10 مهارت اساسی حسابداری

حسابداری شغلی است که شما علاوه بر دانش و اطلاعات بالا، به تقویت برخی مهارت های خود نیاز دارید تا بتوانید پاسخگوی نیازهای سازمان مورد نظر باشید. حسابداران علاوه بر اینکه طیف گسترده ای از داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند، با مشتریان زیادی در ارتباط هستند، پس باید بتوانند اطلاعات مالی را طوری که یک فرد معمولی متوجه می شود تجزیه و تحلیل نمایند. نکته مهم دیگری که در رشته حسابداری وجود دارد، بروز بودن است. توانایی یادگیری و سازگاری، برای رشد شغلی امری بسیار حیاتی است. همانطور که حرفه خود را در حسابداری مدیریت می کنید، باید گام هایی را برای پیشرفت خود بردارید و مهارت های خود را ارتقا دهید. در این مقاله می خواهیم با 10 مهارت اساسی حسابداری آشنا شویم.

مهارت های حسابدار در رزومه

چگونه یک حسابدار شویم؟

حسابداری رشته ای است که جای کمی برای خطا وجود دارد، بنابراین جای تعجب نیست که کارفرمایان به دنبال مهارت های فنی در حسابداران خود هستند تا اطمینان حاصل کنند که آنها تخصص لازم را برای مدیریت دقیق، تجزیه و تحلیل فعالیت های مالی سازمان دارند. مهارت های یک حسابدار با توجه به عنوان شغلی می تواند متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، حسابداران رسمی در فرم های مالیاتی، صورت های تراز و سایر اشکال اسناد مالی تخصص دارند. در حالت کلی، حسابداران باید صرف نظر از عنوان شغلی که دارند، داده های مالی پیچیده را بررسی و تفسیر نمایند و یافته های خود را به وضوح به مشتریان منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: cpa در حسابداری چیست؟

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار

در حالی که طیف گسترده ای از مشاغل در حسابداری مانند حسابدار قانونی، تحلیلگر مالی، مشاور مالی شخصی وجود دارد، کارفرمایان به دنبال برخی از مهارت های مهم در رزومه شما می باشند. به این نکته توجه کنید که شما به عنوان یک حسابدار، باید علاوه بر مهارت های سخت (hard skills) در پی تقویت مهارت های نرم (soft skills ) نیز باشید. در این بخش با 10 مهارت اساسی حسابداری آشنا خواهیم شد.

آشنایی با روش های حسابداری

بدون شک، قوانین موجود در رشته حسابداری با GAAP یا اصول پذیرفته شده حسابداری مطابقت دارد. این اصول برای استانداردسازی شیوه های حسابداری در شرکت ها و صنایع در سراسر دنیا طراحی شده اند؛ به همین دلیل آگاهی از استانداردهای نظارتی مربوط به امور مالی شرکت ها و امور مالی عمومی، برای اطمینان از رعایت الزامات گزارشگری مالی و حفظ یکپارچگی در شیوه های حسابداری سازمان بسیار مهم است.

مهارت های کارشناس حسابداری

تسلط بر نرم افزار حسابداری

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نرم افزارهای مختلف برای سرعت بخشیدن به کارها، تسلط بر نرم افزارهای حسابداری، یکی از مهمترین مهارت های حسابدار است، چرا که بیشتر کار او در کار با نرم افزارهای مختلف خلاصه می شود. علاوه بر نرم افزار حسابداری صنعتی، یک حسابدار باید با نرم افزارهایی برای مدیریت بهتر کارها آشنایی داشته باشد. بنابراین داشتن دانش کافی در مورد نرم افزارهای حسابداری، می تواند به شما کمک کند تا از یک کارمند بالقوه متمایز شوید.

برای مشاغل سطح بالا مانند حسابداران ارشد و تحلیلگران مالی، توانایی پیمایش نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) یک مهارت حسابداری ضروری است. سازمان ها از نرم افزار ERP برای مدیریت فعالیت های تجاری روزمره مانند زنجیره تامین، تولید و عملیات استفاده می کنند. آشنایی با نرم افزار تجزیه و تحلیل کسب و کار، یکی دیگر از مهارت های حسابدار است، زیرا داده های خام را می گیرد و آنها را به اطلاعات واضح و معنی دار برای تصمیم گیری های تجاری تبدیل می کند.

آشنایی با شیوه های عمومی بازرگانی

گذراندن دوره های بازرگانی همراه با رشته حسابداری یک ایده هوشمندانه است. حسابداران معمولا با کارمندان سایر بخش ها، همکاران و مشتریان در سایر صنایع کار خواهند کرد؛ به همیت جهت داشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه ارتباط با افراد و امور بازرگانی، این امکان را به شما می دهد تا نیازهای مالی مشتریان داخلی و خارجی را بهتر درک کنید و کمک های حسابداری حرفه ای مورد نیاز آنها را با دانش ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزارهای حسابداری رایگان

مهارت های ارتباطی

حسابداران باید بتوانند داستان پشت اعداد را بیان کنند، به ویژه برای همکارانی که در بخش‌های دیگر با اصول و اصطلاحات حسابداری آشنا نیستند. مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری برای موفقیت در هر نقش حسابداری حیاتی هستند.

مهارت های یک حسابدار موفق

توانایی تجزیه و تحلیل داده ها

داده های مالی یک سازمان یکی از بزرگترین دارایی های آن است. داده ها تقریباً در هر زمینه ای از عملیات تصمیم گیری برای اطمینان از موفقیت مداوم شرکت بسیار مهم هستند؛ به همین دلیل توانایی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مالی خام یک مهارت حیاتی برای حسابداران است. توانایی تجزیه و تحلیل داده ها که جزء مهمترین مهارت های حسابدار است، به شما کمک می کند تا الگوهای موجود در داده ها را شناسایی کرده و خطاها را بیابید.

مهارت تفکر انتقادی

حسابداران باید مسائل موجود در سازمان را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهند. بررسی گزینه های مختلف برای حل مشکل و استفاده از استدلال های قیاسی از جمله مهارت های مورد نیاز یک حسابدار است. کارفرمایان می خواهند بدانند که می توانند به عنوان یک متفکر و محقق روی شما حساب کنند یا خیر؛ به همین جهت بررسی روش های مختلف حسابداری برای حل یک مشکل از جمله مهمترین مهارت های حسابدار است.

نرم افزار زنجیره تامین دیدگاه گسترده تری برای تدوین استراتژی در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید به کمک اطلاعات ارائه شده در جهت بهبود سازمان خود قدم بردارید.

مهارت مدیریت زمان

اینکه پروژه های زیادی در اختیار داشته باشید و برای انجام هر کدام زمانبندی خاصی در نظر بگیرید، شما را به یک فرد حرفه ای برای کارفرما تبدیل خواهد کرد. اینکه چطور برای کارهای خود برنامه ریزی می کنید مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد، اولویت بندی کارها است. به این مسئله توجه کنید که بهتر است برای درخواست های فوری که به وجود می آید انعطاف لازم را داشته باشید تا بتوانید اولویت های خود را دوباره پیکربندی کنید تا در مسیر خود بمانید.

مهارت ارتباط نوشتاری و کلامی

حتی اگر ترجیح می دهید با اعداد و ارقام پنهان شوید، نمی توانید از این واقعیت عبور کنید که گاها از شما خواسته می شود به طرق مختلف با همکاران، مدیران، مشتریان و متخصصان صنعت تعامل داشته باشید. احتمالاً از شما خواسته می شود تا جلسات توجیهی برگزار کنید، گزارش بنویسید، اطلاعات مالی را به اصطلاحات عادی تبدیل کنید و با اعضای تیم برای جمع آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل داده ها همکاری نمایید. برای انجام تمامی این کارها، به مهارت های کلامی و نوشتاری نیاز دارید تا بتوانید دانشی که دارید را به درستی در اختیار کارفرما یا همکاران خود قرار دهید.

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار

بروز رسانی اطلاعات

مانند چارچوب‌هایی که مالیات‌ و گزارش‌های مالی را هدایت می‌کنند، حرفه حسابداری دائماً تغییر می‌کند و تکامل می‌یابد. حسابداران باید همیشه برای انطباق با استانداردها و پروتکل‌های در حال تغییر، پیشرفت‌های تکنولوژی و بسترهای جدید برای تعامل با مشتری آماده باشند.

هدف استفاده از نرم افزارهای حسابداری، دسترسی همه افراد به برنامه ها است؛ به همین دلیل استفاده از نرم افزار erp می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

توجه به جزئیات

این مهارت شامل توانایی بررسی و شناسایی تناقضات در مقادیر زیاد داده یا اطلاعات است. توجه به جزئیات برای اطمینان از ثبات و دقت در گزارشگری مالی، جزء مهمترین مهارت های حسابداری است. این به شما امکان می دهد تا داده های مالی را تایید کنید و صورت های مالی دقیق ایجاد نمایید. توجه به جزئیات نشان می دهد که شما بر دقت و ثبات در اقدامات مالی تأکید دارید؛ همچنین احتمال اشتباهات در حسابداری را که می تواند منجر به حسابرسی و بررسی توسط آژانس های نظارتی شود، به حداقل می رساند.

مهارت های حسابداری

جمع بندی

در این مطلب با 10 مهارت اساسی حسابداری آشنا شدیم. مسلما برای پیشرفت در کارتان به مهارت بیشتر و تقویت آنها نیاز دارید. با این حال، تجربه در حین کار اغلب بهترین راه برای یادگیری یا بهبود یک مهارت است. آشنایی با نرم افزارهای مختلف حسابداری مانند نرم افزار داشبورد مدیریتی و سایر نرم افزارهای اتوماسیون اداری، می تواند به شما در جهت پیشرفت سازمان تان کمک کننده باشد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *