اتوماسیون صنعتی: تغییر روش کسب و کار

اهمیت اینک استفاده از اتوماسیون صنعتی روز به روز در حال افزایش است، بر کسی پوشیده نیست. زیرا کسب و کارها به دنبال تولید کالاهای کارآمدتر و همچنین کاهش هزینه های عملیاتی هستند.

به لطف پیشرفت مداوم در فناوری های اتوماسیون، تقاضا برای خودکارسازی هرگز بیشتر از این نبوده است.

اتوماسیون صنعتی

اکنون، کسب‌ و کارها تقریباً در هر صنعتی از دستگاه‌ها و تجهیزات خودکار برای رسیدگی به روندهای فعلی، پروتکل‌ های ایمنی و نیازهای مصرف‌ کننده استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه انتظار می رود بازار اتوماسیون صنعتی تا سال 2027 به 306.2 میلیارد دلار برسد، احتمالاً می توان گفت که این ابزارها به این زودی ها در بخش صنعتی جای خواهند داشت.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

به بیان ساده، اتوماسیون صنعتی فرآیند یکپارچه سازی ماشین آلات کامپیوتری، سیستم های کنترل یا سایر فناوری های اطلاعاتی در سازمان شما برای جایگزینی عملیات انسانی است. اتوماسیون صنعتی از سخت افزار و نرم افزار برای ساده سازی انواع فرایند های فیزیکی استفاده می کند. معمولاً در محیط‌ های تولیدی مانند کارخانه‌ها و انبارهای بزرگ، برای ساده‌ سازی تولید، مونتاژ و جابجایی مواد استفاده می‌شود.

در حالی که برخی منشاء دستگاه‌ های خودکار را در قرن‌های 17 و 18 دنبال می‌کنند، بسیاری بر این باورند که اولین استفاده از فناوری اتوماسیون در فضای صنعتی در سال 1947 بود. در آن سال، جنرال موتورز یک بخش اتوماسیون ایجاد کرد که کنترل‌های مکانیزه را برای افزایش سرعت اجرا میکرد. تولید در خط مونتاژ خودرو خود. اندکی بعد، زمانی که اولین سیستم کامپیوتری صنعتی در سال 1959 ساخته شد، انقلاب‌ های تولید و دیجیتال با هم ادغام شدند.

اتوماسیون صنعتی چیست

به دنبال این پیشرفت‌ها، پیشرفت‌های بیشتری در اتوماسیون صنعتی با ورود اولین سیستم‌ های کنترلی به بازار انجام شد. اولین کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) در سال 1968 توسط دیک مورلی، مهندس مکانیک آمریکایی و اولین دو سیستم کنترل توزیع شده (DCS) در اواسط دهه 1970 توسط Honeywell و Yokogawa توسعه یافتند.

سیستم های کنترل به عنوان پایه و اساس اتوماسیون صنعتی عمل می کنند زیرا آنها دستگاه ها و تجهیزات خودکار را مدیریت، نظارت و هدایت می کنند تا اقدامات خاصی را انجام دهند. این سیستم ها از PLC ها و دستگاه های ورودی و خروجی مانند سوئیچ های فشار، دکمه های فشاری، سوپاپ ها، محرک ها و غیره تشکیل شده اند.

اتصال اجزای مختلف اتوماسیون صنعتی

در حالی که سیستم های کنترل از تمام اجزای ضروری تشکیل شده اند که فرآیندهای اتوماسیون را انجام می دهند، آنها باید به یک شبکه متصل شوند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

شبکه های کنترل برای اتوماسیون صنعتی بسیار مهم هستند، زیرا به عنوان پلی عمل می کنند که برنامه های کاربردی نرم افزاری، سیستم های کنترل و دستگاه های خودکار را به یک کانال متصل می کند. این کانال به آنها اجازه می دهد تا با خیال راحت ارتباط برقرار کرده و داده ها را انتقال دهند. برای ایجاد یک اتصال قوی و ایمن، این شبکه‌ها از چندین پروتکل ارتباطی استفاده می‌کنند که کنترل‌ کننده‌ها و ماشین‌ها را با هم همگام‌ سازی می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا عملیات اختصاص داده شده خود را با موفقیت انجام دهند.

اتصال اجزای مختلف اتوماسیون صنعتی

علاوه بر سیستم ها و شبکه های کنترل، سایر اجزای رایج اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

  • کنترل ناظر و جمع آوری داده ها (SCADA): داده های بلادرنگ را برای کنترل و نظارت بر فرآیندهای صنعتی و سرعت بخشیدن به عملیات پردازش می کند.
  • سیستم کنترل توزیع شده (DCS): از یک شبکه نظارتی مرکزی متصل به دستگاه ها برای کنترل عملکردهای مختلف استفاده می کند.
  • رابط ماشین و انسان (HMI): یک برنامه نرم افزاری است که داده ها را برای اپراتور های انسانی ترجمه می کند، که به آنها اجازه می دهد برای بهبود تولید با ماشین ها تعامل و ارتباط برقرار کنند.
  • کنترل‌ کننده منطقی قابل برنامه‌ ریزی (PLC): از یک ریزپردازنده برای نظارت و جمع‌ آوری داده‌ های دستگاه و حسگر، پردازش اطلاعات و راه‌ اندازی برخی اقدامات بر اساس این نتایج استفاده می‌کند.
  • کنترل کننده اتوماسیون قابل برنامه ریزی (PAC): مشابه PLC ها، اما PAC ها از چندین پردازنده برای پشتیبانی از عملیات و وظایف اتوماسیون بزرگتر استفاده می کنند.
  • شبکه عصبی مصنوعی (ANN): یک سیستم محاسباتی که نحوه پردازش داده ها توسط مغز را برای شناسایی هر گونه الگوی شبکه شبیه سازی می کند.
  • رباتیک: انجام وظایف برای بهبود سرعت و کیفیت تولید.

همانطور که اتوماسیون صنعتی به تکامل خود ادامه می دهد، دستگاه های جدید به جای شگفتی به یک انتظار تبدیل شده اند. با انبوهی از دستگاه ها و ماشین آلات با تکنولوژی بالا، اتوماسیون صنعتی می تواند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، بسیاری از مشاغل و صنایع می توانند از پیاده سازی این فناوری در زیرساخت های خود بهره مند شوند.

چه کسانی از اتوماسیون صنعتی استفاده می کنند؟

با توجه به ارزش بازار اتوماسیون صنعتی که در حال حاضر بیش از 50 میلیارد دلار است، این فناوری همچنان در حال گسترش است تا طیف گسترده ای از عملکردها را انجام دهد و در مدل های تجاری متعددی به کار رود.

از آنجایی که اتوماسیون صنعتی برای بهبود سرعت تولید، هزینه ها و کارایی در نظر گرفته شده است، معمولاً به سمت شرکت ها و کارخانه های بزرگتر طراحی شده است. با این حال، برخی از مشاغل کوچک و متوسط ​​نیز می توانند از این برنامه ها بهره مند شوند.

اتوماسیون صنعتی به تنهایی شیوه عملکرد کسب و کارها را متحول کرده است، اما مهمتر از آن، آنها روش به اشتراک گذاری اطلاعات در مقیاس جهانی را تغییر داده اند.

چه کسانی از اتوماسیون صنعتی استفاده می کنند

نرم افزار و تجهیزات اتوماسیون معمولاً در صنایع و فرایندهایی مانند:

  • ساخت: ایجاد محصول، مدیریت موجودی، تکمیل فاکتور و غیره.
  • حمل و نقل: مونتاژ خودرو، مدیریت ناوگان، اتومبیل های خودران، خلبان خودکار و غیره.
  • معدن: استخراج و فرآوری، تصفیه و مدیریت پسماند، جابجایی مواد و غیره.
  • نفت و گاز: حفاری، نظارت بر خط لوله، اندازه گیری فشار و جریان و غیره.
  • کارخانه های فولاد و کاغذ: عملیات جرثقیل، اتوماسیون کارخانه، سیستم کنترل کارخانه کاغذ و غیره.
  • مراقبت های بهداشتی و پزشکی: رباتیک جراحی، حمل و نقل دارو و لوازم، مدیریت بیمارستان و غیره.
  • خدمات کشاورزی و غذا: کوددهی محصول، کاشت و آبیاری، آماده سازی سفارش رباتیک و غیره.

البته که نرم افزار اتوماسیون اداری، سالهای طولانی است که در کسب و کار های کوچک و متوسط نیز کاربرد دارد، اما اتوماسیون صنعتی، به دلیل پیچیدگی هایی که دارد، بیشتر در کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.

اجزا سیستم های اتوماسیون صنعتی

برای درک کامل نحوه عملکرد اتوماسیون صنعتی، ابتدا مهم است که بدانیم چگونه در یک تجارت پیاده سازی می شود. هرم سلسله مراتبی اتوماسیون صنعتی توضیح ساده‌ای از نحوه کار فناوری و ماشین‌ها با هم برای انجام یک عملیات ارائه می‌دهد.

اجزا سیستم های اتوماسیون صنعتی

سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی به چهار لایه تقسیم می شود:

  1. سطح میدان (Field level)
  2. سطح کنترل (Control level)
  3. سطح نظارت (Supervisory level)
  4. سطح سازمانی (Enterprise level)

هر دستگاه، سیستم و نرم‌ افزاری در یکی از این سطوح طبقه‌ بندی می‌شود تا نشان دهد چگونه با یکدیگر و در مدل کسب‌ و کاری که در آن اعمال می‌شوند، همگام شده اند.

سطح میدان (Field level)

سطح میدان که معمولاً به عنوان “چشم ها و بازوهای یک فرآیند” نامیده می شود، پایین ترین سطح سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی و جایی است که اقدامات فیزیکی و نظارت ماشین انجام می شود. از دستگاه ها و تجهیزات میدانی مانند محرک ها و حسگرها تشکیل شده است:

سطح میدان (Field level)

  • سنسورها: دما، فشار، نوری، مجاورت، دبی سنج و غیره.
  • عملگرها: موتورهای پنوماتیک، جریان مستقیم (DC)، شیرهای کنترل جریان، سوئیچ ها و غیره.

حسگرها، داده‌ های بلادرنگ فرآیندها و تجهیزات مختلف را به سیگنال‌های الکتریکی ترجمه می‌کنند و برای نظارت و تحلیل مستمر به PLC می‌فرستند. سپس عملگرها این سیگنال های الکتریکی را به عملکرد های خودکار تبدیل می کنند. این داده ها توسط PLC ها برای تصمیم گیری در مورد خروجی یا اقدام کنترلی استفاده می شود.

سطح کنترل (Control level)

سطح کنترل، سطح بعدی سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی است که در آن عملیات مکانیکی اجرا می شود. این شامل کنترل کننده های اتوماسیون مانند PLC ها و ماشین های کنترل عددی کامپیوتری (CNC) است:

سطح کنترل (Control level)

  • PLC ها: از ماژول های مختلفی مانند IO های آنالوگ و دیجیتال (ورودی/خروجی)، واحدهای پردازش مرکزی (CPU) و ماژول های ارتباطی تشکیل شده اند.
  • ماشین های CNC: فرز، حفاری، تراش، روتر، آسیاب، برش پلاسما و غیره.

ماشین‌های PLC و CNC پارامترهای فرآیند را از حسگرهای مختلف دریافت می‌کنند و سپس محرک‌ها را برای برنامه‌ ریزی یک عملکرد خاص بر اساس سیگنال‌ های سنسور و تکنیک کنترل هدایت می‌کنند.

سطح نظارت (Supervisory level)

به عنوان یکی از سطوح بالای سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی، سطح نظارت جایی است که دستگاه ها و سیستم های نظارتی کنترل و تنظیم بیشتری را بر روی عملکرد های خودکار اعمال می کنند.

سطح نظارت (Supervisory level)

این سطح شامل فناوری هایی مانند HMI، DCS و سیستم SCADA می شود:

  • رابط ماشین انسانی (HMI): این رابط تصویری بصری از فرآیند (شامل صفحه نمایش لمسی، سوئیچ‌ ها، صفحه‌ کلیدها، برنامه‌ های توسعه نرم‌ افزار و غیره) را به کارکنان انسانی ارائه می‌دهد.
  • سیستم کنترل توزیع شده (DCS): یک سیستم کنترل فرآیند با استفاده از شبکه های محلی (LAN) برای اتصال حسگرها، محرک ها و پایانه های اپراتور، عملیات را خودکار می کند.
  • سیستم کنترل نظارتی و جمع‌ آوری داده‌ها (SCADA): سیستم‌ های SCADA مانند یک DCS عمل می‌کنند اما محیط جغرافیایی بزرگ‌ تری را برای کنترل ماشین‌ها و سایت‌ های متعدد پوشش می‌دهند. سیستم‌ های اسکادا از HMI استفاده می‌کنند و رایانه‌ ها را پردازش می‌کنند تا فرآیند های تشخیص، نظارت و کنترل داده‌ها را اجرا کنند. شامل رایانه های نظارتی، واحد های پایانه راه دور (RTU)، PLC ها، شبکه های ارتباطی و غیره است.

فناوری‌ها و دستگاه‌های HMI، DCS، و SCADA بر پارامتر های مختلف نظارت می‌کنند، اهداف محصول را تعیین می‌کنند، داده‌ های تاریخی را بایگانی می‌کنند و دوره‌های شروع و توقف ماشین را برنامه‌ ریزی می‌کنند.

سطح سازمانی (Enterprise level)

سطح سازمانی (اطلاعات) لایه بالایی سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی است که در آن کل سیستم مدیریت می شود. در مقایسه با سطوح دیگر، این سطح بیشتر بر جنبه تجاری و کمتر بر روی عملیات فنی تمرکز دارد.

اکثر کسب و کارها معمولاً یک نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) را در سطح سازمانی پیاده سازی می کنند. ERP ها از مجموعه ای از برنامه های کاربردی آنلاین استفاده می کنند تا یک نمای کلی از تمام عملیات در حال انجام، از امور مالی گرفته تا تولید، ارائه دهند.

سطح سازمانی (Enterprise level)

از آنجایی که سطح سازمانی بر مدیریت سیستم اتوماسیون صنعتی متمرکز است، جمع آوری داده ها برای درک عملیات حیاتی است. کانال های ارتباطی اطلاعات را در هرم سلسله مراتبی به بالا و پایین ارائه می دهند، بنابراین کسب و کارها می توانند این داده ها را تقسیم بندی کنند و بینش های ارزشمندی را در مورد هر فرآیند خودکار جمع آوری کنند.

داده ها در سطوح مختلف از طریق شبکه های ارتباطی مختلف مانند:

  • اترنت: معمولاً برای تبادل اطلاعات برنامه ریزی و مدیریت کارخانه استفاده می شود و می تواند از طریق دروازه ها به سایر شبکه های صنعتی متصل شود.
  • سیستم های ارتباطی سریال: این سیستم استانداردی است که توسط کنترل کننده هایی استفاده می شود که از پروتکل های استاندارد (RS) توصیه شده (RS232، RS422، RS845) برای انتقال داده ها بین سیستم های اتوماسیون و دستگاه های آنها استفاده می کنند.
  • Field Buses: فناوری بسیار پیشرفته ای که کنترل را بین چندین دستگاه و کنترل کننده میدان توزیع می کند. به عنوان مثال می توان به ControlNet، Transducer Remote Addressable Highway (HART)، DeviceNet، Fieldbus Foundation، Profibus و غیره اشاره کرد.

با استفاده از این کانال‌ های ارتباطی و بینش‌ های جمع‌ آوری‌ شده، بیشتر سطح سازمانی شامل برنامه‌ ریزی تولید، تحلیل مشتری و بازار و سفارش‌ها و فروش می‌شود. علاوه بر درک سطوح مختلف اتوماسیون صنعتی، آگاهی از هر نوع سیستم اتوماسیون و تفاوت آنها نیز مهم است.

انواع اتوماسیون صنعتی

با تعداد بی‌شماری راه‌ حل‌های مختلف اتوماسیون صنعتی که در سراسر جهان استفاده می‌شوند، به نظر می‌رسد که تعداد بی‌ پایانی از وظایف، توسط این فناوری می‌تواند انجام شود. در حالی که این ممکن است تا حدی درست باشد، اتوماسیون صنعتی را می توان در چهار دسته کلی طبقه بندی کرد.

انواع اتوماسیون صنعتی

این چهار نوع اصلی اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

  1. اتوماسیون ثابت (سخت)
  2. اتوماسیون قابل برنامه ریزی
  3. اتوماسیون انعطاف پذیر (نرم)
  4. اتوماسیون یکپارچه

از آنجایی که این فناوری برای همه یکسان نیست، کسب و کارها باید این چهار نوع اتوماسیون را ارزیابی کنند تا ببینند کدامیک به بهترین وجه نیازهای آنها را برآورده می کند. تفاوت اصلی بین این دسته‌ های اتوماسیون صنعتی در نحوه عملکرد، ادغام در زیرساخت‌ها و تغییر فرآیندهای خاص است. در اینجا یک تفکیک سریع وجود دارد تا به شما در درک نحوه عملکرد هر سیستم کمک کند.

اتوماسیون ثابت (سخت)

اتوماسیون ثابت (سخت) فناوری و ماشین آلات متمرکز بر افزایش نرخ تولید است. معمولاً شامل مجموعه‌ ای از توالی‌ های تکراری یا ثابت (از این رو نام آن است)، مانند مونتاژ یا پردازش محصول.

این تجهیزات معمولاً برای تولید انبوه یک محصول خاص برنامه ریزی شده است و تغییر نحوه عملکرد و بازده آن را دشوار می کند. علی‌ رغم این محدودیت، یکی از رایج‌ ترین اشکال اتوماسیون صنعتی است زیرا کارایی کلی و سرعت عملیاتی را بهبود می‌بخشد و خطای انسانی، هزینه‌ های واحد و نیروی کار را کاهش می‌دهد.

اتوماسیون ثابت

اگرچه این نوع اتوماسیون صنعتی به دلیل هزینه های زیاد راه اندازی و پیاده سازی یک سرمایه گذاری پرهزینه است، اما می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی زیادی در شرکت ها شود. اتوماسیون ثابت به ویژه برای مشاغلی که مقادیر زیادی اقلام تولید می کنند یا از فرآیندهای جریان مداوم استفاده می کنند مفید است.

برخی از نمونه‌ های متداول اتوماسیون ثابت شامل مونتاژ خودرو، تولید مواد شیمیایی و سایر فرآیندهای جابجایی مواد انبوه مانند نوار نقاله یا خطوط انتقال است.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی

اتوماسیون قابل برنامه ریزی در ماشین آلات و تجهیزاتی که شامل وظایف مونتاژ و پردازش هستند استفاده می شود. در حالی که این نوع اتوماسیون مشابه اتوماسیون ثابت است، با اجازه دادن به عملیات خودکار آن برای پیکربندی مجدد و برنامه ریزی مجدد بر اساس کنترل های الکترونیکی متفاوت است.

اتوماسیون صنعتی قابل برنامه‌ ریزی معمولاً برای تولید دسته‌ ای با حجم متوسط ​​تا بالا بهترین کار را دارد، زیرا برنامه‌ها و مراحل جدید را می‌توان برای هر دسته اعمال یا تغییر داد. اگرچه اتوماسیون قابل برنامه ریزی امکان ایجاد تغییرات را فراهم می کند، اما این می تواند یک فرآیند دشوار و طولانی باشد زیرا به آپلود دستورات جدید و در برخی موارد ابزارهای جدید نیاز دارد.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی

مانند سیستم های صنعتی ثابت، کسب و کارهایی که تصمیم به استفاده از اتوماسیون قابل برنامه ریزی دارند باید مایل به سرمایه گذاری اولیه بزرگ باشند اما می توانند در طول زمان پول زیادی را پس انداز کنند.

برخی از نمونه‌ های رایج اتوماسیون قابل برنامه‌ ریزی، ربات‌های صنعتی، ماشین‌های کنترل‌ شده عددی و کارخانه‌ های کاغذ و فولاد هستند.

اتوماسیون انعطاف پذیر (نرم)

اتوماسیون انعطاف پذیر (نرم) توسعه سیستم های صنعتی قابل برنامه ریزی است اما کمی متفاوت است. در حالی که اتوماسیون انعطاف پذیر بسیاری از عملیات مشابه سیستم های قابل برنامه ریزی را انجام می دهد، کاربران آن می توانند تغییرات خودکار و سریع را به جای انجام یک فرایند پیکربندی مجدد طولانی وارد کنند.

اتوماسیون صنعتی انعطاف پذیر از یک کامپیوتر متمرکز که توسط انسان کار می کند و فرآیند تولید را کنترل و به روز می کند و یک سیستم مدیریت مواد که ماشین ابزارهای آن را با هم گروه بندی می کند، استفاده می کند.

اتوماسیون انعطاف پذیر

برای ایجاد تغییرات یا پیکربندی مجدد سیستم‌ها، یک اپراتور انسانی کدی را در رایانه نصب می‌کند که نشان می‌دهد کدام کار باید انجام شود، دنباله‌ های عملیاتی باید دنبال شود، هر گونه تنظیمات محصول باید پیاده‌ سازی شود و از کدام ابزار یا تجهیزات خاص برای اجرای فرآیند اتوماسیون استفاده می‌شود.

این فناوری همچنین می‌تواند طرح‌ های مختلف محصول و ماشین‌ آلات برنامه‌ ریزی کند تا چندین کار را در یک خط مونتاژ انجام دهد. پس از تکمیل، محصولات نهایی به طور خودکار به دستگاه بعدی منتقل می شوند.

اتوماسیون انعطاف‌ پذیر معمولاً برای فرایندهای دسته‌ای، سیستم‌هایی با تغییرات طراحی زیاد و نرخ تولید پایین تا متوسط ​​استفاده می‌شود. برخی از نمونه های رایج عبارتند از: وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار، ماشین های CNC چند منظوره و سیستم های رباتیک.

اتوماسیون یکپارچه

در مقایسه با سه سیستم اتوماسیون دیگر، اتوماسیون یکپارچه نیاز به هرگونه مداخله انسانی را از بین می برد. این فناوری کل فرآیند تولید را با استفاده از یک سیستم کنترل که تمام ماشین آلات، عملیات و داده های مرتبط را مدیریت و همگام میکند، خودکار خواهد کرد.

اتوماسیون یکپارچه می تواند فناوری های مختلفی را شامل شود، مانند:

اتوماسیون یکپارچه

  • ماشین آلات CNC
  • طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و ساخت (CAM)
  • برنامه ریزی فرآیند به کمک کامپیوتر
  • تولید و برنامه ریزی به کمک کامپیوتر
  • سیستم های خودکار حمل مواد (ربات ها)
  • سیستم های ماشینی انعطاف پذیر
  • جرثقیل های اتوماتیک و سیستم های انتقال (نقاله)

اتوماسیون یکپارچه هم با پردازش دسته ای و هم با پردازش جریان پیوسته سازگار است. این سیستم در صنایع مختلفی مانند بسته بندی، تولید مواد غذایی و آشامیدنی، پردازش پلاستیک و غیره استفاده می شود.

مزایا و معایب اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی به دلیل عملکرد گسترده، تجهیزات و برنامه های کاربردی خود، به یکی از همه کاره ترین ابزارها برای کسب و کارها تبدیل شده است. مانند هر فناوری دیگری، همیشه مزایا و معایب همراه با استفاده از عملیات خودکار وجود خواهد داشت.

مزایا و معایب اتوماسیون صنعتی

مزایای

اتوماسیون صنعتی روش بسیاری را برای تجارت متحول کرده است. به هر کجا که نگاه کنید، نوعی تجهیزات یا دستگاه خودکار وجود دارد که یک کار را انجام می دهد. علیرغم شک و تردید در مراحل ابتدایی آن، مشخص شده است که این فناوری هم برای مشاغل و هم برای مصرف کنندگان آنها بسیار سودمند است.

برخی از رایج ترین مزایای مرتبط با اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

  • ROI بیشتر (بازده سرمایه): اکثر سیستم های خودکار به کسب و کارها اجازه می دهند تا درآمد زیادی را پس از سرمایه گذاری اولیه خود به دست آورند.
  • هزینه های عملیاتی کمتر: نیروی کار کمتر، استفاده از منابع و مصرف انرژی
  • تجزیه و تحلیل پیشرفته: دقت داده، ذخیره سازی و قابلیت های جمع آوری در زمان واقعی بهتر
  • عملکرد، ایمنی و قابلیت اطمینان قوی تر: خطای انسانی را کاهش و/یا حذف می کند
  • بهره وری و کارایی بهتر: خروجی سریعتر و زمان بیشتر برای تمرکز کارکنان بر روی سایر وظایف مهم
  • بهبود کیفیت و ثبات محصول: بررسی کنترل کیفیت، خود تشخیصی
  • حجم تولید به شدت بالاتر: به کسب و کارها کمک می کند رقابتی باقی بمانند
  • نیاز کمتر به برون سپاری: برخی از سیستم های خودکار می توانند چندین کار را انجام دهند

معایب

در حالی که کسب‌ و کارها می‌توانند از پیاده‌ سازی اتوماسیون صنعتی پاداش‌های زیادی کسب کنند، این کار بدون اشکال نیست. دستگاه ها و تجهیزات فنی همیشه با مقداری خطا و معایب همراه خواهند بود، زیرا هیچ سیستمی بی خطا نیست.

برخی از رایج ترین معایب مرتبط با اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

  • سرمایه گذاری اولیه بزرگ: راه اندازی سخت افزار و اجرای نرم افزار گران قیمت
  • به طور قابل توجهی تعامل انسانی را کاهش می دهد یا حذف می کند: ماشین آلات بیشتر، نیروی کار کاهش یافته و بیکاری بیشتر
  • آسیب پذیری های امنیتی: هکرها با حملات، به ویژه با دستگاه ها و تجهیزات متصل به اینترنت، باهوش تر می شوند.
  • گزینه های سفارشی سازی محدود: فرایند های یکنواخت تطبیق پذیری کمتر برای تغییر خروجی را به وجود می آورند.
  • تعمیر و نگهداری سخت افزار و به روز رسانی نرم افزار: به یک تیم آموزش دیده نیاز دارید
  • آسیب های زیست محیطی: برخی ماشین آلات ممکن است سطح آلودگی را افزایش دهند

کسب‌ و کارها عاقلانه خواهند بود که این مزایا و معایب را ارزیابی و وزن کنند تا تصمیم بگیرند که کدام سیستم‌های اتوماسیون صنعتی برای بازارشان مناسب هستند، در صورت وجود.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بازار اتوماسیون صنعتی رشد قابل توجهی را در آینده پیش بینی می کند، تقاضا برای دستگاه ها، نرم افزارها و تجهیزات خودکار همچنان بالاست. این فناوری به یک دارایی ارزشمند برای مشاغل در سراسر جهان تبدیل شده است، به ویژه در زمانی که مصرف کنندگان به عملیات سریع عادت کرده اند.

با ارزیابی اینکه کدام نرم‌ افزار و سخت‌ افزار به خوبی با زیرساخت‌ های خود جفت می‌شود، با روند های فعلی مطابقت می‌کند و نتایج طولانی‌ مدت به دست می‌آورد، کسب‌ و کارها می‌توانند خود را از رقبا جدا کرده و از مزایای مالی و عملیاتی بی‌ نظیری که اتوماسیون صنعتی به ارمغان می‌آورد لذت ببرند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

راهکار اتوماسیون صنعتی

شرکت‌های تولیدی و بازرگانی برای افزایش دقت و تسریع در شناسایی کالاها در فرایندهای خرید، تولید، فروش و خدمات پس از فروش ضرورتاً از تکنولوژی خواندن و تولید بارکد و سریال محصولات با استفاده از تجهیزات جانبی مانند Hand Held و RFID به‌صورت ثابت، متحرک و آفلاین بهره می‌برند. دریافت و ارسال سیگنال از این تجهیزات و همین‌طور ماشین‌آلات تولیدی، PLCها و یکپارچه‌سازی آن با اطلاعات تولید و انبار از ویژگی‌های راهکار اتوماسیون صنعتی شماران¬سیستم است. این راهکار برای هر شرکت به‌صورت اختصاصی پیاده‌سازی و اجرا می‌شود و اطمینان کاملی از صحت کالا در مراحل مختلف به وجود می آورد.

امکانات