10 سوال رایج استخدامی حسابداری

اگر شما حسابدار هستید یا در این رشته تحصیل می کنید و یا تمایل دارید تا در یک شرکت به عنوان حسابدار مشغول به کار شوید، بهتر است هنگام شرکت در مصاحبه حسابداری، آمادگی های لازم را داشته باشید. هنگام مصاحبه برای نقش های حسابداری، مهم است که ترکیبی سالم از زیرکی فنی و مهارت های نرم را داشته باشید. یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌هایی که در مورد حسابداران وجود دارد این است که آن‌ها ساعت‌ها پشت کامپیوتر می‌نشینند و به اعداد و فرمول‌ها در مایکروسافت اکسل نگاه می‌کنند و هیچ تماسی با دیگران ندارند؛ برعکس، حسابداران باید مهارت‌های خود را در زمینه‌های مختلف از جمله ارتباطات، تعامل با مشتری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت زمان نشان دهند تا در جستجوی شغل موفق باشند. در این مقاله همراه ما باشید تا 10 سوال رایج استخدامی حسابداری را مورد بررسی قرار دهیم.

نمونه سوالات استخدامی حسابداری

بهترین نمونه سوالات استخدامی رشته حسابداری

  1. با چه نوع نرم افزار حسابداری آشنایی دارید ؟
  2. مهمترین چالش پیش رو برای حسابداران چیست؟
  3. آیا تا به حال فرایند حسابداری خود را ارتقا داده اید؟
  4. آیا می توانید سه صورت مالیاتی را برای من شرح دهید؟
  5. توضیح دهید که چگونه هزینه های عملیاتی را در نقش قبلی کاهش دادید؟
  6. شما چگونه احتمال خطای انسانی را در حسابداری کاهش می دهید؟
  7. وقتی نوبت به نرم افزار حسابداری میرسد چه چیزی بیشتر از همه مهم است؟ قیمت یا کیفیت؟
  8. تفاوت حسابداری اجرایی و عمومی چیست؟
  9. آیا میدانید که اجرای پروژه چیست؟
  10. علت کار کردن شما برای مجموعه ی ما چیست؟

با چه نوع نرم افزار حسابداری آشنایی دارید؟

این سوال جزء پرتکرار ترین سوال رایج استخدامی حسابداری است که ممکن است توسط مصاحبه کننده پرسیده شود. علت پرسیدن آن، این است که مصاحبه کننده ببیند آیا شما برای کار کردن با نرم افزارهای حسابداری آن ها تجربه ای دارید یا میتوانید برنامه های جدید را سریع یاد بگیرید. به جای انتخاب تنها نرم افزاری که با آن آشنا هستید چند مورد را برای بحث انتخاب کنید.

در مورد برنامه هایی که اخیرا استفاده کرده اید یا برنامه هایی که بیشترین تجربه را با آن ها دارید توضیح دهید. به طور مثال، بگویید من بیش از پنج سال تجربه کار با نرم افزار زنجیره تامین را دارم و بیش از دوسال هم با نرم افزار حسابداری دیگری کار کرده ام، اما نه به صورت متداوم؛ ولی اخیرا دوستانی که دارم این نرم افزار (اسم یک نرم افزاری که به نسبت با آن آشنایی دارید را بگویید) را به من پیشنهاد داده اند.

سوالات مصاحبه حسابداری

همچنین ممکن است مصاحبه کننده از شما این سوال را بپرسد که از نظر شما کدام نرم افزار بهتر است و علت برتری آن چیست؛ شما در پاسخ این سوال می توانید نرم افزاری که بیشتر با آن آشنایی دارید را مثال بزنید و ذکر کنید که این نرم افزار به علت داشتن ویژگی ها و مزایای بیشتری که نسبت به سایر پلتفرم ها دارد بهتر است؛ مثلا میتوانید بگویید در شرکت قبلی خود از یک نرم افزار استفاده می کردید که بعد ها به همراه کارفرمای خود متوجه شدید که این نرم افزار خوب نیست و تصمیم گرفتید تا از یک نرم افزار دیگری استفاده کنید.

مهم ترین چالش پیش رو برای حسابداران چیست؟

مصاحبه کننده تصمیم دارد تا دانش شما را در صنعت حسابداری ارزیابی کند، از همین رو ممکن است تا این سوال رایج استخدامی حسابداری را از شما بپرسد. در این پرسش هیچ درست و غلطی وجود ندارد، اما باید بدانید که بسیار مهم است برای پاسخ خود توضیح منطقی ارائه دهید. خواندن مقالات اخیر خبری میتواند بسیار مفید باشد تا شما جوابی منطقی و بهتری را ارائه دهید.

نرم افزار داشبورد مدیریتی به عنوان بهترین اهرم برای بروز ماندن سازمان ها است که می تواند اطلاعات مفیدی را برای بخش های متفاوت سازمان ارائه دهند.

آیا تا به حال فرایند حسابداری خود را ارتقا داده اید؟

با این که این سوالی است که با پاسخ بله یا خیر جواب داده می شود، اما بهتر است برای پاسخ به این پرسش توضیح بیشتری را به مصاحبه کننده ارائه دهید. اگر شما در جواب این سوال گزینه ی « نه » را انتخاب میکنید، باید دقیق بگوید که چرا نرم افزار خود را در شرکت قبلی ارتقا نداده اید اما اگر پاسخ شما مثبت است، باید طوری جواب دهید که مصاحبه کننده را قانع کنید.

آیا می توانید سه صورت مالیاتی را شرح دهید؟

شما در جواب این سوال باید بدانید که ترازنامه، صورت حساب سود و زیان و صورت جریان نقدی سه رکن اساسی حسابداری می باشند که بهتر است هر سه آنها را برای مصاحبه کننده توضیح دهید. برای مثال، صورتهای مالی می توانند از یک شرکت به شرکت دیگر بسیار متفاوت به نظر برسند، اما همه آنها اطلاعات یکسانی را نشان می دهند. ترازنامه بدهی ها، دارایی ها و هر گونه حقوق صاحبان سهام شرکت را مشخص می کند و صورت جریان وجوه نقد نشان می دهد که وجه نقد در کجا قرار دارد.

سوالات استخدامی حسابداری

نرم افزار erp شماران سیستم در جمع آوری اطلاعات کلیدی به سازمان ها کمک می کند تا مدیران در جهت گسترش عملیات برنامه ریزی داشته باشند.

توضیح دهید که چگونه هزینه های عملیاتی را در نقش قبلی کاهش دادید؟

حسابداران نسبت به سایر افراد شرکت دید بهتری نسبت به سلامتی مالی یک شرکت دارند، در نتیجه میتوانند هزینه های عملیاتی اضافی را شناسایی کنند. پاسخ قوی به این دسته از سوالات حسابداری نشان می دهد که چگونه از مهارت های تحلیلی و حل مسئله خود برای کاهش هزینه ها بدون قربانی کردن کیفیت خدمات مشتری استفاده خواهید کرد.

شما چگونه احتمال خطای انسانی را در حسابداری کاهش می دهید؟

به عنوان یک فرد حرفه ای در رشته حسابداری باید دقت فراوانی برای جزئیات داشته باشید؛ به همین دلیل باید مهارت های سازمانی و توانایی خود را در توجه به جزئیات کوچک برجسته کنید. در پاسخ به این سوال می توانید فعالیت هایی که در شرکت های دیگر انجام داده اید را ذکر کنید. برای مثال، می توانید بگویید که «بهترین راه برای کاهش خطای انسانی در بخش حسابداری، اطمینان از انجام کارهایی است که هر یک از اعضای تیم وظیفه انجام آن را دارند، درست است که معتقدم وجود چالش ها می تواند به پیشرفت افراد کمک کند، اما از واگذاری مسئولیت های زیاد به یک فرد اجتناب خواهم کرد. من به عنوان یک مدیر حسابداری، سعی می کنم تا با افراد در بخش های مختلف در ارتباط باشم تا بتوانم به طور موثری کار کنم. یکی از اهداف من برگزاری جلسات هفتگی است تا با در نظر داشتن نقاط قوت و ضعفی که در افراد وجود دارد، به آنها کار محول کنم».

در انتخاب نرم افزار حسابداری، کیفیت مهم است یا قیمت؟

یکی از نمونه سوالات استخدامی رشته حسابداری، پرسیدن در مورد کیفیت و قیمت یک نرم افزار است. در خصوص این سوال باید توجه داشته باشید که همیشه قیمت بالا دلیل بر کیفیت خوب نیست، چرا که به لطف پیشرفت‌های فناوری، وقتی صحبت از نرم‌افزار حسابداری به میان می‌آید، نیازی به انتخاب بین قیمت و عملکرد نیست؛ با تحقیق مناسب، می‌توانید یک برنامه نرم‌افزاری مقرون‌به‌صرفه با قیمت مناسب انتخاب کنید تا نیازهای سازمان شما را برطرف کند. اگر لیستی از نیازهای حسابداری شرکت خود داشته باشید، می توانید بعد از ارزیابی فرایندهای عملیاتی یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری رایگان را انتخاب کنید.

تفاوت حسابداری اجرایی و عمومی چیست؟

هنگام پاسخ به این سوال، ذکر مثال هایی از حسابداری اجرایی و عمومی مهم است. از آنجا به راحتی می توانید تفاوت های بین این دو را برجسته کنید.

حسابداری اجرایی نوعی از حسابداری است که توسط شرکت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که خدماتی به کاربران ارائه می دهند. حسابداری عمومی از CPA ها و حسابرسی ها استفاده می کند تا به شرکت ها کمک کند سوابق مالی خود را ارزیابی کنند و حسابدهی خود را حفظ نمایند. حسابداران عمومی اغلب در چندین صنعت تجربه دارند در حالی که حسابداران اجرایی فقط در یک صنعت تجربه دارند. تفاوت قابل توجه دیگر این است که حسابداران دولتی نیاز به گواهی CPA دارند در حالی که حسابداران خصوصی نیازی به گواهینامه CPA ندارند.

در مصاحبه حسابداری چه می پرسند

آیا میدانید که اجرای پروژه چیست؟

این سوال که جزء یکی از سوالات استخدامی است، به این دلیل پرسیده می شود که توانایی های شما در اجرای یک پروژه مورد بررسی قرار گیرد. اجرای پروژه برای اطمینان از انجام وظایف حسابداری با حداکثر کارایی و اثربخشی ضروری است. در حالت کلی، اجرای پروژه دارای شش جزء کلیدی است که شامل شناسایی نیاز، تولید و غربال کردن ایده ها، انجام یک مطالعه امکان سنجی، توسعه پروژه، اجرای پروژه و کنترل پروژه می باشد.

علت کار کردن شما برای مجموعه ی ما چیست؟

به عنوان یک حسابدار، شما اغلب گزینه های شغلی زیادی در صنایع مختلف دارید. از آنجایی که طیف گسترده ای از فرصت های شغلی برای انتخاب وجود دارد، مدیر استخدام ممکن است بخواهد بداند که چرا شما برای این موقعیت درخواست دادید. یک پاسخ خوب نشان می دهد که چرا فکر می کنید برای شرکت مناسب هستید.

برای پاسخ به این سوال رایج استخدامی حسابداری، بهتر است زمانی را به تحقیق در مورد شرکت اختصاص دهید تا ارزش های اصلی، ماموریت و اهداف آن را درک کنید. شما باید در نظر داشته باشید که چگونه اهداف و ارزش های حرفه ای شما با اهداف سازمان هماهنگ است.

نمونه جوابی که به این سوال رایج استخدامی حسابداری می توان داد به صورت زیر می باشد:

«من تحقیقات گسترده ای در مورد شرکت شما انجام داده ام و متوجه شدم که کارکنان فعلی شما در مورد کار کردن در اینجا بسیار صحبت می کنند. نه تنها فرهنگ اینجا برای من مناسب به نظر می رسد، بلکه بیانیه ماموریت شما با اخلاق کاری شخصی من همخوانی دارد؛ همچنین متوجه شده ام که شرکت شما در کمک به جامعه نقش دارد و من حامی بزرگی هستم که شهرمان را به بهترین شکل ممکن بسازیم»

جمع بندی

آشنایی با نمونه سوالات استخدامی رشته حسابداری، به شما کمک می کند تا با آمادگی بیشتری در مصاحبه ها شرکت کنید. اگر حسابدار هستید و قصد کار کردن در یک شرکت خوب را دارید، بهتر است علاوه بر افزایش دانش و مهارت های خود، این سوال رایج استخدامی حسابداری را مطالعه کنید. نرم افزارهای متفاوت حسابداری مانند نرم افزار یکپارچه، نرم افزارهای اتوماسیون اداری، نرم افزار erp و سایر نرم افزارها به شما کمک می کنند تا سازمان خود را بهتر مدیریت کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *