اجرای زنجیره تامین (Supply Chain Execution)

امروزه برای موفقیت در کسب و کارها نیازمند ارسال سریع تر محصولات یا خدمات به مشتریان هستیم که همین مورد می تواند بیانگر این باشد که چرا اجرای زنجیره تامین برای موفقیت شرکت ها بسیار مهم است. اجرای زنجیره تامین بیانگر این است که چگونه شرکت ها جریان کالاها را از خرید تا تحویل هدایت می کنند؛ همچنین با توجه به اینکه این حوزه مرکز اصلی هزینه است، معمولا برای صرفه جویی در هزینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیریت زنجیره تامین یک اصطلاح گسترده است که بر هماهنگی تولید، انبارداری، موجودی، توزیع و حمل و نقل بین شرکت کنندگان تمرکز دارد و در عین حال موجب کم شدن هزینه ها خواهد شد. در این مقاله در مورد اجرای زنجیره تامین صحبت خواهیم کرد تا با اهمیت بیشتر مدیریت زنجیره تامین آشنا شوید.

برنامه ریزی زنجیره تامین چیست

برنامه ریزی زنجیره تامین چیست؟

برنامه ریزی زنجیره تامین شامل نقشه برداری از تولید، تدارکات و موجودی است که کسب و کارها برای پاسخگویی به تقاضای آینده مشتریان به آن نیاز خواهند داشت. پیش بینی به کمک نرم افزار زنجیره تامین، استراتژی قیمت گذاری و مدیریت موجودی را برای متعادل کردن عرضه محصول و تقاضای مشتری، با سیستم برنامه ریزی منابع انسانی (ERP) ادغام می کند. برنامه ریزی زنجیره تامین نیازمند ارتباط و هماهنگی مکرر با تامین کنندگان مواد خام، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و سایر شرکا، بسته به مدل کسب و کار شما می باشد.

اجرا زنجیره تامین چیست؟

اجرای زنجیره تامین با هدف بهینه سازی استفاده از تمام دارایی های موجود، کنترل هزینه ها در هر مرحله و تحویل به موقع اقلام به مشتریان مطابق با مشخصات، از جمله کارهایی است که با مدیریت موثر زنجیره تامین انجام خواهد گرفت. اجرای موفقیت آمیز زنجیره تامین به همان اندازه که به حامل های بار متکی است، به اطلاعات و ارتباطات نیز بستگی دارد. تصمیمات روزانه اغلب با اختلالات در تعادل بین عرضه و تقاضا شکل می گیرد؛ برای مدیریت زنجیره تامین وحفظ وضعیت، مدیران زنجیره تامین باید بتوانند حرکت کالاها را در سراسر زنجیره تامین ردیابی کنند.

مزایای اجرا زنجیره تامین

اطلاعات بدست آمده به مدیران کمک می کند تا تصمیماتی را در جهت بهبود وضعیت سازمان بگیرند. با انجام این کار، آنها قادر خواهند بود مشکلات مختلف در سراسر زنجیره تامین که بر اثر تغییرات ناگهانی به وجود آمده را کاهش دهند. برای بدست آوردن دیدی که امکان تصمیم گیری بهتر را فراهم کند، شرکت ها از برنامه هایی استفاده می کنند که پیشرفت وظایف اجرای زنجیره تامین را هدایت و پیگیری کنند؛ برای مثال، یک سیستم تدارکات می تواند به طور خودکار سفارشات خرید را در زمانی که موجودی کالا کم است به تامین کنندگان ارسال کند.

یک سیستم مدیریت سفارش می تواند گزینه مقرون به صرفه را برای یک سفارش خاص شناسایی کند و یک سیستم مدیریت انبار می تواند به کارمندان کمک کند تا سفارش حمل و نقل را به کارآمدترین روش ممکن آماده کنند.

برنامه ریزی زنجیره تامین در مقابل اجرای زنجیره تامین

در حالی که برنامه زنجیره تامین شامل نگاه به آینده برای پیش بینی و آماده شدن برای تقاضاهای مشتریان است، اجرای زنجیره تامین بر تکمیل روزانه طرح زنجیره تامین تمرکز دارد. این شامل فعالیت هایی مانند ردیابی سطح موجودی فعلی، گرفتن سفارشات، برنامه ریزی و اجرای سفارشات کاری، انتخاب و بسته بندی سفارشات و برنامه ریزی حمل و نقل می باشد. اجرا زنجیره تامین شامل تعدیل طرح در پاسخ به تغییر تقاضا یا بروز مشکل برای یک حلقه خاص در زنجیره تامین می باشد.

بیشتر بخوانید: زنجیره تامین چیست و چه فوایدی دارد؟

مزایای اجرای زنجیره تامین

اجرای کارآمد زنجیره تامین می تواند با اطمینان از انجام سریع و دقیق سفارش، رضایت مشتری را افزایش دهد؛ همچنین می تواند هزینه های عملیاتی شرکت را با کم کردن میزان موجودی آن کاهش داده و به شرکت مزیت رقابتی بدهد تا به جذب مشتریان جدید و افزایش فروش کمک کند. به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمندی که یک سیستم اجرای زنجیره تامین فراهم می کند با سایر تامین کنندگان، می تواند منجر به بهبود زنجیره تامین شود.

Supply Chain Execution

برنامه ریزی یکپارچه زنجیره تامین و اجرای زنجیره تامین چیست؟

یکپارچه سازی زنجیره تامین یک اصطلاح کلی است که رابطه بین برنامه ریزی و اجرای زنجیره تامین را توصیف می کند. این ادغام می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، می تواند شامل دسترسی محدود تامین کنندگان خارجی شما به سیستم اجرای زنجیره تامین باشد. از طرفی می تواند به معنای ادغام عملکردهای مدیریت زنجیره تامین یک شرکت با سیستم های مالی و فروش آن باشد تا به تیم ها دید بهتری بدهد.

در حال حاضر بهترین روش، ادغام اجزای زنجیره تامین با نرم افزارهای زنجیره تامین می باشد. یکپارچه سازی زنجیره تامین می تواند برای شرکت های کوچک تر ارزشمند باشد. آنها می توانند اطلاعات دقیق در خصوص تقاضاهای پیش بینی شده تا در دسترس بودن موجودی در زمان واقعی را در اختیار شما بگذارند.

نرم افزار برنامه ریزی تولید به سازمان ها کمک می کند تا فرایند تولید را کارآمد کند و زمان تحویل محصولات را به حداقل برساند.

برنامه های کاربردی اجرای زنجیره تامین

اجزای زنجیره تامین بسیار پیچیده است، به خصوص زمانی که شامل زنجیره های تامین جهانی می شود. اجرای زنجیره تامین با برنامه ریزی زنجیره تامین برای تعیین ظرفیت تولید و تعیین یک برنامه تولید، برای برآوردن نیازها کار می کند. با این حال، مدیران باید در کوتاه مدت تصمیم بگیرند که برای حمایت از تصمیم گیری و بهبود کارایی، شرکت ها از طیف وسیعی از برنامه های اجرایی زنجیره تامین استفاده می کنند که در اغلب موارد، بخشی از مجموعه گسترده تری از برنامه های ERP می باشند.

اجرا زنجیره تامین چیست

اجزایی که در اجرای زنجیره تامین مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر می باشند:

  • مدیریت سفارش: یک سیستم مدیریت سفارش، سفارش ها را از کانال های فروش متعدد دریافت کرده و سازماندهی می کند. فرایندهایی از جمله ایجاد سفارش، اولویت بندی سفارش، گردش کار و مدیریت بازگشت در این بخش انجام خواهد گرفت؛ همچنین این نرم افزار می تواند عملکرد فروشنده را ردیابی کند.
  • سیستم های مدیریت حمل و نقل: سیستم انبار حمل و نقل به کسب و کارها کمک می کند تا استفاده از حامل ها را برای حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی بهینه کنند. این روش می تواند محموله ها را در حین حمل و نقل ردیابی کند؛ همچنین الزامات لازم برای تجارت جهانی مانند تعرفه های بین المللی را برآورده کند.
  • سیستم های مدیریت انبار: یک سیستم مدیریت انبار به شرکت ها کمک می کند تا استفاده از فضای انبار را بهینه کرده و راه حل هایی برای مدیریت موجودی و برنامه ریزی بهتر کارها داشته باشند.
  • سیستم های کنترل انبار: در ارتباط با یک سیستم مدیریت انبار، سیستم کنترل انبار می تواند به کارآمدتر کردن موجودی کمک کند تا وضعیت و عملکرد تجهیزات را کنترل کند.
  • Slotting: وجود نرم افزار های slot یا همان Slotting Software، به شرکت ها کمک می کند تا اقلام خود را در مکان بهینه داخل انبار قرار دهند، به طوری که کارگران بتوانند آنها را با بیشترین دقت و در کمترین زمان بازیابی کنند.
  • سیستم های مدیریت محوطه: یک سیستم مدیریت محوطه، همراه با فناوری های ردیابی مانند GPS و RFID، حرکت کامیون ها و تریلرها را در محوطه های تاسیسات تولیدی، انبارها و مراکز توزیع هماهنگ می کند. این سیستم ها به بهینه سازی بارگیری و تخلیه کالا کمک می کنند؛ به عنوان مثال، هدایت یک کامیون به درب انبار خاص برای جمع آوری محصولات.
  • سیستم های مدیریت کار: این سیستم به سازمان ها کمک می کند تا فعالیت کارکنان و سطوح بهره وری آنها را برای کنترل و نظارت بر هزینه های نیروی کار ردیابی کنند.

جمع بندی

یکی از بخش های اصلی سازمان ها، زنجیره تامین و مدیریت اصولی آن است، چرا که اجرای زنجیره تامین می تواند به بهبود عملکرد شرکت و افزایش رضایت مشتریان کمک کند. در حالت کلی، استفاده از نرم افزارهای تولید و برنامه ریزی تولید مانند نرم افزار erp در افزایش کارایی سازمان ها نقش به سزایی دارند. شماران سیستم با چندین سال تجربه در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای حسابداری، آماده ارائه خدمات به شما می باشند. برای دریافت اطلاعات کامل می توانید با کارشناسان ما در شماران سیستم در تماس باشید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *