انواع سیستم erp: معماری و ماژول های سیستم erp

دنیای فناوری اطلاعات با سرعت زیادی در حال پیشرفت است به طوری که برنامه‌های مختلف، راه حل‌های مختلفی را برای مدیریت بهتر فرایندها ارائه می‌دهند. هدف سیستم erp تبدیل شدن به یک ابزار ایده آل است تا بتواند تمام فرایندهای تجاری را در یک سیستم حمل کند که این مسئله تنها از طریق توسعه سیستم‌های اتوماسیون امکان پذیر خواهد بود. انواع مختلفی از سیستم های erp و ماژول های erp مختلف وجود دارند که همین امر موجب شده تا انتخاب بهترین سیستم ERP برای مدیران سازمان‌ها سخت باشد. هدف ما در این مقاله آشنایی با امکانات، ویژگی‌ها و مشخصات سیستم‌های erp است؛ همچنین نمونه‌هایی از  سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ویژگی های سیستم erp

با استفاده صحیح از یک سیستم erp، می توانید اکثر فرایندهای کسب و کار خود را بهبود بخشیده و بهینه کنید؛ همچنین امکان پیاده سازی آن در حوزه‌های مختلف کاری شرکت وجود دارد. علاوه بر اینها، امکان شخصی سازی سیستم‌های erp بر اساس نیازهای سازمان و ترجیحات شخصی وجود دارد. با توجه به اینکه erp یک سیستم جامع نیست، مدل های مختلفی دارد که جنبه های مختلف زیر را کنترل می کنند:

  • تولید
  • خریدها
  • مدیریت پروژه
  • پردازش سفارش
  • حقوق و دستمزد
  • کارمندان و کارکنان
  • لجستیک (Logistics)
  • دارایی یا همان سرمایه
  • پیش بینی های بودجه
  • برنامه ریزی منابع سازمانی

Types of ERP systems

با ارزش‌ترین مزیت حذف فرایندهای دستی یا اتوماسیون تجاری این است که خطر خطای انسانی را کاهش داده و به انجام سریع‌تر و آسان‌تر عملیات سازمان کمک می‌کند. با توجه به اینکه تمامی کارکنان از یک پلتفرم استفاده می‌کنند، سیستم erp دیوارهای مجازی بین بخش‌ها را از بین برده و باعث بهبود عملکرد کارکنان شده است. یکی دیگر از مزایا نرم افزار erp ایجاد ارتباط با کارمندان بخش‌های مختلف است که موجب تسهیل همکاری با آنها شده است.

صرف نظر از اندازه سازمان شما، erp برای همه در دسترس است و باعث کاهش هزینه برای انجام بسیاری از امور شده است. به کمک سیستم ERP، تمامی اطلاعات شما در فضای ابری نگهداری و ذخیره می شود که بروز رسانی های منظم و امنیت داده‌ها را فراهم خواهد کرد.

ماژول های erp: انواع سنتی سیستم erp

سیستم های erp یک برنامه کاربردی می باشند که شامل ابزارهای مختلفی برای فرایندهای تجاری مهم هستند. در این بخش می خواهیم با مهمترین ماژول‌های برنامه erp آشنا شویم:

  • مدیریت زنجیره تامین: این بخش به کارکنان کمک می‌کند تا تمام فرایندهای مربوط به تامین زنجیره را کنترل کنند؛ به عنوان مثال، همیشه نیاز به برنامه ریزی مقدار مواد و محاسبه کمیسیون وجود ندارد که این امر به وسیله Supply Chain Management یا همان SCM انجام خواهد شد.
  • مدیریت چرخه عمر محصول یا (Product Lifecycle management (PLM: این ماژول ممکن است برای شرکت هایی که محصولات مختص به خود را تولید می‌کنند مناسب باشد. شروع این فرایند با کنترل طراحی پروژه و کیفیت آن است و در نهایت به هزینه‌ها و اجزای استفاده شده ختم می شود. تمامی این کارها برای بهینه سازی مصرف مواد و متریال می باشد.
  • مدیریت ارتباط با تامین کننده یا SRM: این ماژول می تواند به شما کمک کند تا جلسات کاری را برنامه ریزی کرده یا میزان بودجه را محاسبه کنید؛ همچنین تهیه یک صورتحساب برای تامین کنندگان، به کمک این برنامه امکان پذیر است.
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): این ماژول یکی از مهمترین عملکردها است چرا که ارتباط بین متخصصان بازاریابی سازمان و مشتریان را برقرار می کند.
  • منابع انسانی یا Human Resource: اصولا زیر نظر داشتن تمامی کارکنان در شرکت‌های بزرگ کاری سخت و گاهاً غیر ممکن است؛ به همین دلیل اگر قصد شما رشد شرکتتان می باشد، بهتر است از این ماژول استفاده نمایید. ماژول منابع انسانی یا همان HR شامل یک پایگاه داده با تمام اطلاعات تماس، میزان حقوق کارمندان و مشارکت آنها در امور مختلف می باشد.
  • ماژول مالی (Finance Module): این ابزار یکی از بهترین و دقیق ترین ابزارها است که برای مدیریت دارایی ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ همچنین این ماژول تمامی داده های مالی را از سایر ماژول ها و بخش های دیگر سازمان جمع آوری کرده و با تجزیه و تحلیل داده ها، یک گزارش کار برای شما ایجاد می کند.

طبق مواردی که گفته شد، متوجه شدیم که سیستم erp ابزاری حیاتی برای رشد شرکت شما است و بسیاری از عملیات ها مانند تامین، تحویل، امور مالی و سایر موارد دیگر را پردازش می کند. ممکن است این پلتفرم را در هر مرحله از چرخه عمر محصول، از تولید تا فروش، نیاز داشته باشید.

انواع معماری سیستم ERP

معماری سیستم های erp به دو دسته اصلی سیستم های پست مدرن (Post Modern Systems) و سیستم های یکپارچه یا همان Monolithic Systems می‌باشد که همانطور که از نام آنها پیداست، مشخص است که کدام یک از آنها جدیدتر است.

انواع معماری سیستم erp

معماری یکپارچه سیستم erp

  • برای بهبود سیستم، باید آن را بروز کنید.
  • نوع یکپارچه سیستم های erp دارای یک پشته فناوری و طراحی تامین کننده است.
  • معماری یکپارچه انعطاف پذیر نیست و نمی توان آن را با رشد کسب و کار ارتقا داد.

معماری پست مدرنِ سیستم erp

  • تمرکز این سیستم بر روی مشتریان است، چرا که استفاده از آنها راحت تر است.
  • مجموعه محصولات این نوع از معماری شامل رسانه های اجتماعی و یک ابر است.
  • معماری پست مدرن انعطاف پذیر و ساده می باشد؛ همچنین جداول پیچیده ای که در سایر محصولات استفاده می‌شود، در این معماری وجود ندارد.

بهترین برنامه های سیستم erp

به عنوان کاربر، شاید در زمان پیاده سازی سیستم erp در کسب و کار خود، اولین دغدغه شما نحوه کار کردن با این برنامه باشد، به همین دلیل در این بخش ما بهترین برنامه های سیستم erp را معرفی کردیم که ممکن است حداقل یکبار از آنها استفاده کرده باشید.

  • Acumatica: یک سیستم erp ابری است که برای شرکت های کوچکی که به خدمات حسابداری اولیه برای کمتر از 10 کاربر نیاز دارند مناسب می باشد.
  • Oracle NetSuite: این برنامه مشاهده داده‌های تجاری با قیمت‌های نسبتاً کم را فراهم می کند. علاوه بر این، بر روابط بلند مدت متمرکز است، چرا که می‌تواند آن را با رشد شرکت خود مقیاس دهد.
  • Sage: این erp شامل چندین محصول برای مشاغل کوچک ارائه می دهد و هدف آنها اجرای امور مالی، خودکار سازی فرایندهای دستی اصلی و کاهش زمانی است که برای کارها صرف می کنید.
  • مایکروسافت داینامیک: این erp به شما امکان می‌دهد تا برخی از جنبه‌های امور را با توجه به توانایی ها، مخاطبان و بودجه ماهانه شرکت توسعه و تنظیم کنید.
  • Epicore: در این پلتفرم می توانید ماژول های مختلف زیادی برای عملیات تجاری خود پیدا کنید.

ماژول های سیستم erp

  • Infor CloudSuite: مزیت اصلی این erp، انعطاف پذیری آن است که یک گزینه عالی برای شرکت ها با رشد سریع است که نیاز به پیش بینی تغییرات و برآورده کردن الزامات دارند.
  • QAD: این سیستم که یکی از انواع سیستم erp است، با ارائه یک راه حل ساده ابری می تواند برخی از هزینه های شما را کاهش دهد؛ همچنین شرکت‌های کوچک می توانند برای توسعه کسب و کار روی این برنامه حساب کنند.
  • Oracle: این شرکت در ایجاد محصولات نرم افزاری شرکتی تخصص دارد و بیشتر سیستم هایی برای مدیریت پایگاه داده ارائه می دهد. این برنامه یک گزینه عالی نه تنها برای شرکت های بزرگ، بلکه برای استارت آپ ها می باشد، چرا که تنظیم اطلاعات می تواند در وقت کارمندان شما صرفه جویی کند.
  • PeopleSoft: این شرکت، منابع انسانی، تولید، امور مالی و مدیریت ارتباط با مشتری را ارائه می دهد که این ابزار جزء ضروری ترین ها برای هر جایگاه و سازمانی می باشد.

برنامه های معرفی شده، دارای بهترین ماژول های ERP هستند که به شمار کمک می کنند تا فعالیت های خود را با بالاترین کیفیت انجام دهید.

مزایا سیستم ERP

در سازمان‌ها زمینه‌های زیادی وجود دارد که نیازمند پیاده سازی سیستم erp می باشد. به عبارتی دیگر، وجود چنین اپلیکیشن هایی با محافظت از اطلاعات شما، خودکارسازی فرایندها و ایجاد گزارش، کسب و کار شما را ساده‌تر می کند؛ بنابراین عملیات و برنامه ریزی های روزانه آسان‌تر خواهند شد.

کاهش هزینه های فناوری اطلاعات

از دیگر مزایا سیستم ای ار پی، کاهش هزینه های فناوری اطلاعات است. اگر چه این پلتفرم نیاز به سرمایه گذاری های گران قیمت دارد، اما می توانند هزینه های IT شما را کاهش و کارایی آنها را افزایش دهند. با کمک برنامه erp، می توانید تمامی هزینه ها را بر روی پلتفرم جامع erp متمرکز کنید. علاوه بر این، کارکنان شما دیگر نیازی به یادگیری نحوه استفاده از طیف گسترده ای از ابزارها با عملکردهای مختلف ندارند، چرا که این پلتفرم شامل ماژول هایی است که هر حوزه از کسب و کار شما را کنترل می کند.

ایجاد نگرشی بهتر برای مدیریت

ایجاد نگرشی بهتر توسط سیستم rep، باعث ایجاد دسترسی بهتر تمامی بخش ها به فرایندهای جاری در شرکت می شود. با استفاده از سیستم erp، می توانید در هر زمان نتایج کار، سهام فروش و کارایی کارکنان خود را مشاهده کنید که این مسئله یکی از مزایا سیستم erp است که باعث افزایش هوشیاری کارکنان شما خواهد شد. با استفاده از انواع سیستم erp، کارمندان قادر خواهند بود گردش کار ثابتی داشته باشند و ارتباط راحت تری با بقیه بخش ها برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟

حذف کارهای دستی

همانطور که گفته شد با استفاده از برنامه های erp می توانید دید بهتری به عملکرد سازمان خود داشته باشید که همین امر باعث شده در ایجاد گزارش و برنامه ریزی برای آینده سازمان بهتر عمل کنید. ERP در هر بخش یک سیستم گزارش یکپارچه برای هر فرایند ارائه می دهد. با وجود یک منبع واحد از اطلاعات قابل اعتماد، می توانید گزارش های مفید ایجاد کنید تا بتوانید داده ها را تجزیه و تحلیل نمایید.

مزایا سیستم های erp

ماژول های انعطاف پذیر ERP

در سازمان های بزرگ، اکثر مهندسان پیشنهاد می کنند چندین بخش سیستم را با هم پیاده سازی کنند تا تمام نیازهای شرکت برآورده شود. هر ماژول برای عملیات مستقل یا به دنبال ادغام بخش های بزرگتر توسعه یافته است. بنابراین شما می توانید تنها بخش هایی را انتخاب کنید که متناسب با فرایندهای تجاری شما باشند.

افزایش بهبود عملکرد سازمان ها

با پیاده سازی سیستم erp، فعالیت های روزانه سازمان ها دیگر زمان زیادی را از شما نمی گیرند و می توانید از شرّ فرایندهای دستی خلاص شوید. از جمله مزایا انواع سیستم erp این است که کارکنان شما می توانند بر روی سایر کارهای مهم شرکت تمرکز داشته باشند؛ علاوه بر این، سیستم erp، به هماهنگ کردن کلیه فعالیت‌های شرکت کمک خواهد کرد. با استفاده از برنامه ای ار پی، قادر خواهید بود فرایندهایی مانند پیش بینی تقاضا، ایجاد سفارش و ردیابی محصول را از مرحله تولید تا تحویل کنترل نمایید.

افزایش تعامل با مشتریان

با پیاده سازی سیستم erp، حتی مشتریان شما هم متوجه تغییرات به وجود آمده در سازمان شما خواهند شد. تیم شما قادر خواهد بود اطلاعات جمع آوری شده و ساختار یافته ای را در مورد همه مشتریان بدست آورد. آنها می توانند به جای صرف زمان برای پیدا کردن اطلاعات شخصی شما، بر ایجاد و حفظ روابط تمرکز کنند که نهایت این امر موجب افزایش وفاداری آنها و تعامل شما با مشتریان خواهد شد.

امنیت داده ها

یکی از ارزشمند ترین مزایای پیاده سازی سیستم erp، ایمنی اطلاعات کاربران شما است. با توجه به اینکه سیستم شما مملو از اطلاعات محرمانه است، یکی از مزایا و ویژگی انواع سیستم erp، کنترل دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مشتریان است. با انتخاب گروهی از افراد می توانید اطلاعات مختلف افراد را مشاهده و ویرایش کنید؛ همچنین این داده‌ها در فضای ابری نگهداری و ذخیره می شوند که سرقت را برای هکرها دشوار تر خواهند کرد.

به صورت کلی، هدف سیستم erp بهینه سازی فرایندها، بهبود ارتباطات بین بخش ها و کارایی آنها می باشد. اما دلیل اصلی انتخاب این برنامه توسط کارآفرینان، صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه ها در کنار کسب سود و رشد است. برنامه های کاربردی erp می توانند بیش از آنچه انتظار دارید هزینه داشته باشند اما به دلیل مزایای بسیاری که دارند، پیاده سازی آنها بسیار ارزشمند است.

جمع بندی

حال که با انواع سیستم های erp آشنا شدیم، تنها دلیلی که ممکن است باعث ایجاد شک در انتخاب مناسب ترین برنامه erp شود، می تواند هزینه تهیه و راه اندازی ERP باشد. این نکته را در نظر بگیرید، اگر چه هزینه تهیه و راه اندازی سیستم erp بالا است اما ارزش قیمتش را دارد. شماران سیستم با تجربه چندین ساله در زمینه تولید انواع نرم افزارهای اتوماسیون اداری، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *