5 نوع مختلف از برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید فرایند ایجاد یک برنامه برای تولیدات آینده در یک سازمان تولیدی است. این تکنیک برای عملیات تولید در عصر حاضر، یک امر ضروری است، زیرا زمینه را برای نحوه اجرای تولید و شناسایی موقعیت‌هایی که منجر به کاهش بهره وری می شود فراهم می کند. بدون برنامه ریزی تولید، واحدهای تولیدی نمی توانند فرایندهای تولید خود را به طور کارآمد برنامه ریزی کنند که همین امر موجب محدود شدن کل تولید خواهد شد. هنگامی که در طول فرایند برنامه‌ریزی، اشتباهاتی انجام می‌‌گیرد، نتیجه یک برنامه نادرست است که منجر به تحویل دیر هنگام سفارشات، هرج و مرج داخلی، مشتریان ناراضی و از دست دادن تجارت می‌شود.

ایجاد یک برنامه تولید شامل بسیاری از حوزه‌های مختلف است که باید برای ایجاد یک برنامه واحد و تعیین اهداف تولید، گرد هم آیند. یکی از اهداف اصلی برنامه تولید، استفاده بهینه از تمامی منابع و مواد موجود است؛ بدین صورت که با داشتن برنامه تولید، مطمئن خواهید شد که برای خرید مواد، فقط باید چیزی را بخرید که در حال حاضر برای تامین شغل خود نیاز دارید. درک انواع برنامه‌ ریزی تولید به شما کمک می کند موقعیت‌هایی را شناسایی کنید که در آن منابع و مواد موجود تا حد امکان به صورت کارآمد مصرف شوند.

نرم افزار bpms از ایجاد آشفتگی در سازمان جلوگیری می کند. برای سفارش نرم افزارهای حسابداری شماران سیستم، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع روش برنامه ریزی تولید

انواع برنامه ریزی تولید

در این بخش می خواهیم با انواع برنامه ریزی تولید آشنا شویم.

برنامه ریزی مبتنی بر شغل

یکی از انواع برنامه ریزی تولید، برنامه ریزی مبتنی بر شغل یا پروژه محور که به آن Job-Based Planning هم گفته می‌شود، بر تولید یک محصول در یک واحد، متمرکز است و یا توسط یک کارگر واحد یا گروهی از افراد اداره می‌شود. نوع مشاغلی که تحت این نوع از برنامه‌ ریزی تولید قرار دارند، می‌تواند بسیار کوچک یا بزرگ باشد؛ همچنین اجرای برنامه‌ ریزی تولید برای مشاغل در مقیاس کوچک که به تجهیزات تخصصی بسیار کمی نیاز دارند نسبتاً آسان است. این نوع از برنامه ریزی تولید اجازه می‌دهد تا محصولات مطابق با درخواست مشتری ساخته شوند.

روش دسته ای یا Batch Method

تولید دسته ای زمانی استفاده می‌شود که اقلام به صورت گروهی تولید شوند، نه به صورت انفرادی یا از طریق تولید مداوم. در تولید دسته ای، ابتدا مواد برای کل دسته اندازه گیری می‌شود و بعد از انجام فرایندهای لازم، به صورت همزمان تولید محصولات دسته ای آغاز و به پایان خواهد رسید. چالشی که هنگام استفاده از برنامه‌ ریزی تولید دسته ای رخ می‌دهد، در نظر گرفتن محدودیت ها در هر مرحله عملیاتی است که عدم توجه به این مسئله، می‌تواند در منابع شما مشکلاتی به وجود آورد.

 Flow Method یا روش جریان

این متد یک روش تقاضا محور است که با جریان مداوم واحدها در خط تولید مشخص می شود. این تکنیک معمولا در تولید تلویزیون‌ها و لوازم خانگی استفاده می شود که در آن محصول توسط تعدادی عملیات جمعی تولید می شود و در آن مواد از یک مرحله به مرحله دیگر بدون تاخیر زمانی یا وقفه حرکت می کنند. مزایای روش جریان این است که تولید کنندگان می توانند تعداد اقلام در حال فرایند و کالاهای نهایی را که در موجودی نگهداری می شوند به حداقل رسانده و در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنند.

استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری برای سازمان هایی که مجبور به کارهای تکراری می باشند بهترین انتخاب است. به کمک این نرم افزار می توانید سرعت کار خود را بیشتر کنید.

روش های برنامه ریزی تولید

روش تولید انبوه

روش تولید انبوه بسیار شبیه به تولید جریان است؛ این تکنیک برای تولید تعدادی از محصولات مشابه در مدت زمان کوتاه بسیار سودمند است. برخی از تاسیسات تولید دارای خطوط مونتاژی هستند که به نوع خاصی از اقلام اختصاص داده شده اند که زمان تعویض مورد نیاز را کاهش داده و بازده کلی تولید را افزایش می دهند. استفاده از این روش به تولید کنندگان اجازه می دهد تا سود خود را افزایش دهند چرا که هزینه تولید بسیار کاهش می یابد. با روش تولید انبوه یا همان Mass Production Method، ظرفیت منابع موجود و زمان تولید مورد نیاز در هر عملیات برنامه ریزی خواهد شد. سفارش تولید محتوای متنی در دیجیتال مارکتینگ سرو.

روش تولید فرایندی

تولید فرایندی نوعی فرایند پیوسته است که مشابه تولید انبوه و تولید جریان است اما با جریان مداوم مواد در خط تولید مشخص می شود. معمولا کالاهای تولید شده در این روش، جزء واحدهای گسسته محسوب نمی شوند؛ برای مثال، تولید و فرآوری مایعات، گازها یا مواد شیمیایی که در آن محصول در یک توالی یکنواخت و استاندارد تولید می شود. روش Process Manufacturing Method، از ماشین آلات خاص و پیچیده ای برای پردازش مواد در هر مرحله از عملیات استفاده می کند؛ به همین دلیل ایجاد خطا در این مرحله به حداقل میزان خود خواهد رسید، چرا که تغییر از یک نوع کالا به نوع دیگر، نیازمند یک دوره تغییر طولانی است.

فناوری برنامه ریزی تولید

درک انواع برنامه ریزی تولید قبل از اجرای یک روش برنامه ریزی که متناسب با عملیات شما باشد ضروری است؛ همچنین ایجاد یک برنامه تولید برای تاسیسات تولیدی شما مزایای زیادی دارد. با این حال، در نظر گرفتن هر منبع، مواد و تغییر برنامه می تواند چالش برانگیز باشد. همین امر موجب می شود که بسیاری از تولید کنندگان به سیستم‍‌های برنامه‌ ریزی و زمان بندی پیشرفته (APS) روی آورند. بسیاری از سازمان ها از بهترین ابزارها برای منابع سازمانی استفاده می کنند که امکان برنامه ریزی همزمان را فراهم می کند. به کمک برنامه ریزی تولید، می توانید محصولات خود را در زمان موعد تحویل دهید.

five types of production planning

نرم افزار برنامه ریزی پیشرفت

نرم افزارهای برنامه ریزی پیشرفته یا همان (Advanced Planning and Scheduling Software (APS برای عملیات تولیدی مدرن به یک امر ضروری تبدیل شده است، چرا که تقاضای مشتریان افزایش مجموعه محصولات، تحویل سریع و کاهش هزینه‌ها می باشد. این سیستم ها به برنامه ریزان کمک می کنند تا در زمان صرفه جویی کرده و در بروزرسانی اولویت‌ها، برنامه‌های تولید و برنامه‌های موجودی، تغییر ایجاد کنند. سیستم های APS را می توان به سرعت با یک نرم افزار ادغام کرد تا کمبودهایی که در این نرم افزار وجود دارند، به کمک سایر نرم افزارها جبران شود. به کمک نرم افزار برنامه ریزی پیشرفته می توانید:

  • برنامه‌های بهینه ای ایجاد کنید که کارایی تولید و عملکرد تحویل را متعادل سازد.
  • توان عملیاتی را برای افزایش درآمد به حداکثر برسانید.
  • برای کاهش موجودی، عرضه را با تقاضا همگام کنید.

پیاده سازی نرم افزار برنامه ریزی پیشرفته (APS) با بهره گیری از داده‌های عملیاتی که قبلا در سیستم erp داشتید، عملیات تولیدی شما را به سطح بعدی بازده تولید می برد؛ همچنین نرم افزار برنامه ریزی تولید گامی در جهت بهره وری و افزایش تولید خواهد بود.

جمع بندی

برنامه ریزی تولید به فرایند تصمیم گیری برای منابع مصرفی گفته می شود که سازمان‌ها برای عملیات‌های آینده به آن نیاز خواهند داشت. سیستم برنامه ریزی تولید به سازمان ها کمک می کند تا برای تولید تعدادی مشخص از محصول، با صرف کمترین هزینه، برنامه مشخصی داشته باشند. در این مقاله با پنج نوع مختلف از برنامه ریزی تولید آشنا شدیم که با کمک آنها می توانید برای منابع خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *