تعریف اصول حسابداری

اصول حسابداری چیست؟

اصول حسابداری قوانین و رهنمودهایی هستند که شرکت ها باید هنگام گزارش دادن داده های مالی از آنها پیروی کنند. هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB)، مجموعۀ استاندارد شده ای از اصول حسابداری را در ایالات متحده صادر می کند که به عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) شناخته می شود.

تعریف اصول حسابداری

نکات کلیدی

  • استانداردهای حسابداری برای بهبود کیفیت اطلاعات مالی گزارش شده توسط شرکت ها اجرا می شود.
  • در ایالات متحده، هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB)، اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری (GAAP) را صادر می کند.
  • GAAP برای همه شرکت های سهامی عام در ایالات متحده ضروری است؛ همچنین به طور معمول توسط شرکت های غیر عمومی نیز اجرا می شود.
  • در سطح بین المللی، هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) را صادر می کند.

آشنایی با اصول حسابداری

هدف نهایی هر مجموعه ای از اصول حسابداری این است که اطمینان حاصل شود که صورت های مالی یک شرکت کامل، سازگار و قابل مقایسه است. این امر تحلیل و استخراج اطلاعات مفید از صورت های مالی شرکت، از جمله داده های موجود در یک دوره زمانی را برای سرمایه گذاران آسان تر می کند؛ همچنین مقایسه اطلاعات مالی در شرکت های مختلف را تسهیل می کند.

اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP)

اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری ((Generally Accepted Accounting Principle (GAAP) به مجموعه مشترکی از اصول، استانداردها و رویه های حسابداری اشاره دارد که توسط هیات استانداردهای حسابداری مالی (FASB) صادر شده است. شرکت‌های عمومی در ایالات متحده باید هنگام تنظیم صورت‌های مالی حسابداران شان از GAAP پیروی کنند.

اصول پذیرفته شده حسابداری

GAAP ترکیبی از استانداردهای معتبر (تعیین شده توسط هیئت سیاست) و روش های پذیرفته شده معمول برای ثبت و گزارش اطلاعات حسابداری است. هدف GAAP بهبود وضوح، سازگاری و قابل مقایسه بودن ارتباطات اطلاعات مالی است. GAAP به اداره دنیای حسابداری طبق قوانین و دستورالعمل های کلی کمک می کند و هدف آن استانداردسازی و تنظیم تعاریف، مفروضات و روش های مورد استفاده در حسابداری در تمامی صنایع می باشد. GAAP موضوعاتی مانند شناسایی درآمد، طبقه بندی ترازنامه را پوشش می دهد.

شرکت های سهامی عام در ایالات متحده، ملزم به ارائه منظم اصول پذیرفته شده حسابداری یا صورت های مالی منطبق با GAAP هستند تا به صورت عمومی در بورس باقی بمانند. مدیران ارشد شرکت‌های سهامی عام و حسابرسان مستقل آنها باید تأیید کنند که صورت‌های مالی و یادداشت‌های مربوط، مطابق با GAAP تهیه شده‌اند.

شماران سیستم با ارائه نرم افزارهای حسابداری صنعتی، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالی به شما عزیزان می باشد.

10 اصل GAAP

10 مفهوم کلی وجود دارد که ماموریت اصلی GAAP را مشخص می کند. این 10 مفهوم عبارتند از:

  • اصل منظم بودن: حسابدار باید به قوانین و مقررات GAAP به عنوان یک استاندارد پایبند باشد.
  • اصل سازگاری: حسابداران متعهد می شوند که استانداردهای یکسانی را در طول فرآیند گزارشگری، از یک دوره به دوره دیگر، به کار گیرند تا از مقایسه مالی بین دوره ها اطمینان حاصل کنند. از حسابداران انتظار می رود که دلایل هر گونه تغییر یا به روز رسانی استانداردها را در پاورقی صورت های مالی به طور کامل افشا و توضیح دهند.
  • اصل اخلاص: حسابدار تلاش می کند تا تصویری دقیق و بی طرفانه از وضعیت مالی یک شرکت ارائه دهد.
  • اصل ماندگاری روشها: رویه های مورد استفاده در گزارشگری مالی باید سازگار باشد و امکان مقایسه اطلاعات مالی شرکت را فراهم کند.
  • اصل عدم جبران خسارت: نکات منفی و مثبت باید با شفافیت کامل و بدون انتظار جبران بدهی گزارش شود
  • اصل احتیاط: این اصل به تاکید بر نمایش داده های مالی مبتنی بر واقعیت اشاره دارد که نباید توسط حدس و گمان ارائه داده شود.
  • اصل تداوم: هنگام ارزیابی دارایی ها، باید فرض شود که کسب و کار به فعالیت خود ادامه می دهد.
  • اصل تناوب: ورودی ها باید در بازه های زمانی مناسب توزیع شوند. به عنوان مثال، درآمد باید در دوره حسابداری مربوطه گزارش شود.
  • اصل مادیت: حسابداران باید تلاش کنند تا تمام داده های مالی و اطلاعات حسابداری را در گزارش های مالی به طور کامل افشا کنند.
  • اصل نهایت حسن نیت: برگرفته از عبارت لاتین uberrimae fidei که در صنعت بیمه استفاده می شود. پیش‌فرض آن این است که طرفین در تمام معاملات صادق باشند.

اصول اولیه حسابداری

GAAP با استانداردسازی و تنظیم تعاریف، مفروضات و روش‌های مورد استفاده حسابداران در سراسر کشور، به اداره دنیای حسابداری کمک می‌کند. تعدادی از اصول وجود دارد، اما برخی از مهمترین آنها عبارتند از: اصل تشخیص درآمد، اصل تطبیق، اصل اهمیت و اصل سازگاری. هدف نهایی اصول استاندارد حسابداری این است که به استفاده کنندگان صورت های مالی اجازه دهد تا با اطمینان از اینکه اطلاعات افشا شده در گزارش کامل، منسجم و قابل مقایسه است، صورت های مالی شرکت را مشاهده کنند.

اطلاعات حسابداری مطلق یا مشخص نیست و استانداردهایی مانند GAAP برای به حداقل رساندن اثرات منفی داده های متناقض ایجاد شده است. بدون GAAP، مقایسه صورت‌های مالی شرکت‌ها و  تشخیص تناقضات و خطاها حتی در همان صنعت، بسیار دشوار خواهد بود.

از اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) در کجا استفاده می شود؟

GAAP مجموعه ای از رویه ها و دستورالعمل هایی است که توسط شرکت ها برای تهیه صورت های مالی و سایر افشاهای حسابداری استفاده می شود. این استانداردها توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) که یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است، تهیه شده است. هدف استانداردهای GAAP کمک به اطمینان از این است که اطلاعات مالی ارائه شده به سرمایه گذاران و تنظیم کننده ها دقیق، قابل اعتماد و سازگار با یکدیگر هستند.

چرا GAAP مهم است؟

GAAP مهم است زیرا به حفظ اعتماد در بازارهای مالی کمک می کند. اگر GAAP نبود، سرمایه‌گذاران به اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌ها اطمینان نداشتند، زیرا اعتماد کمتری به یکپارچگی آن داشتند. بدون این اعتماد، ممکن است شاهد تراکنش های کمتری باشیم که به طور بالقوه منجر به هزینه های تراکنش بالاتر و اقتصاد ضعیف خواهد شد. GAAP همچنین به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا شرکت‌ها به راحتی تجزیه و تحلیل انجام دهند.

آشنایی با اصول حسابداری

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS)

اصول حسابداری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB)، استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) را صادر می کند. این استانداردها در بیش از 120 کشور، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا استفاده می شود. کمیسیون بورس و اوراق بهادار(Securities and Exchange Commission)، آژانس دولتی ایالات متحده که مسئول حفاظت از سرمایه گذاران و حفظ نظم در بازارهای اوراق بهادار است، بیان کرده که ایالات متحده در آینده قابل پیش بینی به IFRS تغییر نخواهد کرد. با این حال، FASB و IASB به کار با یکدیگر ادامه می دهند تا مقررات مشابهی را در مورد موضوعات خاص در صورت بروز مسائل حسابداری صادر کنند.

از آنجایی که اصول حسابداری در سراسر جهان متفاوت است، سرمایه گذاران باید هنگام مقایسه صورت های مالی شرکت های کشورهای مختلف احتیاط کنند. موضوع تفاوت اصول حسابداری در بازارهای بالغ کمتر نگران کننده است. با این حال، باید احتیاط کرد، زیرا هنوز در بسیاری از مجموعه‌های اصول حسابداری، فرصتی برای تحریف اعداد وجود دارد.

مقایسه GAAP با IFRS 

GAAP بر حسابداری و گزارشگری مالی شرکت های ایالات متحده متمرکز است. هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB)، یک سازمان غیرانتفاعی مستقل، مسئول ایجاد این استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی است. جایگزین بین المللی GAAP استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) خواهد بود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) تنظیم شده است.

آموزش اصول حسابداری

برخی از تفاوت هایی که هنوز بین هر دو قانون حسابداری وجود دارد عبارتند از:

  • موجودی LIFO: در حالی که GAAP به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از آخرین ورودی اول (LIFO) به عنوان روش هزینه موجودی استفاده کنند،این اصل طبق IFRS ممنوع است.
  • هزينه‌هاي تحقيق و توسعه: اين هزينه‌ها بايد طبق GAAP به عنوان هزينه در نظر گرفته شوند. بر اساس IFRS، در صورت رعایت شرایط خاص، هزینه ها می توانند در چندین دوره سرمایه گذاری و مستهلک شوند.
  • معکوس‌سازی‌ها: GAAP مشخص می‌کند که اگر ارزش بازار دارایی متعاقباً افزایش یابد، نمی‌توان مقدار کاهش موجودی یا دارایی ثابت را معکوس کرد. کاهش می تواند بر اساس IFRS معکوس شود.

چه کسی اصول و استانداردهای حسابداری را تعیین می کند؟

نهادهای مختلف مسئول تنظیم استانداردهای حسابداری هستند. در ایالات متحده، GAAP توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) تنظیم می شود. در اروپا و جاهای دیگر، IFRS توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) ایجاد شده است.

اهمیت اصول اولیه حسابداری

اصول حسابداری اولین بار چه زمانی مطرح شد؟

قدمت اصول استاندارد حسابداری به زمان ظهور حسابداری دوطرفه در قرن‌های 15 و 16 برمی‌گردد که یک دفتر کل با ثبت‌های مشابه برای دارایی‌ها و بدهی‌ها معرفی کرد. در آن زمان سکوی پرشی برای ظهور تجارت و سرمایه داری فراهم کرد. موسسه حسابداران رسمی آمریکا و بورس اوراق بهادار نیویورک تلاش کردند اولین استانداردهای حسابداری را برای استفاده توسط شرکت ها در ایالات متحده در دهه 1930 راه اندازی کنند.

برخی از انتقادات به اصول حسابداری چیست؟

منتقدان سیستم های حسابداری مبتنی بر اصول می گویند که آنها می توانند آزادی بسیار زیادی را به شرکت ها بدهند و شفافیت را تجویز نمی کنند. آنها معتقدند از آنجایی که شرکت ها مجبور نیستند از قوانین خاصی پیروی کنند، گزارش آنها ممکن است تصویری نادرست از سلامت مالی آنها ارائه دهد. در مورد روش‌های مبتنی بر قوانین مانند GAAP، قوانین پیچیده می‌توانند باعث ایجاد عوارض غیر ضروری در تهیه صورت‌های مالی شود. این منتقدان ادعا می‌کنند که داشتن قوانین سخت‌گیرانه به این معناست که شرکت‌ها باید مقدار ناعادلانه‌ای از منابع خود را خرج کنند تا با استانداردهای صنعت مطابقت داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله با اصول و آموزش اصول حسابداری آشنا شدیم. رعایت کردن اصول اولیه حسابداری به شما کمک می کند تا داده های ارائه شده در سازمان شما واقعی تر و کامل باشند تا امکان مقایسه وجود داشته باشد. شماران سیستم با ارائه نرم افزارهای حسابداری، به شما کمک می کند تا سازمان خود را به یک مجموعه اتوماسیون سازی شده تبدیل کنید. 

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *