زنجیره تامین چیست؟

در ساده ترین حالت، زنجیره تامین فعالیت هایی است که سازمان ها برای ارائه کالا یا خدمات به مصرف کننده، نیاز دارد. تمرکز اصلی زنجیره تامین بر فعالیت های اصلی سازمان است که برای تبدیل مواد خام یا قطعات به محصولات یا خدمات نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. در یک محیط تولید سنتی، فعالیت ارتباط با تامین کنندگان به طور کلی توسط تدارکات پشتیبانی خواهد شد؛ همچنین مدیریت عملیات، در سراسر زنجیره تامین از طریق لجستیک، نقش اساسی در جابجایی مواد ورودی و کالاهای خروجی ایفا می کند تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی به دست مصرف کننده خواهد رسید.

مثال هایی از زنجیره تامین

یک زنجیره تامین می تواند به شکل یک زنجیره تامین مبتنی بر محصول یک سرویس باشد که در آن خدمات گرد هم می آیند تا یک خدمات کلی به مشتری را در مقابل محصول نهایی ارائه دهند، نمونه ای از آن می تواند حمل و نقل کالاها، کارکنان و مشتریان باشد. زمانی که زنجیره تامین با مصرف کنندگان و تامین کنندگان ما مرتبط است، شروع به ایجاد یک شبکه زنجیره تامین می کنیم، جایی که می توانیم جریان مواد و اطلاعات را به روشی بسیار پیچیده تر درک کنیم.

«زنجیرهٔ تأمین، عبارت است از شبکه ای از فرایندها، به‌طور ی که هدف نهایی آنها تأمین کالاها و خدمات مشتریان بوده و در بر گیرندهٔ تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، عمده فروشان و خرده فروشانی است که با هم به‌طور هماهنگ و منسجم در جهت راضی کردن مشتریان، همکاری می‌کنند.» (تعریف زنجیره تامین)

مراحل درون یک زنجیره تامین چیست؟

در ساده ترین شکل، مراحل یک زنجیره تامین شامل موارد زیر می باشد:

  • لجستیک
  • عملیات
  • خدمات
  • بازاریابی و فروش

نرم افزار CRM خدمات پس از فروش و گارانتی شماران سیستم را مشاهده کنید.

موارد بالا مراحل زنجیره تامین را به صورت کلی بیان کرده است، اما ما در ادامه این مراحل را به صورت کلی برای شما بیان خواهیم کرد:

  • تامین منابع و استخراج: در این مرحله، شرکت ها مواد خام مورد نیاز برای تولید یک محصول را تامین خواهند کرد.
  • تولید: در این قسمت بخشی از مواد خام به محصول مورد نظر تبدیل خواهد شد.
  • مونتاژ: در این مرحله مواد خام در کنار یکدیگر قرار داده می شوند تا بخشی از محصول مورد نظر آماده شود.
  • فروش: در این بخش زمانی که مشتریان محصولات را ببینند، می توانند خرید خود را انجام دهند.
  • تحویل: در این مرحله نحوه ارائه محصولات به مشتریان در نظر گرفته می شود و چگونگی تحویل محصولات به مشتری مورد بررسی قرار می گیرد.

مثال هایی از زنجیره تامین

در این بخش می خواهیم به دو نمونه از مثال های زنجیره تامین نگاهی بیندازیم تا بیشتر با نرم افزارهای زنجیره تامین آشنا شویم:

supply chain

زنجیره تامین عمومی یا Generic Supply Chain

زنجیره تامین عمومی با منبع یابی و استخراج مواد خام آغاز می شود، سپس مواد خام توسط یک تامین کننده لجستیک، به یک تامین کننده سپرده خواهد شد که به عنوان عمده فروش عمل می کند. این مواد به یک تولید کننده یا احتمالا به تولید کنندگان مختلف منتقل می شود تا آنها را پالایش کرده و به یک محصول نهایی تبدیل کنند. (مثال هایی از زنجیره تامین)

زنجیره تامین برای یک شرکت تجارت الکترونیک

در این مثال، یک شرکت تجارت الکترونیکی اقدام به راه اندازی وب سایت می کند که سایت مورد نظر محصولات مختلفی را به فروش می رساند. زمانی که سفارش محصول ثبت می شود، انبارداران سفارش را دریافت خواهند کرد و از آماده بودن محصول برای تحویل اطمینان حاصل می کنند. سپس سفارش از انبار به شرکت حمل و نقل برده می شود که این شرکت ممکن است داخلی یا خارجی باشد و در نهایت بسته مورد نظر توسط مشتری دریافت خواهد شد. (مثال هایی از زنجیره تامین)

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

زمانی که مدیریت زنجیره تامین را مورد بررسی قرار می دهیم، باید تصمیمات استراتژیک موثر بر فعالیت زنجیره تامین را درک کنیم، چرا که مدیریت اصولی زنجیره تامین، تاثیرات گسترده ای بر زنجیره تامین خواهد گذاشت. ابزارهای زیادی وجود دارند که می توانند از ساخت زنجیره تامین ما پشتیبانی کنند، ارزشی که توسط مصرف کننده ما درک می شود باید در هنگام ایجاد استراتژی، مورد توجه کامل قرار گیرد. هنگامی که استراتژی برای سازمان تنظیم شد، باید اطمینان حاصل کنید که استراتژی مورد نظر برای شرکت به خوبی عمل خواهد کرد.

هدف زنجیره تامین

بیشتر بخوانید: مدیریت زنجیره تامین چیست؟

هدف اصلی مدیریت زنجیره تامین چیست؟

هدف مدیریت زنجیره تامین، نگاه جامع به کل زنجیره تامین از تامین کننده تا مصرف کننده و بررسی سه حوزه اصلی افراد، فرایند و سیستم ها به منظور به حداکثر رساندن ارزش از تمامی فعالیت ها است. یکی از مراحل حیاتی در انجام یک برنامه ریزی استراتژیک، ترسیم یک زنجیره تامین است. طرح ریزی زنجیره تامین به صورت واضح، به شما کمک خواهد کرد تا بازار خود را تعریف کنید و برای آینده سازمان خود تصمیم بگیرید. (هدف زنجیره تامین چیست؟)

چرا مدیریت زنجیره تامین اهمیت دارد؟

یکی از دغدغه ها در اساسی ترین سطح، این است که تا زمانی که نتوانیم کاری را که انجام می دهیم توصیف کنیم و موفقیت خود را به سهامداران نشان دهیم، نمی توانیم مورد شناسایی و حمایت قرار گیریم. اما با تعریف زنجیره تامین به عنوان کارکردها و فعالیت هایی که از ابتدای تهیه مواد خام و سایر اجزا به تولید کالا یا خدمات ختم می شود، می توانیم ترسیم کنیم که چگونه کالاها به دست مصرف کنندگان ما خواهند رسید. (هدف زنجیره تامین چیست؟)

اهمیت مدیریت زنجیره تامین

جمع بندی

نرم افزار زنجیره تامین یا Supply Chain Software، بر روی جریان کالاها و خدمات متمرکز می باشد و شامل فرایندهایی است که بر تهیه مواد خام و تبدیل آنها به محصول نهایی تمرکز دارد. شماران سیستم متشکل از تیمی حرفه ای، در زمینه طراحی، تولید، استقرار و پیاده سازی نرم افزارهای جامع و یکپارچه در حوزه های مالی، اداری و بازرگانی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. به صورت در این مقاله، موارد زیر را بررسی کردیم:

  • تعریف زنجیره تامین
  • مثال هایی از زنجیره تامین
  • هدف زنجیره تامین چیست؟
مقالات مرتبط
1 نظر
کرمی

مقاله جامع و عالی بود ممنون از تدوین کننده

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *