ارزش افزوده املاک

مشاورین املاک نیز، مانند هر کسب و کار دیگری که درآمد دارد، باید ارزش افزوده خود را به دولت پرداخت کنند. البته ممکن است این سوال وجود داشته باشد که نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مشاورین املاک به چه صورت است و چند درصد از مبلغ معامله باید به شکل ارزش افزوده دریافت شود.

برای پاسخ به تمامی این موارد و همچنین نحوه پرداخت ارزش افزوده املاک، تصمیم گرفتیم تا یک مطلب جامع را تدوین کنیم که تمامی نیاز کاربران را در این بخش پوشش دهیم. در صورتی که سوالی در مورد ارزش افزوده و مالیات داشته باشید که در این مطلب به آن اشاره نشده باشد، می توانید در بخش کامنت های همین پست با ما در ارتباط باشید تا در سریعترین زمان پاسخ مورد نیاز شما را ارائه کنیم.

ارزش افزوده املاک

آیا مشاورین املاک مجاز به دریافت ارزش افزوده کمیسیون هستند؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار نمود: دفاتر مشاور املاک مجاز هستند ۹ درصد از مبلغ کمیسیون را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از متعاملین دریافت نمایند. حسام عقبایی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایسنا بیان نمود: تمام بنگاه‌های املاک مجاز هستند تا ۹ درصد از مبلغ کمیسیون را برای مالیات بر ارزش افزوده از متعاملین دریافت نمایند و مشاوران املاکی که این مبلغ را اخذ نکنند، مکلف به پرداخت آن از مخارج خود به سازمان امور مالیاتی می‌ باشند.

مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس مصوب می‌شود و شغل مشاوران املاک نیز تحت پوشش این مالیات قرار دارد. با این حال، براساس عملکرد برگه‌ های مالیاتی که سازمان امور مالیاتی صادر می‌کند، معمولاً چندین برابر این ۹ درصد از دفاتر املاک جمع‌ آوری می‌شود.

آیا مشاورین املاک مجاز به دریافت ارزش افزوده کمیسیون

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان این موضوع که دفاتر مشاور املاک معمولاً به منظور دریافت کمیسیون و ۹ درصد ارزش افزوده مجبور به انجام معاملات متعددی با متعاملین می‌شوند، اظهار داشت: مطالبه ما این است که مالیات بر ارزش افزوده حذف شود تا موجرین، مستاجرین و مشاوران املاک از این وضعیت آزاردهنده رها شوند. این مبلغ در برخی موارد به عهده مستاجران و موجرین اضافه می‌شود و مشاوران املاک مجبور به تحصیل آن هستند.

آموزش ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مشاور املاک

برای ورود به سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده ابتدا به نشانی www.evat.ir مراجعه نمایید. مشاوران املاک باید پس از ارسال صورت معاملات فصلی به سازمان امور مالیاتی کشور، جمع فروش خود را در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ثبت کنند. در ادامه، نحوه انجام این فرآیند را به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم:

آموزش ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مشاور املاک

  • برای ورود به سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا به نشانی www.evat.ir مراجعه کنید.
  • در صفحه اصلی وب‌ سایت به قسمت پایین صفحه بروید و سپس بر روی گزینه “تسلیم اظهارنامه عادی” کلیک کنید.
  • پس از اینکار، یک پیغام نمایش داده می‌شود که درصد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را نمایش می‌دهد. این پیام را مطالعه کنید و دکمه “OK” را بزنید.
  • نام کاربری و رمز عبوری که از طرف سازمان مالیات بر ارزش افزوده به شما ارسال شده است را در فرم زیر وارد کنید.
  • در فرمی که مشابه تصویر نمایش داده می‌شود، سال عملکرد و دوره مالیاتی مورد نظر را انتخاب کرده و روی دکمه “ورود” کلیک کنید.
  • یک جدول مشابه تصویر نمایش داده می‌ شود. مشاوران املاک باید جمع کمیسیون‌ های خود را در قسمت “فروش کالاها و خدمات مجاز” وارد کنند. اطلاعات مورد نیاز را در فرم وارد کنید.
  • در صورت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده برای مشاور املاک، ابتدا در قسمت “نام و نام خانوادگی تأیید کننده” مشخصات خود را وارد کرده و سپس روی دکمه “تایید و مرحله بعد” کلیک کنید.
  • پس از این مرحله، در فرم بعدی، خلاصه مشخصات وارد شده را به شما نمایش می‌دهد. در صورت تأیید، مراحل بعدی را انجام داده و سپس به صدور قبض بپردازید.

مطالب مرتبط: سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

محاسبه حق کمیسیون و مالیات بر ارزش افزوده مشاورین املاک

محاسبه حق کمیسیون و مالیات بر ارزش افزوده مشاورین املاک

کمیسیون و ارزش افزوده خرید و فروش ملک

تعرفه کمیسیون مشاوران املاک هر سال توسط اتحادیه صنف مشاوران املاک تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۲، حق کمیسیون برای فروش و خرید ملک در شهر تهران به شرح زیر محاسبه می‌شود: (این تعرفه برای تمامی املاک تجاری، اداری و مسکونی یکسان است).

در گذشته، برخی از مشاوران املاک حق کمیسیون خود را بر اساس تعرفه رسمی اعلام شده اخذ نمی‌کردند و در مورد نحوه محاسبه آن توضیحی به مراجعه‌کنندگان نمی‌دادند. اما در آخرین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تهران در مهر ماه سال ۹۹، قانون جدیدی برای دریافت این پول از طرفین معامله تصویب شد تا نرخ خدمات کارمزد دریافتی برای مبایعه‌نامه‌ها تک‌نرخی و به نوعی ساده‌سازی شود.

بر این اساس، تمام قراردادهای ملکی مشمول پرداخت حق کمیسیونی معادل ۰.۵ درصد ارزش معاملاتی ملک شدند که ۰.۲۵ درصد از این میزان را خریدار و ۰.۲۵ درصد را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت کنند. به حق کمیسیون محاسبه شده، مالیات بر ارزش افزوده نیز تعلق می‌گیرد که وظیفه پرداخت آن نیز بر دوش خریدار و فروشنده است. (مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹ درصد است)

به عنوان مثال، فرض کنید ملکی به مبلغ ۱ میلیارد تومان فروخته می‌شود. حق کمیسیون مشاور املاک شامل ۰.۲۵ درصد ارزش ملک و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از هر یک از طرفین قرارداد است.

کمیسیون و ارزش افزوده اجاره ملک

مشاوران املاک مجاز هستند که برای قراردادهای اجاره ملک، ۲۵ درصد از مبلغ اجاره ماهیانه را به عنوان حق کمیسیون از مستاجر دریافت کنند. به این معنا که اگر در قرارداد هیچ مبلغی به عنوان رهن یا پیش‌پرداختی ذکر نشده باشد و موجر تنها مبلغ اجاره ماهانه ملک را از مستأجر دریافت کند، مشاور املاک می‌تواند ۲۵ درصد از این مبلغ را به عنوان کمیسیون خود دریافت کند.

در نظر داشته باشید که حق کمیسیون در این بخش نیز به همراه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد شد.

کمیسیون و ارزش افزوده رهن ملک

در قراردادهای رهن کامل، ابتدا مبلغ رهن به مبلغ اجاره تبدیل می‌شود؛ به این شکل که هر میلیون تومان رهن به ازای ۳۰ روز محاسبه می‌شود. سپس ۲۵ درصد از این مبلغ به عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت می‌شود و ۹ درصد مالیات نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بر روی این حق کمیسیون اعمال می‌شود.

چرا مشاوران املاک، مالیات پرداخت می کنند؟

مشاوران املاک معمولا به عنوان اشخاص حقیقی یا حقوقی در فعالیت‌های املاک و معاملات ملکی شرکت می‌کنند. بنابراین، مشاوران املاک ممکن است مطابق با مقررات مالیاتی کشور به دلیل درآمد حاصل از این فعالیت‌ها، مالیات بر ارزش افزوده (مالیات VAT) را پرداخت کنند. این مالیات بر اساس درآمد حاصل از خدمات مشاوره و معاملات ملکی محاسبه می‌شود و باید به معاونت مالیات بر ارزش افزوده یا سازمان مالیاتی مربوطه پرداخت شود.

چرا مشاوران املاک، مالیات پرداخت می کنند

به طور کلی، مشاوران املاک مالیات پرداخت می‌کنند تا مطابق با قوانین مالیاتی کشور عمل کرده و به تامین منابع مالی برای دولت کمک کنند. این مالیاتها برای تامین خدمات عمومی و توسعه کشور استفاده می‌شوند.

در مقاله خدمات، اصناف و مشاغل مشمول ارزش افزوده، به صورت کامل در مورد تمام کسب و کارهایی که مشمول پرداخت ارزش افزوده هستند، صحبت کرده ایم.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *