انواع حسابداری

حسابداری جزء ضروری هر سازمانی است. اگر به دنبال شغلی در حسابداری هستید، لازم است با انواع مختلف حسابداری که می توانید با توجه به صنعت دنبال کنید، آشنایی داشته باشید. حسابداران بسته به علایق و اهداف شغل خود میتوانند در انواع مختلف حسابداری تخصص پیدا کنند. در این مقاله، قصد داریم با انواع حسابداری و گزینه های شغلی برای حرفه ای های علاقه مند به حسابداری آشنا شویم. حتی برای خود حسابداران نیز این سوال وجود دارد که چند نوع حسابداری داریم؟ و آیا نیاز است که تمام آنها را یاد بگیریم؟

9 نوع حسابداری

حسابداران بسته به علایق و اهداف شغلی خود می توانند در انواع مختلف حسابداری تخصص داشته باشند. در اینجا 8 نوع حسابداری آورده شده است:

  • حسابداری
  • حسابداری مالی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری هزینه
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری قانونی
  • حسابداری عمومی
  • حسابداری مدیریتی
  • سیستم های اطلاعات حسابداری

نرم افزار حسابداری صنعتی شماران سیستم، به مدیران سازمان ها در جهت بهینه سازی فعالیت ها کمک خواهد کرد.

حسابداری مالی

حسابداری مالی در درجه اول به فرایند گردآوری اطلاعات برای گزارش های مالی و خارجی می پردازد. حسابداران مالی با همکاران و مدیران سازمان برای تعیین راهبردهایی در جهت سودآورتر بودن شرکت مشورت خواهند کرد؛ همچنین آن ها تمام فعالیت های مالی ثبت شده در دفتر کل را ردیابی میکنند. علاوه بر اطمینان از اینکه رویه‌های داخلی دنبال می‌شوند و تمام فعالیت‌های مالی در صورت‌های مالی مربوطه ظاهر می‌شوند، حسابداران مالی عموما با درآمد ها و پرداخت ها کار می کنند، این فعالیت ها شامل نظارت یا مشارکت در حسابداری دفتر کل، حساب های پرداختی، حساب های دریافتی، حقوق و دستمزد، مدیریت کمک هزینه و دارایی های ثابت می باشد. یک حسابدار مالی به ثبت و گزارش دقیق تراکنش های مالی که قبلا رخ داده می پردازد.

انواع روش های حسابداری

حسابداران مالی نگران انطباق هستند و اگر شرکتی در خارج از کشور فعالیت می کند، باید از اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) که برای مشاغل ایالات متحده و استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تنظیم شده است، پیروی کنند. به طور کلی، حسابداران مالی باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشند تا وضعیت مالی فعلی را به منابع خارجی منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار حسابداری رایگان

حسابداری مدیریتی، یکی از انواع حسابداری

این نوع حسابداری به نظارت و برنامه ریزی مالی یک سازمان کمک میکند. اسناد آن ها معمولا برای ذینفعان داخلی است تا عموم. یک حسابدار مدیریتی باید در انتقال اطلاعات محرمانه دقت بسیار زیادی را داشته باشد. حسابداران مالی با مدیران خود برای تجزیه و تحلیل و ایجاد بودجه برای برآورد نیازهای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان همکاری می کنند؛ همچنین حسابداران مدیریتی به تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته به منظور پیش بینی عملکرد آینده توجه دارند. این نوع از حسابداری به گونه ای طراحی شده که اطلاعات لازم برای تصمیم گیری های سطح بالا در کسب و کار را به مدیریت ارائه دهد.

حسابداری مدیریت آینده‌نگر است و راه‌هایی را برای عملکرد مؤثرتر طراحی می‌کند، در عین حال ابزارها و منابع را برای تشکیل رویه‌های صحیح فراهم می‌کند. حسابداری مدیریت به سه دسته رایج تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت اجرایی
  • مدیریت ریسک

بسته به شرایط، هر سه نوع حسابداری مدیریت ممکن است به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند، اما در برخی شرایط با توجه به اطلاعاتی که مد نظر دارید، ممکن است از یک یا دو مورد از انواع حسابداری مدیریتی استفاده کنید.

حسابداری هزینه

حسابداری بهای تمام شده را می توان به عنوان زیر مجموعۀ حسابداری مدیریتی در نظر گرفت. با این حال فعالیت حسابداران بهای تمام شده بر حسابداران مالی و مدیریتی تأثیر می گذارد. آنها بر تمام هزینه های متغیر و ثابت نظارت میکنند تا ببینند آیا خروجی با هزینه ی تولید یک محصول مطابقت دارد یا خیر . آنها همچنین برای تصمیم گیری در تصمیمات آتی بر اساس پیش بینی های مالی و پیشرفت تولید با مدیران همکاری می کنند.

انواع حسابداری چیست

حسابداران بهای تمام شده مسئول مستندسازی، ارائه و بررسی هزینه های ساخت هستند. آنها بر تمام هزینه های متغیر و ثابت نظارت می کنند تا ببینند آیا خروجی با هزینه تولید یک محصول مطابقت دارد یا خیر؛ همجنین آنها برای تصمیم گیری در مورد تصمیمات آتی بر اساس پیش بینی مالی و پیشرفت تولید، با مدیران همکاری می کنند.

نحوه محاسبه هزینه های واحد می تواند بین صنایع و حتی مشاغل مشابه متفاوت باشد. حسابداران در این نوع حسابداری مسئول پیاده سازی، نظارت و ارائه بازخورد در مورد نحوه ردیابی این هزینه ها هستند. در حسابداری هزینه، مواد مستقیم و نیروی کار مستقیم به راحتی قابل ردیابی هستند، اما هزینه های غیرمستقیم مانند هزینه ماشین آلات، ساختمان، تاسیسات، کارکنان مشترک و … را می توان به روش های مختلفی تخصیص داد.

دغدغه مدیران سازمان ها جمع آوری اطلاعات به صورت دقیق است که نرم افزار داشبورد مدیریتی، اطلاعات خوبی را به صورت گرافیکی در اختیار آنها قرار خواهد داد.

حسابرسی، از انواع حسابداری

حسابرسی خارجی اقدامی است که یک شرکت برای بازخورد مالی به شخص ثالث اسناد مالی ارائه می دهد. در این مثال یک شخص ثالث منبع قابل اعتمادی برای توصیف اینکه که آیا صورت مالی یک شرکت ، نماینده Gaap است یا خیر . حسابرسی خارجی توسط یک حسابدار رسمی انجام میشود.

یک حسابرس داخلی می‌تواند مسئولیت‌های بخش کارکنان، سیاست‌های مدیریت و رویه‌های تأیید پروژه‌های مرتبط را بررسی کند. به نوبه خود، آنها بازخورد مفیدی را ارائه می دهند که می تواند به یک شرکت کمک کند تا سودآورتر و کارآمدتر باشند. صلاحیت های حسابرسان داخلی متفاوت خواهد بود زیرا این یک نقش داخلی است.

حسابرسی که از انواع حسابداری است، یک بررسی عینی و ارزیابی صورتهای مالی یک شرکت است که به صورت داخلی یا توسط یک نهاد دولتی مانند خدمات درآمد داخلی انجام می شود. سه نوع ممیزی وجود دارد:

  • حسابرسی داخلی: به عنوان ابزار مدیریتی برای بهبود فرآیندها و کنترل داخلی استفاده می شوند.
  • حسابرسی خارجی: این حسابرسی معمولاً توسط یک شرکت حسابداری انجام می شود که شامل بررسی صورت های مالی و کنترل های داخلی شرکت است. نظر حسابرس در گزارش حسابرسی درج شده است.
  • حسابرسی IRS: بررسی اطلاعات مالی یک سازمان است و برای اطمینان از گزارش صحیح اطلاعات طبق قوانین مالیاتی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی به کسب و کارها کمک میکند تا اسناد مالیاتی خود را با درآمد سالانه خود تطبیق دهند. آنها همچنین به شرکت ها در برنامه ریزی برای اظهارنامه های مالیاتی آینده کمک میکنند. معمولا سازمان های بزرگ تر یک حسابدار مالیاتی را استخدام میکنند تا پیچیدگی های سوابق مالی را بررسی کنند.

بهترین روش حسابداری

حسابداری مالیاتی مستلزم آن است که حسابداران با قوانین مالیاتی مختلفی که سال به سال تغییر می کنند آشنا باشند، علاوه بر این، حسابداری مالیاتی برای محاسبه دقیق مالیات متعلق، بدهی مالیاتی پایین تر، تکمیل دقیق اظهارنامه مالیاتی و تشکیل فرم های مالیاتی به موقع استفاده می شود. این برای افراد، مشاغل، نهادهای دولتی و غیرانتفاعی ضروری است. علاوه بر تهیه اظهارنامه مالیاتی، حسابداری مالیاتی نیز می تواند برای برنامه ریزی مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد که به افراد و کسب و کارها کمک می کند تا یک استراتژی مالیاتی را برای به حداقل رساندن مالیات های دریافتی ایجاد کنند.

سیستم های اطلاعات حسابداری

سیستم های اطلاعات حسابداری سیستمی می باشد که توسط آن یک شرکت داده های مالی و حسابداری خود را جمع آوری، ذخیره و پردازش میکند. در حال حاضر بسیاری برای ادغام با سایر بخش ها مانند اتصال فرایند استخدام در منابع انسانی، به عملکرد حقوق و دستمزد به سیستم اطلاعات حسابداری نیاز دارند. این فرایند در به حداقل رساندن ورود دستی اطلاعات کمک میکند.

خودکار کردن فعالیت های سازمان به شما کمک می کند تا حجم کار بیشتری را مدیریت کنید، در این راستا نرم افزار اتوماسیون اداری می تواند پاسخگوی شما باشد.

حسابداری قانونی، از انواع حسابداری

حسابداری قانونی برای بررسی سوابق مالی افراد یا مشاغل استفاده میشود. به کمک حسابداری قانونی، می توانید از حسابداران بخواهید که اطلاعات مالی را در مواقعی که برخی اطلاعات موجود نیست یا برای بررسی در دسترس نیستند، دوباره ایجاد نمایند.

هدف حسابداری قانونی جمع آوری تمام اسناد موجود، حسابداری دقیق و جامع کلیۀ معاملات در صورت های مالی است. این متخصصان اغلب روی پرونده های حقوقی مربوط به تقلب ادعاها و اختلافات کار میکنند. حسابداران قانونی شواهد مالی را جمع آوری می کنند و می توانند یافته های خود را با استفاده از گزارش ها و ارائه ها در رسیدگی های حقوقی به اشتراک بگذارند. این نوع حسابداری اغلب در موارد کلاهبرداری و اختلاس مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا توضیح مفصلی از ماهیت و میزان جرم مالی ارائه می دهد.

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی به مشاغلی اطلاق میشود که بر اساس نیاز مشتریان مشاوره حسابداری ارائه میدهند. آنها می تواند در حسابرسی کار کنند، در اظهارنامه های مالیاتی کمک کنند یا در مورد رویه های متناسب با نصب فناوری یا برنامه های رایانه ای مشورت کنند و مشاوره حقوقی ارائه دهند.

آشنایی با انواع حسابداری

بیشتر بخوانید: حسابداری تعهدی چیست؟

حسابداری دولتی، یکی دیگر از انواع حسابداری

حسابداران دولتی برنامه ریزی مالی و تخصیص منابع به بخش های داخل یک دولت محلی، ایالاتی یا فدرال را مدیریت میکند. این نوع حسابداری دارای استانداردهایی میباشد که باید هیئت استانداردهای حسابداری دولتی که مسئول توسعه رویه های حسابداری برای دولت های محلی و ایالت است مطابقت داشته باشد. تفاوت اصلی بین حسابداری مالی و حسابداری دولتی این است که نهادهای دولتی از وجوه جداگانه برای پیگیری درآمدها و هزینه ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر یک شهرستان پروژه بهسازی جاده را انجام دهد، تمام درآمدها و هزینه های مربوط به آن پروژه را در صندوق پروژه های سرمایه ای پیگیری می کند.

وجه اشتراک انواع حسابداری

درست است که انواع مختلف حسابداری در زمینه های متفاوتی فعالیت می کنند، اما تمامی آنها در موارد زیر وجه اشتراک دارند:

  • از استانداردهای خاصی پیروی می کنند.
  • بر نکات اخلاقی تاکید دارند.
  • به حقایق پایبند هستند.3

ارائه گزارش دقیق وضعیت مالی یک واحد تجاری، یکی از ویژگی های اصلی حسابداری است که صرف نظر از عنوان شغلی شما، استانداردهایی که گزارش ما را مشخص می کند، برای همه حسابدارن مهم است.

سخن آخر

آشنایی با انواع حسابداری برای افرادی مناسب است که برای انتخاب شغل و حوزه کاری مورد نظر دچار تردید هستند. در این مقاله سعی کردیم انواع حسابداری را مورد بررسی قرار دهیم. درست است حسابداری توسط قوانین خاصی مدیریت می شوند، اما همه آنها وجوه مشترک دارند؛ آنچه که مهم است، حقیقی بودن اطلاعاتی است که حسابداران به افراد ارائه می دهند. اگر شما هم به دنبال نرم افزاری برای انجام کارهای حسابداری خود هستید، می توانید با کارشناسان شماران سیستم در ارتباط باشید.

  • انواع حسابداری مالی
  • انواع حسابداری از نظر نوع فعالیت
  • چند نوع حسابداری داریم؟
  • انواع حسابداری را نام ببرید
مقالات مرتبط
3 نظر
کرمی

من در مورد حسابداری حقوقی هم شنیده بودم که فکر می کنم با نام حسابداری قانونی شناخته میشه دسته؟

مدیر محتوا

بله درسته، حسابداری حقوقی، همون حسابداری قانونی می باشد.

رحمان صادقی

سلام روزتون بخیر
خوشحالیم که براتون مفید بود
اگه مطالب و دغدغه های دیگری هم داشتید خوشحال میشیم با ما درمیان بگذارید

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *