انواع صورتحساب در سامانه مودیان

انواع مختلفی از صورتحساب ها در سامانه مودیان وجود دارد که ممکن است تفاوت و ها و شباهت های هر کدام از این صورتحساب ها برای شما سوال باشد. به صورت کلی می توان گفت سامانه مودیان دارای چندین نوع صورتحساب است که هر کدام برای نوع خاصی از کسب و کارها مورد استفاده قرار میگیرد. اما همه این صورتحساب ها، زیر دسته صورتحساب الکترونیکی و صورتحساب غیر الکترونیکی می باشند.

انواع صورتحساب در سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی، یکی از اصطلاحات حیاتی در قوانین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است. این قانون مقرر می‌کند که همه شرکت‌ها موظف‌اند فاکتورهای فروش خود را به صورت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان ثبت کنند. این سامانه سه نوع صورتحساب الکترونیکی (نوع اول، دوم و سوم) را تعریف نموده است. در این مقاله با انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان آشنا می‌شویم تا با دانش این انواع، نوع مناسب صورتحساب را هنگام ثبت در سامانه مودیان انتخاب نماییم و از مشکلات مالیاتی ناشی از وارد کردن اشتباه اطلاعات در صورتحساب‌ها جلوگیری نماییم.

صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی دارای یک شماره منحصر به فرد مالیاتی است که به هر صورتحساب توسط سازمان امور مالیاتی اختصاص می‌یابد. این نوع صورتحساب به سه دسته صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحساب الکترونیکی نوع دوم و صورتحساب الکترونیکی نوع سوم تقسیم می‌شود.

انواع صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

در این نوع صورتحساب، اطلاعات خریدار و فروشنده در صورتحساب درج می‌شود و امکان ثبت معامله بصورت نقدی و نسیه نیز وجود دارد. در صورت صدور این نوع صورتحساب، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریدار محاسبه می‌شود. همچنین، انواع دیگری از این صورتحساب‌ها با همان عنوان صورتحساب الکترونیکی نوع اول برای شغل‌های خاص دیگر وجود دارند که نیازمند اطلاعات کامل‌تر هستند. الگوهای صورتحساب نوع اول:

  • الگوی صورتحساب فروش ارز که مختص صرافی‌ها است.
  • الگوی صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین که مختص فروشندگان طلا است.
  • الگوی صورتحساب قرارداد پیمانکاری.
  • الگوی صورتحساب قبوض خدماتی.
  • الگوی صورتحساب بلیط هواپیما.
  • الگوی صورتحساب صادرات.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

امکان صدور این نوع صورتحساب فقط در صورتی که معامله بصورت نقدی انجام شده باشد امکان‌پذیر است. در این نوع صورتحساب، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریدار محاسبه نمی‌شود.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

این نوع صورتحساب به عنوان رسید یا گزارش دستگاه‌های کارتخوان یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است. در این نوع صورتحساب نیز، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای خریدار محاسبه نمی‌شود.

صورتحساب الکترونیکی فروش

صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش یا فاکتور فروش اولین صورتحساب الکترونیکی است که باید بلافاصله پس از هر معامله فروش کالا یا خدمات صادر و به سامانه مودیان ارسال شود. همچنین، لازم است یک نسخه چاپی نیز به خریدار تحویل داده شود و خریدار باید آن را در کارپوشه‌اش مرور و تایید کند.

صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی

قبلاً اصلاحات در صورتحساب‌ها رایج نبود و معمولاً فاکتور قبلی ابطال می‌شد و فاکتور جدید صادر می‌شد. یکی از دلایل این موضوع این بود که در صورتحساب‌های چاپی امکان اصلاح وجود نداشت. اما با الکترونیکی شدن صورتحساب‌ها و امکان ردیابی آن‌ها و همچنین صورتحساب‌های اصلاحی از طریق شماره ردگیری، این امکان اضافه شده است که پس از صدور صورتحساب اصلی، در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات آن به جز اطلاعات اصلی مربوط به خریدار، مانند: شماره اقتصادی، شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا/خدمت، مثل: شناسه کالا/خدمت، مودی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است، را صادر و به سامانه مودیان ارسال کند. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج می‌شود. اگر این نوع صورتحساب اصلاحی از نوع اول باشد، مانند صورتحساب اصلی، نیاز به تایید خریدار دارد و در غیر این‌صورت نیازی به تایید ندارد.

صورتحساب الکترونیکی ابطالی

در سامانه مالیاتی امکان حذف صورتحساب‌های فروش و صورتحساب‌های اصلاحی تایید شده وجود ندارد؛ اما اگر به دلیلی نیاز به ابطال یک صورتحساب اصلی یا اصلاحی وجود داشته باشد، باید آن را ابطال نماییم. مواردی که باعث می‌شوند نیاز به ابطال صورتحساب اصلی یا اصلاحی باشد، می‌تواند شامل اصلاحاتی در اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مثل: شماره اقتصادی و شناسه کالا/خدمت، و تاریخ صدور صورتحساب با توجه به اسناد و مدارک مثبته‌ای که عدم تحقق معامله را اثبات می‌کنند، باشد. فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می‌نماید. در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می‌شود.

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش مودیان

اگر پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، یعنی کالا یا خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده موظف است نسبت به صدور “صورتحساب الکترونیکی برگشتی” اقدام کند. این صورتحساب برگشتی به منظور اصلاح صورتحساب‌های اصلی و اصلاحی قابل صدور است. در اینجا می توانید در مورد گواهینامه ثبت نام مودیان مالیاتی اطلاعات به دست آورید.

صورتحساب غیر الکترونیکی

صورتحساب‌های کاغذی به عنوان صورتحساب‌های غیر الکترونیکی شناخته می‌شوند. به علاوه، صورتحساب‌های الکترونیکی به دو دسته صورتحساب مشاغل خاص (که توسط سازمان امور مالیاتی برای برخی مشاغل اختصاص می‌یابد) و صورتحساب شمس دسته‌بندی می‌شوند. صورتحساب شمس در شرایط خاص، به عنوان صورتحساب رسمی سامانه مودیان صادر می‌شود، مخصوصاً زمانی که امکان دسترسی به سامانه مودیان وجود ندارد. پس از رفع مشکل، اطلاعات این صورتحساب به سامانه مودیان وارد می‌شود.

انواع صورتحساب غیر الکترونیکی سامانه مودیان

آموزش ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

با توجه به اطلاعیه‌ها و دستورالعمل‌های منتشر شده توسط سازمان مالیاتی کشور، لازم است تمامی صورتحساب‌ها به صورت الکترونیکی صادر شوند و یک نسخه چاپی نیز به خریدار ارائه گردد. سازمان در سایت intamedia.ir، بخش پایانه‌های فروشگاهی، قالب و فرمت‌های مختلف صورتحساب‌ها و اطلاعات مورد نیاز آنها را توضیح داده است. در اینجا توضیح مراحل کلی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، بر اساس اطلاعیه شماره 8، آورده شده است:

آموزش ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

  • ثبت نام در نظام مالیاتی: تمام اشخاص مشمول باید ابتدا از طریق ورود به نشانی my.tax.gov.ir در نظام مالیاتی ثبت نام کنند. تهیه پایانه فروشگاهی: برای صدور صورتحساب‌ها، پایانه فروشگاهی باید تهیه شود و در صورت نیاز، اصلاحات لازم بر اساس ضوابط سازمان، انجام گردد. (آدرس سامانه مالیاتی)
  • دریافت گواهی امضای الکترونیکی: از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال، که فهرست و مشخصات آنها در نشانی rca.gov.ir قابل دسترسی است، گواهی امضای الکترونیکی دریافت کنید. با استفاده از نرم افزار تولید امضای دیجیتال سامانه مودیان سپینا که در صفحه سامانه مودیان موجود است، کلیدهای عمومی، اختصاصی و CSR را تولید و استفاده نمایید.
  • ثبت نام در کارپوشه مالیاتی: از طریق سایت tp.tax.gov.ir، به کارپوشه مالیاتی وارد شده و در بخش عضویت، تکمیل اطلاعات، انتخاب روش ارسال اطلاعات، بارگذاری گواهی امضاء الکترونیک (از سایت سپینا دریافت کنید) و دریافت شناسه یکتای مالیاتی اقدام کنید.
  • پیکربندی پایانه فروشگاهی: اگر از پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنید، مشخصات آن را مطابق استانداردهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، در پایانه فروشگاهی پیکربندی کنید و بارگذاری کنید.
  • اخذ شناسه کالا / خدمت: برای هر کالا یا خدمت، شناسه مرتبط را اخذ کنید و فهرست شناسه‌های تخصیص داده‌شده به همراه نرخ/مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده را مشاهده و دنبال کنید (آموزش در صفحه سامانه مودیان سپینا موجود است).
  • صدور صورتحساب الکترونیکی: صورتحساب‌ها باید مطابق با ضوابط سازمان امور مالیاتی، از طریق پایانه فروشگاهی یا نرم افزارهای معتبر صادر شوند.
  • ارسال به سامانه مودیان: صورتحساب‌ها به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم به سامانه مودیان ارسال شوند.
  • گزارش نتیجه صورتحساب‌ها: مؤدیان مالیاتی می‌توانند صورتحساب‌های خود را از طریق نرم افزارهای خود به‌صورت مستقیم ارسال کنند. در صورتی که نرم
  • افزار موجود برای ارسال این اطلاعات قابلیت آن را ندارد، از روش غیر مستقیم استفاده نمایند.

با انجام این مراحل، صورتحساب‌ها به‌ صورت الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال می‌شوند و نتایج قبولی یا خطادار بودن آنها توسط نرم افزار گزارش می‌گردد. بدین ترتیب، صدور صورتحساب‌ها به صورت الکترونیکی و ارسال به سامانه مودیان انجام می‌شود.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان یک سیستم آنلاین برای ثبت و ذخیره سازی اطلاعات مالیاتی مودیان ایرانی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده. طراحی و پیاده سازی این سامانه در سال ۹۷ انجام گرفت و همراه با قوانین جدید مالیاتی که به منظور کاهش فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در حوزه مالیاتی بودند، بهره برداری از این سیستم نیز انجام گرفت.

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که سامانه مودیان چیست؟ سامانه مودیان یک سیستم آنلاین است که به مودیان مالیاتی این امکان را می دهد تا اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. این اطلاعات شامل درآمد، مالیات و عوارض، هزینه ها، کسری ها، اعتبارات و سایر اطلاعات مربوط به مالیات می شود. با ثبت این اطلاعات، شفافیت بیشتری در حوزه مالیاتی به وجود می آید و امکان اطلاع رسانی بهتر به افراد نیز وجود دارد.

برای پرداخت آنلاین مالیاتی نیز، باید از سامانه مودیان استفاده کنید و همین موضوع نیز امکان پرداخت را سریعترین و حتی آسانتر از قبل کرده است. به صورت کلی می توان گفت این سایت مودیان، هم برای صاحبان مشاغل و هم برای سازمان امور مالیاتی، مزایای بسیاری به همراه دارد. سامانه مودیان به عنوان یک سامانه ثبت اطلاعات مالیاتی، بسیار اهمیت دارد.

مقالات مرتبط
1 نظر
اسدالله

سلام، ممنون عالی بود

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *