استعلام ارزش افزوده

مودیان مالیاتی، در هر زمانی ممکن است نیاز به دریافت استعلام ارزش افزوده داشته باشند.

سامانه مالیات بر ارزش افزوده، تنها مکانی است که می‌توانید در آن تمام امور مرتبط با گواهینامه ارزش افزوده را انجام دهید. از سال 94، این سامانه امکان اعتبارسنجی ارزش افزوده را برای مودیان فراهم کرده است و به راحتی می‌توانید ارزش افزوده استعلام را در این سیستم بررسی کنید. همچنین، شما می‌توانید صحت گواهینامه ارزش افزوده شرکت‌ها را بررسی کرده و سوابق مالیاتی آن‌ها را از طریق لینک https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx مشاهده نمایید.

استعلام ارزش افزوده

آموزش استعلام اعتبار ارزش افزوده

برای استعلام اعتبار ارزش افزوده سازمان ها در سایت evat.ir می توانید آدرس زیر را دنبال کنید:

https://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx

گواهینامه‌های مالیات بر ارزش افزوده با تعیین مدت اعتبار ممکن است به مدت شش ماه یا یک سال برای افراد متقاضی صادر شوند. توصیه می‌شود که در برنامه مالی خود بررسی اعتبار گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را در نظر بگیرید و در صورت انقضاء آن، اقدام به تمدید گواهینامه نمایید.

آموزش استعلام اعتبار ارزش افزوده

همچنین، خریداران محصولات و خدمات باید در هنگام خرید مورد نظر از فروشنده، درخواست ارائه گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را داشته باشند و پس از تأیید اعتبار گواهینامه، به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایند. البته که برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، می توانید به این بخش از سایت مراجعه کنید.

مراحل استعلام ارزش افزوده

  1. مرحله اول در فرآیند استعلام گواهینامه ارزش افزوده این است که مرورگر دستگاه خود را باز کرده و عبارت “استعلام گواهینامه ارزش افزوده” را جستجو کنید و سپس بر روی اولین لینک کلیک نمایید.
  2. در مرحله دوم استعلام گواهینامه ارزش افزوده با استفاده از شناسه ملی و کد اقتصادی انجام می‌شود. متقاضی استعلام گواهینامه ارزش افزوده باید اطلاعات مورد نیاز مانند عنوان مالیاتی، کد اقتصادی شرکت، شناسه ملی شرکت یا شماره ثبت آن را در جاهای مربوط وارد کند و همچنین کد امنیتی را وارد کرده و دکمه “آغاز جستجو” را کلیک نماید.
  3. در مرحله آخر از فرآیند استعلام گواهینامه ارزش افزوده، اگر اطلاعات مورد نیاز به درستی وارد شده باشد، یک جدول در پایین صفحه ظاهر می‌شود که اطلاعات مالیاتی مودی را نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل شناسه، شماره اقتصادی، نام شرکت، تاریخ ثبت و آدرس می‌باشد.
  4. همچنین، در گوشه سمت چپ تصویر، در آخرین ستون جدول، ستونی با عنوان “مشاهده سابقه ثبت نام” وجود دارد که با کلیک بر روی آن، می‌توانید تاریخ ثبت گواهینامه‌های ارزش افزوده و تاریخ اعتبار آن‌ها را مشاهده کنید.

نحوه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

ارسال ارزش افزوده باید به صورت دوره ای توسط صاحبان مشاغل انجام بگیرد. برای ارسال ارزش افزوده می توانید به سامانه https://www.evat.ir/ مراجعه کنید و در مدت زمان کوتاهی تمام پروسه ارسال را تکمیل کنید.

نحوه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

در نظر داشته باشید که قبل از هر چیزی، اگر اطمینان ندارید که شغل شما مشمول ارزش افزوده می باشد یا خیر، بهتر است تا مقاله مشاغل مشمول ارزش افزوده را در این مطلب بررسی کنید.

استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی

در نظر داشته باشید که در مرحله قبل، استعلام ارزش افزوده را با استفاده از شناسه ملی یا کد اقتصادی انجام دادیم و در این مرحله، قصد دارید تا استعلام ارزش افزوده را با کد ملی انجام دهیم. نکته‌ی حائز اهمیت در اینجا این است که در سامانه مالیات ارزش افزوده، علاوه بر استفاده از کد اقتصادی شرکت، می‌توان با استفاده از کد ملی نیز اقدام به استعلام گواهی ارزش افزوده کرد، اما این امکان مختص اشخاص حقیقی است.

استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی روند مشابه استعلام گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی دارد. با این توضیح که در ابتدا برای استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی، شخص حقیقی باید وارد سامانه استعلام گواهی ارزش افزوده شده، کد ملی مودی (شخص حقیقی) را به علاوه کد امنیتی وارد کرده و در نهایت، به این ترتیب اقدام به استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی نماید.

استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی

یک نکته مهم دیگر این است که برای استعلام گواهی ارزش افزوده با کد ملی، شماره ملی باید به صورت یک عدد ده رقمی و بدون استفاده از علامت خط فاصله (-) وارد سامانه شود.

لیست سیاه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

به منظور جلوگیری از سوء استفاده افرادی که تصمیم به صدور فاکتورهای جعلی می‌گیرند و همچنین به منظور حفاظت از حقوق مودیان محترم، یک فهرست از مؤدیان ثبت‌نام‌شده بدون اعتبار تاکنون توسط معاونت مالیات بر ارزش افزوده شناسایی شده‌اند. این فهرست جهت اطلاع و رعایت مقررات قانونی، در سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir منتشر شده است.

لازم به ذکر است که نام افراد مذکور به منظور اطلاع‌رسانی و هدایت مؤدیان محترم از تاریخ شناسایی، در فهرست مودیان بدون اعتبار منتشر شده است. بنابراین، پذیرش اعتبار خرید‌های انجام‌شده از مؤدیان بدون اعتبار در دوره‌های قبل از انتشار این فهرست، مشروط به احراز اصالت معامله بر اساس حسابرسی مالیاتی خواهد بود و تنها ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و دریافت گواهی ثبت‌نام کافی نخواهد بود.

به عبارت دیگر، پذیرش اعتبار مالیاتی (مالیات و عوارض پرداختی در زمان خرید کالا و خدمات) علاوه بر دریافت گواهینامه ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، وابسته به اجرای مراحل مالیاتی و احراز اصالت معامله می‌باشد.

همچنین، فهرست شرکت‌های مشمول ممنوعیت (لیست سیاه) در مالیات ارزش افزوده را می‌توانید از طریق لینک https://www.evat.ir/frmblacklisttaxpayer.aspx استفاده کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *