق یافتن بر سایر رقبا توانمند تر خواهد نمود .
در سیستم های بهای تمام شده ضمن حفظ نگاه کلان که در مراجعات مدیران ارشد بیشتر به آن توجه می شود ، اجزای پروسه های تشکیل دهنده از مبدا به صورت خرد نیز می بایست در نظر گرفته شده تا برای پردازش های آتی مورد استفاده قرار گیرند . پیوستگی اطلاعات در این شرایط و امکان شناسایی و رد یابی سرمنشاء داده های تشکیل دهنده آن ، امکان مقایسه ، ارزیابی و در نتیجه تحلیل و سپس اتخاذ تصمیمات لازم در حفظ وضعیت موجود ، یا تغییر در طبقه یا اجزای تشکیل دهنده بهای محاسبه شده را در پی خواهد داشت .
شرکت پارت پلاستیک خراسان نیز به عنوان یکی از قطعه سازان صنایع خودرو سازی در ایران ، با توجه به نیازهای جاری و همچنین الزام خودرو سازان بر وجود اطلاعات قابل اتکا از ابتدای ورود به این بخش از صنعت ، اهتمام به اتخاذ روش ها و ابزارهای مناسب برای حصول به این مهم داشته است .
بدیهی است برای مشتریان بزرگی همچون شرکتهای خودرو سازی ، وجود اطلاعات متقن و قابل اعتنا و اتکا ، موضوعیت داشته و از نقاط قوت و یا ضعف بارز طرفین قرارداد با ایشان قلمداد خواهد گردید .
2 – آیا نرم افزار شماران پاسخ گوی نیازهای شما در این زمینه بوده است ؟ نظر شما در رابطه با خدمات پس از فروش ارائه شده از سوی شرکت « راهبران شماران سیستم » چیست ؟ اگر امکان دارد درباره افق انتظاری که از خدمات پس از فروش شرکت های نرم افزاری دارید ، برای ما بگویید .
البته این شرکت در بکارگیری نرم افزار شماران جوان تلقی می گردد ، لیکن این نرم افزار طی همین مدت نیز در حوزه محاسبات بهای تمام شده ، توانایی خود را نشان داده است . در ارتباط با خدمات پس از فروش نیز شرکت شماران سیستم شرایط به نسبت مطلوبی را دارد . گرچه مشکلاتی که شاید ما حصل بعد مسافت نسبتاً طولانی محل استقرار این شرکت در شهرستان نیشابور به نسبت تهران دارد ، میتوانست بهتر از این نیز باشد .
3 – به تازگی شرکت پارت پلاستیک نرم افزارهای « نت » و « کنترل کیفی » از مجموعه نرم افزارهای مهندسی و هم چنین نرم افزار « داشبورد » از مجوعه نرم افزارهای مدیریتی شرکت شماران سیستم را خریداری کرده است . از دیدگاه شما اهمیت استفاده فراگیر از یک نرم افزار یکپارچه در حوزه های گوناگون فعالیت سازمان چیست ؟ برای نمونه در خیلی از سازمان ها نرم افزارهای مهندسی و یا اتوماسیون به طور جزیره ای استفاده می شوند و با نرم افزارهای مالی ، فروش ، انبار ، حقوق و دستمزد و … در پیوند نیستند . چه طور شد شما تصمیم گرفتید نرم افزارهای مهندسی سازمان خود را هم در ذیل یک سیستم یکپارچه قرار دهید ؟
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد ، این شرکت از بدو ورود به جرگه قطعه سازان خودرو ، در راستای تعاملات فی مابین اقدام به تامین و یا تولید زیر ساخت های مورد نیاز خود نمود . لیکن از هم گسیختگی های بانکهای اطلاعاتی گرچه با توجه به نیازهای داخلی سازمان طراحی و ساخته شده بودند ، اما باعث اتلاف زمان ، دوباره کاری و یا بعضاً بروز اشتباهات کاربری را اجتناب ناپذیر می کرد .
به همین منظور با مطالعات و مشورت هایی که صورت پذیرفت ، سازمان مصمم گردید که ابزاری که این مشکلات را در پی نداشته باشد ، را به خدمت بگیرد .
بدیهی است یکپارچگی و وجود پیوستگی های منطقی تمامی داده های موجود در هر واحد امکان پیگیری ، تحلیل و عکس العمل مناسب نسبت به پدیده های درون و برون سازمانی را در کمترین زمان ، حداقل هزینه و با کمترین انحراف ممکن می نماید .
4 – شرکت راهبران شماران سیستم از شرکت پارت پلاستیک در زمینه ارائه خدمات پس از فروش رضایت نامه دریافت کرده است . این به سبب ارئه خدمات مناسب از سوی همه همکاران و دوستان ما در تمام واحدها بوده است . اما تا جایی که ما اطلاع داریم شما از نحوه ارائه آموزش ها و مدیریت پروژه بهره برداری از نرم افزار بسیار راضی بودند . به نظر شما یک مدیریت پروژه خوب و یک آموزش مناسب باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟
به مصداق آنکه سپاسگزاری از بزرگوارانی که استحقاق آن را دارند شکر خالق است ، قدردانی این واحد را از تلاش پرسنلی که حداکثر تلاش خود را در زمینه های مختلف همکاری به عمل آورده اند ابراز نموده و در خصوص آموزش و مدیریت پروژه به نظر می رسد که شناخت از نیازها ، توانمندی ها و نقاط ضعف مجموعه ای که پروژه برای آن تعریف شده است ، گام اول را تشکیل می دهد .
به گونه ای که یک عرضه کننده منصف ، منافع خود و مشتری خود را در یک راستا ببیند و تداوم فعالیت و همکاری را بر منافع کوتاه مدت اولویت ببخشد . با این نگاه مدیر پروژه بر اساس مطالعه و تشخیص نیازهای مجموعه مورد نظر ، داشته های خود را به مشتری عرضه و چشم انداز پایانی کار را برای تصمیم گیری وی ترسیم می نماید .
در فرآیند آموزش ضمن ارائه امکانات ارائه شده همراهی مشتری تا حصول نتیجه شرط همان انصافی است ، که قبلاً نیز به آن اشاره رفته بود .
5 – نقش مدیران ارشد سازمانها و اراده مدیریتی آن ها در بهره برداری از نرم افزار ها را چه میزان ارزیابی می کنید ؟
تمام تلاشی که در سطوح میانی صورت می پذیرد آن است که بهره برداری از نرم افزارها و ابزارها ، امکانات و اطلاعات قابل اتکایی را در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار دهد ، تا با بهره گیری از آن ، پیشبرد اهداف سازمان با سهولت و سرعت بیشتری ممکن و میسر گردد .
اگر داده های استخراج شده از نرم افزارها با سهولت ، در زمان مناسب و مستند باشد ، انگیزه رجوع مدیران به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت .
در زمینه گزارش دهی به مدیران استفاده از انواع و اقسام فرمت ها و نمودارها در تمامی جداول و گزارشات ، این داده ها
دقیقاً در همین رابطه بود که این شرکت اقدام به خرید زیر سیستم داشبورد نمود .
 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *